• 1
  • 2
2014-12-22, 06:44
Medlem
slemhogs avatar
Jag lste nyss i en annan trd ngot om att samlat betygsdokument inte gr omvandla till slutbetyg efter juni 2015 (WTF) Brjade ska p google och ser det finns ngon 8-rs regel ocks.

Nu sitter jag med ett samlat betygsdokument frn komvux. Lst in 2150 pong med mestadels MVG och VG som gett mig grundlggande behrighet och lst p hgskola en del. Har ven 200 pong IG som jag inte tagit ut p samlade betygsdokumentet.
Jag har hela 6 kurser som som jag lst fr mer n 8 r sen, mitt frsta betyg fick jag dec 2005 och dom flesta r krnmne som matematik A, svenska A, samhllskunskap A och religionskunskap A r mer n 8 r gamla.

Betyder detta att jag nu saknar hela 6 kurser bortrknade och sen mste lsa ytterligare 100 pong godknt och mste lsa in dom innan juni 2015 annars raderas hela mitt gymnasium jag slitit med i 4 r? Det r fr sent fr att komma in p 6-7 kurser till vren och jag har fan ingen lust att lsa om ngot jvla gymnasium d jag jobbar heltid. Ska man behva sitta gra 7 prvningar nu i vr och bekosta 3500 kr i avgift+bcker.
Jag tror jag hller p smller av!! VAFAN R DETTA!.Jag kommer f en psykos om detta r sant d jag bara r 30 och funderat p plugga en utbildning i framtiden. 4 r studier p komvux fr ingenting.

Vntar nu p att ringa syo kl 08.00 men dom har vl gtt p julledigt nu!

Det r ju helt sjukt detta om det stmmer, jag kommer starta krig mot dom som tagit detta beslut. Skert alliansen!
Senast redigerad av slemhog 2014-12-22 kl. 06:47.
Citera
2014-12-22, 06:51
Medlem
r ett betyg ldre n 8 r fr det inte tas in i ett Slutbetyg. Undantag kan ske vid individuell bedmning, dispenser behandlas restriktivt. Ett betyg r dock aldrig fr gammalt nr du sker till annan utbildning, t ex en hgskoleutbildning."

S ja, betyg som r ldre n 8 r slutar glla. Fr komplettera dem p ett eller annat stt
Senast redigerad av Thaiwai 2014-12-22 kl. 06:56.
Citera
2014-12-22, 07:35
Medlem
slemhogs avatar
Det r helt sjukt, det r det mest vansinniga beslut jag ngonsin hrt talas om! r i total chock.

Jag kommer jaga dom personer p skolverket och regeringen som beslutat detta om det stmmer och mitt gymnasium jag slitit med i nstan 4 r och min hgskolebehrighet frsvinner. Jag har inte hrt ett skit om detta och var rena slumpen en trd p aktuella mnen behandlade detta mne kort och har ingen chans att fixa 7 kurser p en termin.Man fr ens inte ska mer n 400-450 pong per termin nufrtiden, det har fittalliansen sett till. Jag vgrar lsa om kurser jag klarat av och brja hnga p komvux igen.

Kommer st fysiskt hos syo i kommunen, i skolverkets lokaler och regeringskansliet och skrika och vara aggresiv tills jag fr mitt slutbetyg. FYFAN
Senast redigerad av slemhog 2014-12-22 kl. 07:40.
Citera
2014-12-22, 08:01
Avstngd
guderis avatar
Prata med SYV frst och se, det brukar g att lsa vad jag vet (kan bero lite p vilken kommun det gller, har hrt att Stockholm r kinkiga).
Citera
2014-12-22, 08:56
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Prata med SYV frst och se, det brukar g att lsa vad jag vet (kan bero lite p vilken kommun det gller, har hrt att Stockholm r kinkiga).

S det stmmer allts allt det jag skrev? Ja, jag bor i en Stockholms kommun.

Syo har ppet idag sg jag.

Om ngon vet vilka det r som drivit igenom detta beslut s skriv grna det. Alliansen mjligtvis? Namn?
Kan ngon frklara vad fan pongen r med att gra s folk fr g om hela komvux i 2-3 r? Jag undrar nstan om jag drmmer eller detta r ngot bisarrt skmt. Har bara sovit 2 tim inatt.
Senast redigerad av slemhog 2014-12-22 kl. 09:05.
Citera
2014-12-22, 09:12
Avstngd
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
S det stmmer allts allt det jag skrev? Ja, jag bor i en Stockholms kommun.

Syo har ppet idag sg jag.

Om ngon vet vilka det r som drivit igenom detta beslut s skriv grna det. Alliansen mjligtvis? Namn?
Kan ngon frklara vad fan pongen r med att gra s folk fr g om hela komvux i 2-3 r? Jag undrar nstan om jag drmmer eller detta r ngot bisarrt skmt. Har bara sovit 2 tim inatt.

Jag vet inte nr det bestmdes, men har fr mig att det varit s ett tag.

Men vad som brukar kunna hnda r att skolan stter ett nytt betyg, motsvarande ditt gamla betyg, som p s stt kan ing i en Gymnasieexamen. Dremot kan de stlla krav p vad du ska komplettera med d en examens innehll numer styrs till stor del av lroplanen.
Citera
2014-12-22, 10:32
Medlem
Jag fick ocks reda av en slump nr jag satt och lste p ntet om den hr 8 rs regeln men det var fr ett r sen.
Pluggade d p komvux s det var bara att skynda sig att bli klar.
Jag har ett blandat slutbetyg nu med 2350 pong. Men inte upplyste syon mig om alla regler osv, det fick jag leta efter sjlv.
Hoppas du fr ordning p det hr idag!
Citera
2014-12-22, 10:51
Medlem
slemhogs avatar
Det r uteslutet att jag stter mig i skolbnken p gymnasieniv igen. Jag har 2350 pong med 200 pong IG, allts mindre n 10% IG och har allts alla pong som krvdes iaf r 2009 fr ett slutbetyg . Ingen har upplyst mig om detta av syo konsulterna.Det r deras skyldighet att upplysa om detta tydligt nr jag hngde dr 2005-2010 och om reglerna har ndrats ska dom kontakta alla genom brev! Jag kommer bli helt vansinnig om dom inte ger mig mitt slutbetyg och jag fr lsa om hela gymnasiet, lsa om 7 kurser eller komplettera i massa kurser.. Ska snart till syo. r frbannad att ens behva g till syo p komvux. Har jobbat flera r med kvalificerade jobb, har universitetspong och riskerar nu bli en loser utan gymnasieexamen och inte kunna plugga p hgskola i framtiden. FYFAN. Jag ska resten av mitt liv jaga dom ansvariga fr att drivit igenom dessa ndringar och frstra deras privatliv om jag blir av med 4 r hrt slit nu.
Det hr r nog det mest vansinniga regler/ndringar jag ngonsin hrt i hela mitt liv.

Jag stter 1000 spnn p att detta r ngot som ndrats under alliansen och dom drivit igenom. Dom r ute efter att frstra andras liv, klmma t alla som inte r felfria, ngon gng gjort ngot dumt, kriminellt inte skter sig 100% korrekta som duktiga svennebanan och man ska aldrig f en chans igen, precis som USA. Jag minns mycket vl att det frsta som gjorde r 2006 var att att ta bort rekryteringsbidraget, som gav en 8000 kr i mn vid studie p gymnasieniv om man var ver 25 r gammal och jobbat minst 4 r.
Senast redigerad av slemhog 2014-12-22 kl. 10:56.
Citera
2014-12-22, 12:47
Medlem
Du skriver att du har pluggat p hgskola. Hur har du lyckats med det utan ett slutbetyg? Eller det rcker kanske att man har pongen och inte ett slutbetyg fr att lsa p hgskola
Senast redigerad av Snurrekalabaj 2014-12-22 kl. 12:49.
Citera
2014-12-22, 12:50
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrekalabaj
Du skriver att du har pluggat p hgskola. Hur har du lyckats med det utan ett slutbetyg? Eller har du ett slutbetyg?

Samlat betygsdokument 2150 pong som gett hgskolebehrighet och sen hgskoleprov.
Tog aldrig ut slutbetyget med dessa 2 IG och tnkte frut att jag skulle lsa upp fysik A nngng men det har inte blivit av. Aldrig hrt talas om att betygen blir ogiltiga efter 8 r, isf hade man tagit ut slutbetyget fr lnge sen.
Senast redigerad av slemhog 2014-12-22 kl. 12:52.
Citera
2014-12-22, 13:00
Medlem
Om jag fattar det hr rtt s kommer du ven i framtiden att kunna ska till hgskola med ditt samlade betygsdokument.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-...syste_GY12130/
Citera
2014-12-22, 13:07
Medlem
Nirps avatar
Jag har anvnt betyg ldre n 8 r nr jag plockade ut mitt slutbetyg, detta var i vras. Jag var tvungen att fylla i en blankett och begra dispens, SYO:n i min kommun hjlpte mig. Vad jag frstod var det standard att lmna dispens fr gamla betyg i sdana hr fall, men det kan vl skilja frn kommun till kommun. Det hr var i norrort Stockholm.

Prata med SYO och se vad som gller fr dispens.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in