• 1
  • 2
2014-12-22, 02:17
Medlem
BWV639s avatar
Köpte blandfärs för två dagar sedan. Sista förbrukningsdag idag (22:a, alltså inte bäst före utan sista förbrukningsdag). Stekte upp det när jag kom hem för en stund sedan och åt; smakade lite skumt men tänkte att det måste ju vara lugnt samt att jag inte hade någon annan mat och var hungrig.

Nu känner jag mig risig i kistan. Detta är inte första gången heller utan har varit med om det förut med färs på sista förbrukningsdag eller en dag innan sista. Vad tror ni, fuskas det fortfarande med datummärkningen? Det rör sig om en stor ICA-butik inte någon lokalhandlare.
Citera
2014-12-22, 02:32
Medlem
Streckkods avatar
7 av 10 Ferrari-bilar i Sverige ägs av ICA-handlare.

Vad tror du själv?

Klart som f@@n dom fuskar!

Och sluta äta skumt kött!
Citera
2014-12-22, 02:40
Medlem
De hade gjort någon undersökning något år efter avslöjandet och samma butiker åkte dit då med, så ja, det fuskas fortfarande.

Förhoppningsvis är fusket minimerat när det är färdigpackat kött som kommer från en extern inrättning.
Citera
2014-12-22, 02:54
Medlem
BWV639s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
De hade gjort någon undersökning något år efter avslöjandet och samma butiker åkte dit då med, så ja, det fuskas fortfarande.

Förhoppningsvis är fusket minimerat när det är färdigpackat kött som kommer från en extern inrättning.

Det var som fan. Jävla dåligt, borde vara rejäla böter på sånt. Helt klart så var den här färsen dålig trots att den inte skulle ha gått ut.
Citera
2014-12-22, 05:18
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWV639
Det var som fan. Jävla dåligt, borde vara rejäla böter på sånt. Helt klart så var den här färsen dålig trots att den inte skulle ha gått ut.

Kräv ett fett skadestånd för din magsjuka för att inte gråta ut i kvällspressen.
Sen en följdfråga.
Hur länge har du haft den i kylen samt temperatur?
Om du haft den i ett kylskåp med för hög temperatur i flera dagar så är det ju inte Icas fel.
Citera
2014-12-22, 17:26
Medlem
traskes avatar
Citat:
Köpte blandfärs för två dagar sedan. Sista förbrukningsdag idag (22:a, alltså inte bäst före utan sista förbrukningsdag). Stekte upp det när jag kom hem för en stund sedan och åt; smakade lite skumt men tänkte att det måste ju vara lugnt samt att jag inte hade någon annan mat och var hungrig.

Nu känner jag mig risig i kistan. Detta är inte första gången heller utan har varit med om det förut med färs på sista förbrukningsdag eller en dag innan sista. Vad tror ni, fuskas det fortfarande med datummärkningen? Det rör sig om en stor ICA-butik inte någon lokalhandlare.

Under köttfärsskandalen så var det ju i stort sett bara Maxi-butiker som ertappades med att fuska så det är väl inte förvånande att det var en stor butik. Mindre och medelstora butiker köper nästan uteslutande färdigpaketerat kött direkt från ICA vilket omöjliggör fuskande, dessutom finns det oftast en personlig relation mellan kunder och personal i dessa butiker som även det gör att man inte vill fuska. Men som svar på din frågeställning så tror jag säkert att många av dom största butikerna fuskar.
Citera
2014-12-23, 18:18
Medlem
Citat:

Ja, de fick massor i böter
Eller ja, för en vanlig person hade det varit mycket men för en fuskande ICA-handlare så var det faktiskt lönsamt att fuska.

Dels så var det väl bara två stycken personer som faktiskt åkte dit och de fick betala 11200 kr respektive 12400 kr i böter.
Sedan tillkom det en företagsbot på 100 000 kr, men med tanke på hur länge de har fuskat o omfattningen så lär de ha tjänat minst 100 000 kr i månaden på detta fusk. Så summa av det hela är att man från domstolens sida säger att man ska fuska på så mycket man bara orkar, då man ändå går med vinst.
Citera
2014-12-23, 23:46
Medlem
carlpetersen73s avatar
Det var ICA centralt som rökte ut dom. Det handlade om att ICA ville tvinga in alla handlare i en gemensamt styrd distribution. Nästan alla sa ja till detta, de som sa nej läckte man om. Köttfärsen var det verkligen inget fel på.
Citera
2014-12-24, 00:29
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Det var ICA centralt som rökte ut dom. Det handlade om att ICA ville tvinga in alla handlare i en gemensamt styrd distribution. Nästan alla sa ja till detta, de som sa nej läckte man om. Köttfärsen var det verkligen inget fel på.
Så du menar att smygfilmerna vi såg med egna ögon, på kött som plockades upp från golvet och sedan maldes, och datum som ändrades var inbillning? Du är Ica-handlare själv va?
Citera
2014-12-24, 00:36
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Så du menar att smygfilmerna vi såg med egna ögon, på kött som plockades upp från golvet och sedan maldes, och datum som ändrades var inbillning? Du är Ica-handlare själv va?
Vilka smygfilmer? Butikerna valdes ut i samarbete med uppdrag granskning. De som valdes ut var de som vägrade rätta in sig i de centrala direktiven. Det var ingen farlig mat som såldes. Fakta.
Citera
2014-12-24, 00:44
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Vilka smygfilmer? Butikerna valdes ut i samarbete med uppdrag granskning. De som valdes ut var de som vägrade rätta in sig i de centrala direktiven. Det var ingen farlig mat som såldes. Fakta.
Det visades flera smygfilmer som var tagna av butikernas anställda. Det visade tydligt hur de snuskade sig med köttet de malde, och hur de malde om och märkte om gammal köttfärs. FAKTA!
Citera
2014-12-24, 05:19
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Streckkod
7 av 10 Ferrari-bilar i Sverige ägs av ICA-handlare.

Källa på det?
Tror inte en sekund på det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här