2014-12-21, 12:47
Medlem
Hur viktigt är det att kladda på cpu pasta på kylarkomponenten till CPU:n, finns det något annat alternativ?

Tack på förhand!
Citera
2014-12-21, 12:54
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Ja, mer eller mindre. Utan kylpasta kommer livslängden på de varma komponenterna, med bättre kylning, avsevärt minskas. De enda ställena man idag kan strunta i att applicera kylpasta på är komponenter med svagare kylning, så som separata minneskylare eller liknande, men om man har möjlighet ska man absolut lägga på kylpastan, även på mindre kylare.

Vad menar du med andra alternativ? Istället för kylpasta?
Citera
2014-12-21, 12:57
Medlem
zonedisks avatar
Finns faktiskt lite andra alternativ man kan använda, t.ex fungerar majonäs bättre än flera riktiga kylpastor. Frågan är väl hur bra det fungerar på längre sikt?

Här har du lite jämförelser av kylpastor och hushållsprodukter.
http://www.hardwaresecrets.com/print...ober-2011/1396

Men sluta va snål och köp lite kylpaste, så jävla mycket kostar det inte.
Senast redigerad av zonedisk 2014-12-21 kl. 12:59.
Citera
2014-12-21, 13:27
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heisenberg-x
Hur viktigt är det att kladda på cpu pasta på kylarkomponenten till CPU:n, finns det något annat alternativ?

Tack på förhand!

Det är absolut superviktigt att ha på kylpasta om du inte vill förkorta datorns livslängd pga överhettning. Ett riskorn kylpasta i mitten på processorn ska det vara och sedan sänker du ned kylaren och pressar ut riskornet. Därefter skruvar du fast kylaren utan att ha lyft den eller vickat på den, för kommer det in luft får du börja om från början.
Citera
2014-12-21, 14:01
Medlem
Tack för svaren! Datorns temperatur går upp till 70 grader varannan minut ungf, för ingen som hälst anledning, så jag plockade isär mitt vatten kylsystem för att kolla om något var knasigt. Tänkte att cpu pastan kanske borde bytas, men det hjälpte inte. Datorn går fortfarande upp i höga temperaturer och fläktarna låter för jävligt. Har ni några tips?
Citera
2014-12-21, 14:18
Medlem
Har du överklockat och har du kollat CPU% användningen i aktivitetshanteraren?
Kanske något knas med din vattenkylare annars för kylpastan går inte från bra till så pass dålig under en natt.

En tub kostar 30-50kr så att leta alternativ till något så billigt är onödigt.
Citera
2014-12-21, 15:21
Moderator
Protons avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Hårdvara - PC
/Moderator
Citera
2014-12-21, 15:24
Medlem
Den är icke överklockad, cpu användningen är ganska oregelbunden (tror jag, är inte särskilt datakunnig), den varierar mellan 2 -> 15 % då inga program körs och skrivbordet är det enda som visas. När jag plockade isär kylsystemet verkade det icke vara några problem förutom att vätskan var lite koagulerad, men jag bytte ut den. Kan det vara virus som får den at bli så varm? Eller beror det helt på mitt kylarsystem? För övrigt, vad jag vet, ska det system jag har krånglat för andra. Men det såg inte ut att vara något synligt fel då jag tog isär det.
Citera
2014-12-21, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heisenberg-x
Tack för svaren! Datorns temperatur går upp till 70 grader varannan minut ungf, för ingen som hälst anledning, så jag plockade isär mitt vatten kylsystem för att kolla om något var knasigt. Tänkte att cpu pastan kanske borde bytas, men det hjälpte inte. Datorn går fortfarande upp i höga temperaturer och fläktarna låter för jävligt. Har ni några tips?

Är jag inte helt ute och cyklar så spelar mängden kylpasta stor roll. Kladdar man på för mycket så minskas kylförmågan. Leta upp en guide på nätet eller en polare som gjort det innan och se om det hjälper.
Citera
2014-12-21, 21:03
Medlem
Pasta som ett riskorn ungefär räcker gott, det är så smalt mellan kylaren / cpu att den ändå sprider ut sig över ytan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in