2014-12-21, 12:01
Medlem
skippers avatar
Jag har en rejäl knippa koriander liggandes. Kanske fem gånger större än de där krukorna som säljs i detaljhandeln.

Kan jag spara den här på något smart sätt? Hacka ner och frysa in? Vacca o låta ligga? Göra någon dekokt som håller sig länge? Eterisk olja?

Jag har tillgång till vacuumförpackare och frys. Samt det vanliga köket då.

Ja, hur kan jag konservera koriandern?
Citera
2014-12-21, 12:06
Medlem
Rocket-Queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Jag har en rejäl knippa koriander liggandes. Kanske fem gånger större än de där krukorna som säljs i detaljhandeln.

Kan jag spara den här på något smart sätt? Hacka ner och frysa in? Vacca o låta ligga? Göra någon dekokt som håller sig länge? Eterisk olja?

Jag har tillgång till vacuumförpackare och frys. Samt det vanliga köket då.

Ja, hur kan jag konservera koriandern?

Koriander säljs fryst precis som persilja på t.ex. ICA, så att frysa in det låter som att det skulle fungera!
Citera
2014-12-21, 12:11
Medlem
Brokenbacks avatar
Frys in! Jag tar alltid in dill och persilja från kryddlandet och fryser in, både hackat och ohackat.
Citera
2014-12-21, 12:21
Medlem
skippers avatar
Tacka för snabba svar. Jag plockade bort de fulaste kvistarna/bladen och vakuumförpackade och lade sen i frysen. Använde er kunskap och den här artikeln: http://www.preservingyourharvest.com...coriander.html
Citera
2014-12-22, 19:07
Medlem
Någonting jag brukade göra när jag hade en kolonilott och fick ett överskott av koriander var att mixa koriandern snabbt, slå i en liten skvätt ättika och förvara i kylskåpet i en glasburk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in