2014-12-20, 21:12
Bannlyst
Jag köpte min dator för runt 3 år sen och allt rullade på. För ungefär 6 månader sen så började datorn låta rätt så mycket. Fick hjälp av en snubbe som öppnade datorn och tog bort damm från insidan och sen fixade han speedfan till mig. (Är inte så datorkunnig).
När jag sätter på datorn och kollar på youtube eller twitch så går CPU:N upp mot 50-60C och när jag spelar så ser jag GPU:n gå upp mot 80-90C.

Undrar om någon skulle kunna ge mig svar om hur man kan fixa detta problem.
Citera
2014-12-20, 21:21
Medlem
x12s avatar
Sppedfan kan visa spattigt fel ibland.
Testa med det här http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html för att läsa temp.
Visar det programmet samma temperaturer kan det vara dags at be dammråttorna flytta ut igen.
Citera
2014-12-20, 22:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Sppedfan kan visa spattigt fel ibland.
Testa med det här http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html för att läsa temp.
Visar det programmet samma temperaturer kan det vara dags at be dammråttorna flytta ut igen.
Det visar samma temperaturer.
Sist jag tog bort dammet från datorn så blev temperaturen hög igen efter ett par dar...
Finns det något sätt att förhindra det från att ske igen?
Citera
2014-12-21, 03:36
Medlem
CPU tempen ser jag ingen panik med, dock går GPUn lite väl varm
Citera
2014-12-21, 03:42
Medlem
SilentVictorys avatar
Hur har du det med med fläktar i datorn?
insug och utblås? Har du väldigt varmt i rummet? Står datorn fritt från möbler och annat man kan tänkas ha på golvet?

Vad har du för grafikkort för det första?

Upp mot 60c för CPU bara genom att kolla på youtube är väl inte farligt högt, men det är i alla fall tillräckligt högt för att börja kika på alternativ för att få en svalare burk.
Senast redigerad av SilentVictory 2014-12-21 kl. 03:44.
Citera
2014-12-21, 07:55
Medlem
Boggas avatar
Börjar datorn bli till åren så brukar temperaturen så sakteliga kunna bli högre bl.a. pga att kylpastan kan försämras, ska dock vara marginellt. Temperaturerna är inte direkt allvarligt höga, dock inga strålande temperaturer. Vissa äldre grafikkort brukade dock kunna bli riktigt varma, finns visserligen även nya modeller som går upp till runt 90 grader.

Vad är det för processor och grafikkort i burken?
Citera
2014-12-21, 13:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bogga
Börjar datorn bli till åren så brukar temperaturen så sakteliga kunna bli högre bl.a. pga att kylpastan kan försämras, ska dock vara marginellt. Temperaturerna är inte direkt allvarligt höga, dock inga strålande temperaturer. Vissa äldre grafikkort brukade dock kunna bli riktigt varma, finns visserligen även nya modeller som går upp till runt 90 grader.

Vad är det för processor och grafikkort i burken?

Har 4st Intel Core i5-2300 CPU @ 280.GHz och NVIDIA GeForce GTX 550 Ti.

Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Hur har du det med med fläktar i datorn?
insug och utblås? Har du väldigt varmt i rummet? Står datorn fritt från möbler och annat man kan tänkas ha på golvet?

Det finns inga möbler nära datorn... det enda som är i närheten till datorns baksida är en väg. C:a 2dm från datorn till väggen. Har 2 fläktar i datorn.
Citera
2014-12-21, 13:27
Bannlyst
Vet inte om detta kommer att hjälpa någon att få en bättre syn på problemet men här är siffrorna jag får av speedfan. (När jag spelar).
http://prntscr.com/5j9xei
Citera
2014-12-22, 13:12
Medlem
x12s avatar
Enligt den där bilden står ju fläktarna nästan stilla.
Är dom nerställda? är det monterat motstånd på dem för att dra ner varvtalet? eller är det nån modell som per design är ställd att vara så tyst som möjligt till priset av dåligt blås?

Det finns några +/- knappar i nederkant där på bilden, funkar det att plussa upp dem till 100% ? I annat fall, se om det finns nån systemkontrollpanel nånstans där fläktvarvtalet går ställa upp, eller inställning i bios eller vad som helst, försök få upp snurren på dem..

Går det inte få upp fläktarna mer, dra ut datorn på golvet eller en god bit ut på bordet så den står helt fritt, inga grejor på eller intill den, se om det gör skillnad.

Om inget av detta hjälper kan det behövas lite fler fläktar i den, eller nån sort som snurrar på lite mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in