Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-09-20, 02:30
  #1
Medlem
Tranquility Bass avatar
NASA satsar på att åka till månen 2018.

Det tog tid, men nu är USA på gång igen och ska åka till månen. Ska bli roligt och intressant att det, förhoppningsvis, kommer hända under min livstid. tydligen ska man använda liknade teknik som man gjorde på 60 - talet.
Citera
2005-09-20, 03:50
  #2
Medlem
Inlines avatar
Varför inte fejka en Marslandning istället?

Fast, seriöst, även om detta kanske inte är det mest värdefulla ur en vetenskaplig synvinkel så känns det lite spännande att USA planerar en månbas.
Citera
2005-09-20, 12:42
  #3
Medlem
Jomazis avatar
Det tog en j*vla tid. Hoppas kommersiella krafter med lite pionjärandra kommer in i spelet snart!
Citera
2005-09-20, 13:24
  #4
Medlem
Inlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
Det tog en j*vla tid. Hoppas kommersiella krafter med lite pionjärandra kommer in i spelet snart!
Vari ligger det kommersiella intresset att åka till månen? Mars? Asteroiderna? Även om det finns malm, mm. så kommer kostnaderna att bli alldeles för höga. Ev. kan man tänka sig malmutvinning i syfte att bygga ute i rymden, men ner på jorden kommer den malmen aldrig.
Citera
2005-09-20, 14:01
  #5
Medlem
Jomazis avatar
Så länge folk är redo att betala för äventyr så finns det automatiskt också ett ekonomiskt motiv. Kom ihåg att folk redan idag lägger pengar på annat än investeringar. Vad sägs om månturism? Att skutta upp i omloppsbana är en sak, att bo på månen en annan.

Sen slipper man jordiska makthavare om man befinner sig på månen

Bara man kan ta sig till omloppsbana runt jorden så är man redan halvvägs till överallt i solsystemet!
Citera
2005-09-20, 19:17
  #6
Medlem
Tranquility Bass avatar
Idagsläget har ett privat bolag lyckas göra ett rymdskutt. Att gå därifrån till att åka till månen är ett stort steg och stora kostnader. Även om det finns ett antal som är villiga att betala ett högt pris tror jag det dröjer innan privata företag erbjuder resor till månen. När det gäller den vetenskapliga utforskningen av rymden lär det vara stater som genomför det hela en lång tid till.

Citat:
Ursprungligen postat av Inline
Varför inte fejka en Marslandning istället?

Ah, ännu ett bevis på att månlandningen inte var en fejk. För varför fejka en sketen månlandning när man fejka en Marslandning eller ännu bättre en Jupiterlandning .
Citera
2005-09-20, 22:47
  #7
Medlem
Jomazis avatar
Det tror jag också, men den dag privata krafter ger sig in i leken och utvecklar en billig teknologi som kan ta folk till L.E.O så lämnar människan inom kort sin vagga.
Citera
2005-09-20, 23:22
  #8
Medlem
Kiress avatar
2018, det är tretton år dom har på sig att planera och bygga. Kanke skulle satsa på att få jobba på NASA när man e klar med utbildningen!

Vi ska välja profil nu börjar alltså att peka mot mekatronik, elektronik, signaler och bildbehandling, med flera...

Citera
2005-09-20, 23:45
  #9
Medlem
Darwins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
Det tror jag också, men den dag privata krafter ger sig in i leken och utvecklar en billig teknologi som kan ta folk till L.E.O så lämnar människan inom kort sin vagga.

Jag tror att det är någon som läst för mycket Ayn Rand...

Har svårt att tro att privata företag skulle kunna köra om NASA när det gäller teknik och kunnande, och jag har också svårt att tro att kostnaderna skulle uppväga eventuella inkomster för exempelvis turism (urvalet av kunder som skulle kunna ha råd med en privat månresa blir alltså alldeles för litet; när Bill Gates och Sultanen av Brunei varit uppe så är kundunderlaget slut).
Citera
2005-09-21, 00:04
  #10
Medlem
Jomazis avatar
Marknaden för billiga LEO-färder blir säkerligen stor, både för satellituppskjutningar, reparationer och omloppsbaneturism. På månen tror jag inte man kan upprätta ekonomiskt försvarbar verksamhet på väldigt länge, men som jag tidigare konstaterat behöver inte verksamhet alltid vara det för att initieras. Det är både en prestigesak för ex. länder att ha en månbas och något som stora grupper människor (ink jag själv) vill ha igång.
Citera
2005-09-21, 00:26
  #11
Medlem
jockelos avatar
Gah! Fan va spännande! 13 år kvar.. doh!

Fan vad jag längtar!
Citera
2017-12-13, 07:13
  #12
Moderator
Fysik, matematik och teknologi: allmänt --> Astronomi och rymdfart
/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback