2014-12-20, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Fair enough.

Jag skulle nog snarare säga att det fattas två eller inget kommatecken. Om man bara sätter dit ett kommatecken blir det konstigt.

Tack du, men jag inväntar nog svar från lingvisterna här innan jag ropar hej. Det hade varit kul att se vad HerrGickhan eller Hamilkar skulle säga om saken.

Jag blev lite förfärad när jag såg den ursprungliga tråden, och även när jag såg vissa svar här. Det var två alternativ jag såg.

1) Folk idag kan tydligen inte förstå en mening längre än tio ord. Vad som är ännu värre är att de inte ens har självinsikt nog att förstå att de kanske inte är så jävla duktiga som de tror. Det vore en sak om Cassandrian hade klagat på att skribenten använde ett alltför avancerat språk, men så var ju inte fallet.

2) Jag har själv tappat språkkänslan och kan inte se fundamentala fel i en mening.

Det slog dig inte att det var därför jag startade en ny tråd om det hela? Det ironiska här är att om du ville säga någon om våldtäkten hade du bara kunnat gå till den tråden och säga vad du vill. Istället tyckte du att det var viktigare att hoppa in mitt i en språkdiskussion och tjafsa om något helt ovidkommande. Om det stör dig så mycket att meningen handlade om våldtäkt kan du istället få tala om vilka eventuella fel du hittar i den här meningen:

"Enligt polisens utredning utnyttjade hackern att hemsidan på grund av dåliga rutiner och gammal hårdvara var särskilt sårbar."

Oj oj oj, han är arg. Jag skämtade. Men visst fanns det ett korn av allvar i det hela.
Citera
2014-12-20, 17:37
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
I den tråden klagar TS på att meningen inte är korrekt svenska. Vad säger ni? Jag kan då inte se något fel alls på den.
Jag kan heller inte se något fel på den, och jag tycker heller inte att de kommatecken som har föreslagits i tråden behövs heller.
Citera
2014-12-20, 22:43
Medlem
Jag tänkte visserligen inte att min kommentar om artikelns uppbyggnad skulle orsaka sån diskussion, lite oväntat att pms kan orsaka sådana debatter!
Men som ni vill, ja nu i efterhand kan jag läsa den med rätt betoning och förstå texten. Men första gången jag läste kändes det helt fel - därav min reaktion.
Men det var inte mitt syfte med trådstarten, så ber om ursäkt om jag sabbade hela poängen med att nämna språket.. absolut inte meningen att ta fokus ifrån det viktiga (vilket kinesarsle i och för sig försökte motverka genom att skapa ny tråd).
Fast kan ändå tycka det är lite overkill att starta en ny tråd bara för att diskutera min överreaktion på artikelskribentens språkbruk, men det är ju jag det!
Citera
2014-12-20, 22:47
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Enligt polisens utredning utnyttjade 17-åringen flickan, som på grund av narkotikapåverkan och sömnbrist befann sig i en särskilt utsatt situation.
Hmm?
Citera
2014-12-20, 23:10
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redshield
Oj oj oj, han är arg. Jag skämtade. Men visst fanns det ett korn av allvar i det hela.
Ibland är man på krigsstigen.
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag kan heller inte se något fel på den, och jag tycker heller inte att de kommatecken som har föreslagits i tråden behövs heller.
Tack för det.

Citat:
Ursprungligen postat av Cassandrian
Jag tänkte visserligen inte att min kommentar om artikelns uppbyggnad skulle orsaka sån diskussion, lite oväntat att pms kan orsaka sådana debatter!
Men som ni vill, ja nu i efterhand kan jag läsa den med rätt betoning och förstå texten. Men första gången jag läste kändes det helt fel - därav min reaktion.
Men det var inte mitt syfte med trådstarten, så ber om ursäkt om jag sabbade hela poängen med att nämna språket.. absolut inte meningen att ta fokus ifrån det viktiga (vilket kinesarsle i och för sig försökte motverka genom att skapa ny tråd).
Fast kan ändå tycka det är lite overkill att starta en ny tråd bara för att diskutera min överreaktion på artikelskribentens språkbruk, men det är ju jag det!
Jag ville inte diskutera din eventuella överreaktion. Jag ville bara bena ut om det faktiskt var något fel på meningen, för om det var det hade det varit något allvarligt fel på min uppfattning om mina språkkunskaper. Att jag skickade PM till dig var mest av artighet.
Citera
2014-12-20, 23:15
Medlem
Ja men då förstår jag ditt syfte i alla fall. Jag tyckte meningen kändes helt konstig, och hade nog helst velat ha ett kommatecken men mina svenskakunskaper är inte jättestora så jag hade inte kunnat veta säkert. Som sagt nu i efterhand när jag läser den annorlunda så kan jag också tycka att den är rätt. Inte lättläst, men rätt.
Citera
2014-12-22, 16:25
Bannlyst
Vilken mening är att föredra?

Det är egentligen anmärkningsvärt.

Egentligen är det anmärkningsvärt.
Citera
2014-12-22, 16:32
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MpMz