2022-02-27, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Vad ska diskuteras? Att media skriver soppatorsk som antagligen nästan alla svenskar under 55 år använder. Det är väl inget pundarord

Jo, det är ett pundarord

Bensinstopp ska det stå, om det är seriöst
Citera
2022-02-27, 15:25
Medlem
Sooks avatar
Sannolikt är det diesel som saknas. Drivmedelsbrist är väl det stela ordet du söker?
Citera
2022-02-27, 15:28
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Ordet soppatorsk är knappast pundarslang utan ett ord samtliga svenska begriper innebörden av till skillnad från en blå, en femma, en halva osv.
Citera
2022-02-27, 15:29
Medlem
BigFatCones avatar
Ja vad fan, ska man fylla på soppa så behöver man väl slang?

Skämt åsido så kan jag hålla med om att man bör hålla sig till städat språk när man skriver "officiella" texter av diverse slag.
Citera
2022-02-27, 15:47
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
När man läser svenska tidningar får man ibland en känsla av att läsa något som körts genom Google Translate, trots att det är svensk originaltext. Rätt ord används på fel sätt, och ibland blir det obegripligt, ibland bara konstigt.

Ett dagsfärskt exempel från en av våra största dagstidningar, med mina korrigeringar inom hakparenteser:

På SvD Brännpunkt presenterades dock tio punkter på saker ["exempel på saker" eller "punkter" (som)] partiet vill se genomförda redan nästa år. Bland dem hör ["Till dem hör" eller "Bland dem finns"] att Migrationsverket ska kunna driva anläggningsboenden i egen regi, att varje kommun ”ska ha förmåga” att ta emot de [dem!!!!!!!!] som fått uppehållstillstånd samt sänkta trösklar in på arbetsmarknaden.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/allianspartierna-stoper-om-integrationspolitiken_4203983.svd

Journalisterna spelar ju en viktig roll för språkvården, särskilt som många svenskar inte längre läser böcker. Risken finns alltså att en bristande språkkänsla bland våra journalister sprider sig och leder till ett allmänt språkligt förfall.

Frågor att diskutera:

1. Hur utbrett är problemet? Håller ni med om att det blivit värre de senaste åren?

2. Vad beror förfallet på? Är det bristerna i den svenska skolan som börjar slå igenom? Eller finns problemen högre upp, i journalistutbildningen?

3. Vad kan vi göra för att åtgärda problemet? Fortbildningskurser i svenska för journalister? Mer korrekturläsning? Smartare ordbehandlingsprogram?
Jag fattar inte vad det var som var fel?
Att skriva "de" var ju rätt i detta sammanhang!
Eller har jag missat något?
Citera
2022-02-27, 16:35
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor

Båda är rätt. Eftersom det rör sig om en dativform, så är "dem" egentligen det korrekta, men just när ordet "som" kommer efter "de" + en längre beskrivning - så går det lika bra med "de som".
Citera
2022-02-27, 17:29
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Båda är rätt. Eftersom det rör sig om en dativform, så är "dem" egentligen det korrekta, men just när ordet "som" kommer efter "de" + en längre beskrivning - så går det lika bra med "de som".
Det var det jag menade.
"att Migrationsverket ska kunna driva anläggningsboenden i egen regi, att varje kommun ”ska ha förmåga” att ta emot de som fått uppehållstillstånd samt sänkta trösklar in på arbetsmarknaden."
Är alltså inte fel utan korrekt.
Så jag begriper inte trådstarten.
"Dem-folket" anser jag däremot är ett problem.
Citera
2022-02-27, 18:48
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Av de som anses av språkvårdare nuförtiden också vara korrekt, men det traditionellt korrektriktiga, som alltid har accepterats, och som traditionellt lagda språkbrukare fortfarande ofta anser vara det enda riktiga, är av dem som.
Citera
2022-02-27, 18:55
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Av de som anses av språkvårdare nuförtiden också vara korrekt, men det traditionellt korrektriktiga, som alltid har accepterats, och som traditionellt lagda språkbrukare fortfarande ofta anser vara det enda riktiga, är av dem som.
Grammatiskt sett är jag väldigt svag då jag aldrig haft intresset för grammatik (,och inte genomgått en normal grundskola då jag var hemmasittande och inte pluggade) men ingenting annat än dem kan vara korrekt. Det hör vilket stolpskott som helst att Av dem som är det enda rätta!
Citera
2022-02-27, 20:26
Medlem
whitetommywrights avatar
"Bästa tipset"

"Skönaste veckan"
Citera
2022-02-27, 21:12
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emoist
Knarkareuttryck har börjat användas i kvällstidningars rubriker
Idag skriver Expressen om ryska stridsfordon som fått "soppatorsk"

Soppa är ju gammalt slang för bensin
och torsk är ju välanvänt knarkaruttryck på alltmöjligt som gått fel, åka fast för polis, blivit beroende av en drog, , etc

Det har ju redan blivit vardagsmat med svordommar i soff-intervjuver och liknande, men när gick journalisterna över till att använda gatu-slang i allvarliga krigsrapporteringar?

Är det för att vem som helst kan bli journalist numera,
eller är det för att man vill charma dem som normalt sällan intresserar sig för nyheter, annat än om bidragen kommer höjas?

https://www.expressen.se/tv/nyheter/ryska-stridsfordonet-har-fatt-soppatorsk-ukrainaren-stannar-till/

Diskutera

Märkligt att de inte har bränsle. Ryssland brukar ju beskrivas som en ”bensinmack med kärnvapen”.
Citera
2022-02-27, 22:36
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Eftersom det rör sig om en dativform, så är "dem" egentligen det korrekta [...]

Det där är ett cirkelresonemang. Om man använder de så har man inte använt någon dativform (eller, noggrannare uttryckt, någon form som härstammar från en fornsvensk dativ), med all sannolikhet inte heller avsett att göra det, utan lär ställa sig ganska frågande till varför dativens korrekta form skulle vara relevant i sammanhanget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in