2023-05-09, 18:12
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoggerChoc
Hela artikeln är ett vänsterhandsverk. Kvinnorna byter namn med varandra mitt i.

Men gör de verkligen det? Är det inte bara äggbytet och det faktum att kritiken mot Sarah har framförts till Amanda som gör det hela lite förvirrande? Det kunde förvisso ha uttryckts tydligare.
Citera
2023-05-09, 18:17
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Men gör de verkligen det? Är det inte bara äggbytet och det faktum att kritiken mot Sarah har framförts till Amanda som gör det hela lite förvirrande? Det kunde förvisso ha uttryckts tydligare.

Först är det Amanda som är änka efter Keith, sedan är det Sarah. (Jag tror inte att Keith var bigamist.)
Citera
2023-05-09, 19:07
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoggerChoc
Först är det Amanda som är änka efter Keith, sedan är det Sarah. (Jag tror inte att Keith var bigamist.)

Du har nog rätt, även om de verkar lite hittlaha alla tre. "How different, how very different from the home life of our own dear queen", som en viktoriansk dam lär ha sagt sedan hon övervarat en föreställning av Shakespeares Antonius och Cleopatra.
Citera
2023-05-10, 08:16
Medlem
elbels avatar
Påhittat ord samma som inte används i artikeln och betyder nåt helt annst på engelska
https://www.expressen.se/mama/mamaliv/olivia-rothschild-skammad-av-annan-mamma-nar-hon-ammade-/
Från att känna skam och amma?

Bu eller bä?
Är det ord?

Edit
Verkar ha använts i medier ett par år
Vi har många nya löjliga ord så varför inte
Senast redigerad av elbel 2023-05-10 kl. 08:19.
Citera
2023-05-10, 10:23
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Påhittat ord samma som inte används i artikeln och betyder nåt helt annst på engelska
https://www.expressen.se/mama/mamaliv/olivia-rothschild-skammad-av-annan-mamma-nar-hon-ammade-/

Bu eller bä?
Är det ord?

Edit

Vi antar att det är skamma som avses. Allt enligt Muphrys lag. För övrigt tror jag inte ett ögonblick på att det som skildras i artikeln har hänt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Muphry%27s_law
Citera
2023-05-22, 14:01
Medlem
Dranghoffs avatar
På Sydsvenskans sportsidor skriver man i dag: ”Var bollen inne? Jag vete fan.”
Sen när kan presens konjunktiv konstrueras med första person i denna sorts utsaga? Det vete fan, måste det väl ändå heta?
Citera
2023-05-22, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elbel

Bu eller bä?
Är det ord?

Edit

Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Vi antar att det är skamma som avses. Allt enligt Muphrys lag. För övrigt tror jag inte ett ögonblick på att det som skildras i artikeln har hänt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Muphry%27s_law

Journalisten har möjligen försökt vara rolig, men ordet skamma finns faktiskt.
För att inte lita på minnet och råka "jump the gun" googlar jag lite snabbt, och se, de första tre posterna som dyker upp HAR ordet. "få någon att skämmas". Tycks vara ett relativt nytt ord ja, men iaf. Hyfsat etablerat.
Citera
2023-05-25, 10:23
Moderator
Kyrpators avatar
Vad sägs om den här formuleringen? Är den alldeles lagom oprecis?

Citat:
När drottning Elizabeth begravdes i september i fjol spekulerade brittiska medier att räkningen skulle landa på omkring flera miljoner pund.

https://www.svd.se/a/wAXRgd/notan-for-drottning-elizabeths-begravning-skakar-om-britterna (bakom betalvägg)
Citera
2023-05-25, 14:19
Medlem
MaxWalters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Sen när kan presens konjunktiv konstrueras med första person i denna sorts utsaga? Det vete fan, måste det väl ändå heta?

Ordvalet påminner om programledaren Jacob Dahlin som i programmet Jacobs stege brukade öppna en flaska med champagne och utbringade en skål med orden "Skål, ta mig fan!"
Citera
2023-05-27, 15:38
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Nu är väl det inte detta som är problemet. Det handlar ju snarare om att det är fan, inte jag, som inte vet.

Om vi säger: det vet fan så blir det ju bara rotvälska att ersätta det med jag vet fan.
Citera
2023-05-27, 22:45
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nu är väl det inte detta som är problemet. Det handlar ju snarare om att det är fan, inte jag, som inte vet.

Om vi säger: det vet fan så blir det ju bara rotvälska att ersätta det med jag vet fan.
Precis. Och det är ju därför det är fel med presens konjunktiv i första person. Konjunktiven indikerar att detta är något som jag själv omöjligen kan veta, men jag håller öppet för möjligheten att fan vet.
En liknande konstruktion är ju ”det vete gudarna”, också den en utsaga i tredje person, i detta fall pluralis.
Senast redigerad av Dranghoff 2023-05-27 kl. 22:47.
Citera
2023-05-27, 22:54
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Precis. Och det är ju därför det är fel med presens konjunktiv i första person. Konjunktiven indikerar att detta är något som jag själv omöjligen kan veta, men jag håller öppet för möjligheten att fan vet.
En liknande konstruktion är ju ”det vete gudarna”, också den en utsaga i tredje person, i detta fall pluralis.

Du skriver precis, men förklarar sedan med något annat. Felet är inte primärt att det är presens konjunktiv. Felet är att jag inte kan ersätta det. Det visas i det jag skrev när jag använde vet i stället för vete:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in