Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2014-12-19, 19:41
Medlem
Hej där!

Har märkt de senaste dagarna att det ryker lite för mycket ifrån avgasröret på min saab.
Speciellt när bilen står stilla, när jag kör på 1:ans växel samt när jag skall backa med mitt fordon.
Gäller även när bilen är kall, 70 eller 90 grader

Symtomer:
*Lite vitaktigare rök än vanligtvis.
* Luktar annorlunda
* Mer rök än vanligtvis

Har hört att det kan vara turbon som börjar ge sig?
Bilen har rullat precis över 20.000 mil
DOCK.... Så känner jag fortfarande att bilen är lika stark som förut.
Alltså, jag känner inte av att jag har tappat någon "kraft" i bilen.

Sen har jag hört att det kan vara problem med vevhusventilationen?
Eller topplockspackning som är "kass"?...

Öppnade motorhuven idag och lyste lite med min lampa på iphonen,
det kom ingen rök under huven, det är ju ett bra täcken?
Samt att jag inte såg något oljeläckage eller några blöta fläckar någonstans.

Har hört att om avgasröken är vitaktigt, beror det på att den är blandad med olja?

Tips och hjälp uppskattas, då jag inte har lust att lämna in den på verkstad och betala enorma summor, på en bil som idags läget är värd runt 8000-12000kr.

Saaben är en 9-5 SEDAN -99 2.3t 170hk manuell.

Tack på förhand!
Citera
2014-12-19, 19:48
Medlem
zlyniss avatar
Hade samma på min och jag bytte olja och oljefilter samt bränslefilter så försvann mina problem det rök på bra mycket innan. Trodde först det va turbon jag med hur länge sedan du gjorde service?
Citera
2014-12-19, 20:12
Medlem
MentalIstids avatar
Ärligt talat, det finns ingen bil som har så mycket problem som begagnade SAABar. Kolla vilken begagnat-bok som helst!
Citera
2014-12-19, 20:35
Medlem
Är den vit och luktfri så är det nog för att det är kallt ute.
Kolla om andra bilar på vägen ryker likadant som din. kan även vara att du kör mycket korta sträckor så att kondens och fukt har samlats i avgasröret som när det blir varmt börjar dunsta och bildar just vit rök.

En Turbo som är slut ryker blå/vitt och har en skarp doft av bränd olja särskilt under/efter gaspådrag detta är mycket vanligt på just Saab 9-5.

Stå bakom och lukta om det luktar olja från avgasröret och om du kan se fall röken är lite blåaktig (tänkt moped /motorsågs avgaser).
Du kan med fördel låta en polare gasa på som en biltjuv förbi dig så du kan lukta och observera.

Är röken inte blåaktig och/eller inte luktar bränd olja så får du återkomma finns fler möjliga förklaringar men just nu är det viktigast om du kan avgöra fall avgaserna är blåvita och luktar olja eller luktfria och kritvita*

* tänk dig röken som blir när du andas en kall dag.
Citera
2014-12-19, 20:37
Medlem
Det är turbon, kostar en hel del att byta ungefär 5-12k tusingar.

Men innan så hade jag bytt oljan till en oljan med full kvalitet, helsyntetiskt olja, värt ett försök.
Citera
2014-12-20, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zlynis
Hade samma på min och jag bytte olja och oljefilter samt bränslefilter så försvann mina problem det rök på bra mycket innan. Trodde först det va turbon jag med hur länge sedan du gjorde service?

Tack för svaret!
hmm. 6-8 månader sedan kanske.
Min granne som är kunnig med saabar, som tyvärr nu har flyttat,
"servade" min bil med oljla, nya filter och tändstift tror jag.
Citera
2014-12-20, 00:44
Medlem
Antar att det är en 2,3 du har?
Isåfall så sälj skiten så fort du löst problemet för sämre motorer finns inte!
Det som gör den så dålig är att saab tog samma block som sitter i saab 9000 och gjorde om den till en lågfriktions motor. Detta ledde till sjukt dåliga kolvringar vilket leder till att när motorn får några år på nacken så släpper den igenom avgaser till oljan som leder till tjock och klumpig olja... Oljan sätter då igen i alla kanaler som den kommer åt och det är nu alla problem kommer! Jag skulle rekommendera dig att köpa en motor tvätt av den dyra sorten och sen slå i riktig olja från GM och nytt filter. Inte biltema!!!
Citera
2014-12-20, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turbojukka
Antar att det är en 2,3 du har?
Isåfall så sälj skiten så fort du löst problemet för sämre motorer finns inte!
Det som gör den så dålig är att saab tog samma block som sitter i saab 9000 och gjorde om den till en lågfriktions motor. Detta ledde till sjukt dåliga kolvringar vilket leder till att när motorn får några år på nacken så släpper den igenom avgaser till oljan som leder till tjock och klumpig olja... Oljan sätter då igen i alla kanaler som den kommer åt och det är nu alla problem kommer! Jag skulle rekommendera dig att köpa en motor tvätt av den dyra sorten och sen slå i riktig olja från GM och nytt filter. Inte biltema!!!

Yes. 2.3t 170 hk.

Har haft bilen i 2år, gått felfritt, gått i genom besiktningar etc.
OBS... glömde tillägga, när jag kollade till oljan, så såg jag vita prickar typ....?

ringde då min gamla granne och han sa att det inte är någon fara,
att det bara är kondens, kan det stämma?
Citera
2014-12-20, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nuziapojke
Yes. 2.3t 170 hk.

Har haft bilen i 2år, gått felfritt, gått i genom besiktningar etc.
OBS... glömde tillägga, när jag kollade till oljan, så såg jag vita prickar typ....?

ringde då min gamla granne och han sa att det inte är någon fara,
att det bara är kondens, kan det stämma?

Stämmer bra, nu när det blir kallare ute så kan det bli kondens i oljan, därför byter jag alltid olja innan vintern! Så pröva göra som jag skriver! Kan kanske vara så att kondensen gör oljan Väldigt tunn vilken leder till att om du nu har dåliga kolvringar så kommer det in olja i cylindrarna som sedan förbränns och då ryker det.
Citera
2014-12-20, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zlynis

Min granne är mekaniker, så han bytte oljefilter, packningar, bränslefilter och tändstift åt mig snabbt.
Vad kanske 6-8 månader sedan. Har kanske kört max 750 mil sedan dess!
Citera
2014-12-20, 13:50
Medlem
är topplockspackningen paj så bör det försvinna kylarvätska, troligtvis turbon som är slut, det som händer oftast är att de börjar dra/läcka olja och ryka, först märks inte så mycket på motoreffekten men det går snabbt neråt tills bilen knappt går köra. livslängden brukar vara runt 15-18k mil.
Citera
2014-12-20, 16:49
Medlem
TheSwedishEmpires avatar
Vevhusventilationen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto