2014-12-21, 00:25
Medlem
Garanterat Turbon, Garret Gt17 som sitter på dessa är inga stabila konstruktioner, går sällan över 20k mil.
Citera
2014-12-21, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turbojukka
Stämmer bra, nu när det blir kallare ute så kan det bli kondens i oljan, därför byter jag alltid olja innan vintern! Så pröva göra som jag skriver! Kan kanske vara så att kondensen gör oljan Väldigt tunn vilken leder till att om du nu har dåliga kolvringar så kommer det in olja i cylindrarna som sedan förbränns och då ryker det.

Sant. Tror det måste vara det, att det är kondens i oljan.
Alla andra säger att turbon är kass, men har fortfaranda samma starka tryck i bilen.
Och jag har ju vitrök i avgaserna, inte blå, så turbon borde vara OK.

Vit rök = vatten har jag hört. Dvs kondense i oljan!
Vilken olja ska man köpa då? helsyntetisk olja är bäst?
Citera
2014-12-21, 13:30
Medlem
Gör en komptest på bilen och provtryck kylsystemet till att börja med.
Kondens i oljan uppstår vid korta körningar och försvinner genom vevhusvent när bilen blivit riktigt varm och man kör en bit
Citera
2014-12-21, 13:34
Medlem
Försvinner det ingen kylarvätska alls?
Citera
2015-02-17, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dirkidyrk
Garanterat Turbon, Garret Gt17 som sitter på dessa är inga stabila konstruktioner, går sällan över 20k mil.

23 000 mil höll min. En ny satte jag dit för 600 mil sedan. 3 995 kr hos Biltema. En reservdel bara anser jag om bilen i övrigt är i bra skick och Saab-hjärtat bultar...
Citera
2015-02-17, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentalIstid
Ärligt talat, det finns ingen bil som har så mycket problem som begagnade SAABar. Kolla vilken begagnat-bok som helst!

Du kan kolla vilken begagnatbok som helst oavsett bilmärke så hittar du fel. Saab är inte extrem på något vis. Alla bilmärken har sina problem men eftersom Saab i grunden är svenskt så blir det ju mycket fokus på just den bilens problem. Titta dig omkring i trafiken och se alla Saabar från 1998 och framåt. De rullar på och har nöjda ägare.
Citera
2015-02-17, 18:11
Medlem
Bouchets avatar
VAG är betydligt sämre bilar. De har geymma motorfel och massor med problem med DSG-lådorna.

Ang, din bil så är det troligtvis turbon eller kolvringarna som koksat fast. Det här med blårök gäller bara oljeförbrukning i låga nivåer, dvs kassa ventiltätningar eller vevhusventilationsproblem.

Innan du byter turbo kan du göra ett komptest för att se hur dina kolvringar mår. 20k mil på en -99 innebär att det är en lågmilare = större risk för koksad motor. Har bilen inte fått senaste vevhusvent när den kom så är det hög risk för motorhaveri/ slut kamkedja.

Komptest, lyft på ventilkåpan för att se hur koksad den är, kolla hur långt ut kedjespännaren är samt en mekanisk kontroll av turbon. Om det inte är något fel på övriga punkter och turbon konstateras kass så kan det va värt att byta den. Annars hade jag sålt bilen i delar eller till nån som kan skruva själv.
Citera
2015-02-17, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbo Dude
Du kan kolla vilken begagnatbok som helst oavsett bilmärke så hittar du fel. Saab är inte extrem på något vis. Alla bilmärken har sina problem men eftersom Saab i grunden är svenskt så blir det ju mycket fokus på just den bilens problem. Titta dig omkring i trafiken och se alla Saabar från 1998 och framåt. De rullar på och har nöjda ägare.

Delarna till Saab och Volvo är relativt billiga om du kör en (OG) eftersom många delar finns hos återförsäljare/ skroten.
Men bilar som inte har så mycket reservdelar på lager i Sverige kan det bli dyrt. Och här kommer utlänningsmodellen in.
Jag har kört både Volvo old och og 9-5 och kan säga att Saaben är lite dyrare i delar men inte överdrivet.

Klart vinner Saaben med körglädje och komfort,och mer hästarkaffe.
Jag kommer aldrig sätta mig i en gammal 850 ,940 igen nu när jag köpte min 9-5:a sedan
Vilken toppen bil!
Snygg och riktigt bra drag i måste jag säga.

Nåväl till ts, turbon som inte håller tätt vad jag tror.

https://www.youtube.com/watch?v=rNIRzkNJlRw turbon ger sig
https://www.youtube.com/watch?v=g66Jw4Vt-fw head gasket
Senast redigerad av mrtrooper 2015-02-17 kl. 22:28.
Citera
2015-02-17, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bouchet
VAG är betydligt sämre bilar. De har geymma motorfel och massor med problem med DSG-lådorna.

Ang, din bil så är det troligtvis turbon eller kolvringarna som koksat fast. Det här med blårök gäller bara oljeförbrukning i låga nivåer, dvs kassa ventiltätningar eller vevhusventilationsproblem.

Innan du byter turbo kan du göra ett komptest för att se hur dina kolvringar mår. 20k mil på en -99 innebär att det är en lågmilare = större risk för koksad motor. Har bilen inte fått senaste vevhusvent när den kom så är det hög risk för motorhaveri/ slut kamkedja.

Komptest, lyft på ventilkåpan för att se hur koksad den är, kolla hur långt ut kedjespännaren är samt en mekanisk kontroll av turbon. Om det inte är något fel på övriga punkter och turbon konstateras kass så kan det va värt att byta den. Annars hade jag sålt bilen i delar eller till nån som kan skruva själv.

Verkar som att vw ligger högst att ha låd ras och motor problem. Många taxi bolag avstår gärna dom bilarna. en stackars sate har bytt två lådor på sin vw som han själv skriver om här i en annan tråd på fb.

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20130912/vws-problem-med-dsg-vaxer-vilket-gynnar-aisin
http://www.expressen.se/motor/stora-problem-med-vws-automatlador/
http://www.dn.se/motor/vw-aterkallar-dsg-bilar/

(FB) VW DSG problem
Rasar efter 5 000 – 10 000 mil

så jag kör nog hellre Saaben.
Senast redigerad av mrtrooper 2015-02-17 kl. 22:47.
Citera
2015-02-19, 06:09
Medlem
Du har en Garret GT17 på denna bil och du skall vara glad att du lyckats köra 20k med den turbon.
Pajar ofta mellan 12-15k minl
Om du skall behålla bilen montera en Mitsu TD0415T som håller nästan för evigt om oljebyetna sköts.
Då kan du även få lite mer sprutt i bilen och ladda in Aerons mjukvara
Citera
2015-02-19, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nuziapojke
Sant. Tror det måste vara det, att det är kondens i oljan.
Alla andra säger att turbon är kass, men har fortfaranda samma starka tryck i bilen.
Och jag har ju vitrök i avgaserna, inte blå, så turbon borde vara OK.

Vit rök = vatten har jag hört. Dvs kondense i oljan!
Vilken olja ska man köpa då? helsyntetisk olja är bäst?

Japp, det stämmer.

"Alla" på detta forumet drar alltid så stora växlar.... Nåväl, det som har hänt är att det är kallt ute och du kör korta sträckor. Kör en 5 mil och ta en hamburgare och sen kör du hem och vips, problemet borta.

Olja, det kan du läsa om i världens minst lästa bok. I instruktionsboken för din SAAB, bör ligga i handsfacket och på några av de sista sidorna står allt om vilken olja du ska ha till just din bil. Köp den och det fungerar förträffligt, spring inte och lägg tusenlappar på en olja till din bil som inte betingar ett jättestort värde (no offence).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in