• 1
  • 2
2014-12-19, 18:42
Medlem
TruckUrbans avatar
Upptäckte att bilen läckte vatten, och såg att pumpen läckte. Köpte en packningssats från skruvat.se för det förmånliga priset 31:-. Får dit allt och skruvar tillbaka. Ser att pumpjäveln läcker ändå, skruven längst ner, så jag efterdrar muttrar och skruvar, då jag inte drog åt så hårt först. Fortsätter att läcka från samma ställe ändå.

-Säkert för att det var eftermarknadsskräp, tänker jag, och köper en ny från volvo.

Innan jag monterar denna stryker jag på ett tunt lager packningsklister på sidan som ska ligga mot blocket och på pumpen, för att garantera tätningen. Drar åt allting lagomt hårt och monterar. Igår kväll la jag ett papper under pumpen för att kunna se om det hade hållt i sig. Jodå; visst blev det tätt. Lyckan var dock inte långvarig.

Öppnar expansionskärlet, och det börjar droppa från pumpen igen. Väldigt mycket, dessutom. Drar åt skruvarna, varmkör motorn och blir förbannad och misshandlar bilen med gaspedalen (funkar inte någonting från början, funkar våld som lösning i 9 fall av 10). Denna gången läckte det inte lika mycket som när motorn var kall, men det droppade fortfarande.

Gick ut ikväll för att lokalisera vart det läcker, rev ner rem och fläkt, och det är i skarven längst ner.

Vad fan kan det vara som spökar? Magkänslan säger att det inte hjälper att byta till en ny packning, så vad ska jag göra?
Citera
2014-12-19, 18:47
Medlem
Nu vet jag inte hur den pumpen ser ut men troligen är det själva pumpen som läcker så du måsta byta ut pumpen. Så var det på vår traktor.
Citera
2014-12-19, 18:54
Medlem
TruckUrbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Nu vet jag inte hur den pumpen ser ut men troligen är det själva pumpen som läcker så du måsta byta ut pumpen. Så var det på vår traktor.
Hur testar man om pumpen läcker? Axeln är stum.

Här har du en bild på hur den ser ut. http://www.vparts.se/media/catalog/p...mage_41268.jpg
Citera
2014-12-19, 19:31
Medlem
Kolla om det är skvallerhålet på undersidan av pumpen det läcker från..om det är så att det kommer från hålet så är nån packbox/packning i pumpen slut och du bör nog fundera på att montera en ny rätt fort.

Täta INTE hålet som en tattarlösning blir bara värre.
Senast redigerad av chillhunter 2014-12-19 kl. 19:37.
Citera
2014-12-19, 19:35
Medlem
TruckUrbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chillhunter
Kolla om det är skvallerhålet på undersidan av pumpen det läcker från..om det är så att det kommer från hålet så är pumpen slut och du bör nog fundera på att montera en ny.
Skvallerhål?
Citera
2014-12-19, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TruckUrban
Skvallerhål?

Yes för att visa ägaren att packboxen i pumpen är slut.

kallas skvallerhål finns på växellådor och annat också används som sagt för att visa "inre" läckage tex vattenpumpen eller mellan motor och växellåda etc etc.

Kolla undertill så ser du att det finns ett litet hål.
Citera
2014-12-19, 19:41
Medlem
Fast axeln känns rätt stum så kan det nog läcka därifrån ändå.
Citera
2014-12-19, 19:45
Medlem
TruckUrbans avatar
Citat:
Yes för att visa ägaren att packboxen i pumpen är slut.

kallas skvallerhål finns på växellådor och annat också används som sagt för att visa "inre" läckage tex vattenpumpen eller mellan motor och växellåda etc etc.

Kolla undertill så ser du att det finns ett litet hål.

Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Fast axeln känns rätt stum så kan det nog läcka därifrån ändå.
Får kika på det hålet då, men borde inte pumpen vara blöt? Är bara blött i området kring nedersta skruven.
Citera
2014-12-19, 19:49
Medlem
Citat:
Får kika på det hålet då, men borde inte pumpen vara blöt? Är bara blött i området kring nedersta skruven.

Det var ett förslag jag har ju inte sätt på pumpen så kan ju aldrig vara helt 100 säker.

Men jag tycker teorin med skvallerhålet är det mest rimliga.
Torka helt torrt och fint runt pumpen och se sen vart det läcker.

Har letat efter en bild på hålet över hela Google men hittar inget då alla företag älskar att antingen visa pumpen ovanifrån eller andra konstiga vinklar.
Citera
2014-12-19, 19:50
Medlem
TruckUrbans avatar
Citat:
Det var ett förslag jag har ju inte sätt på pumpen så kan ju aldrig vara helt 100 säker.

Men jag tycker teorin med skvallerhålet är det mest rimliga.
Torka helt torrt och fint runt pumpen och se sen vart det läcker.

Har letat efter en bild på hålet över hela Google men hittar inget då alla företag älskar att antingen visa pumpen ovanifrån eller andra konstiga vinklar.
Ska ut och kolla på pumpen om 15 minuter, kan ta lite kort!
Citera
2014-12-19, 19:59
Medlem
Citat:
Ska ut och kolla på pumpen om 15 minuter, kan ta lite kort!

Hittade tillslut två bilder där hålet syns.

http://www.creatix.se/public/img/use...l/26430681.jpg

http://images.biltema.com/PAXToImage...le/large/61202

Kan tänkta mig att det kan rinna från det hålet så att man misstänker att det är från understa skruven då skruvhålet är rakt under skvallerhålet.
Senast redigerad av chillhunter 2014-12-19 kl. 20:08.
Citera
2014-12-19, 20:14
Medlem
TruckUrbans avatar
Citat:
Hittade tillslut två bilder där hålet syns.

http://www.creatix.se/public/img/use...l/26430681.jpg

http://images.biltema.com/PAXToImage...le/large/61202

Kan tänkta mig att det kan rinna från det hålet så att man misstänker att det är från understa skruven då skruvhålet är rakt under skvallerhålet.
Jodå, visst fan var det från hålet det läckte! Läcker dock bara när man öppnar expansionskärlet! Får ragga upp en ny pump imorgon då. Tack för hjälpen, nu vet jag vart det läcker!
Senast redigerad av TruckUrban 2014-12-19 kl. 20:18.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in