• 1
  • 2
2014-12-19, 18:35
Medlem
Ni kanske hrt talas om denna sajt vid det hr laget - "storkens nyheter". Sajten r en s.k satirsajt med helt och hllet fejkade nyheter. Ex.

"Marita, 35, hittade en Sverigedemokrat i barnmaten"

"Titti fick inte vara Lucia - Fr att hon r hund"

Humorn i detta gr absolut att diskutera men det som jag finner mest intressant r artiklar som dessa:

"Slutankat: i r r sista ret med Kalle och hans vnner"
http://www.storkensnyheter.com/#!sin...4-45A95CA9EEE6

"Regeringen: "Tiggare ska f ka tunnelbana gratis"
http://www.storkensnyheter.com/#!sin...B-C6EEDF17FE42

"Alva, 9, hade ett iPhone-skal med svenska flaggan p i skolan - Fick kvarsittning "
http://www.storkensnyheter.com/#!sin...4-0DBC18679165

Alla dessa artiklar r phittade, men de r betydligt mer serist skrivna n de andra exemplen. De har ven ftt stor spridning i sociala media med mnga delningar och upprrda kommentarer frn folk som uppenbarligen uppfattar artiklarna som "riktiga" nyheter. Den senaste artikeln, den om Kalle Anka har dessutom backats upp av bde en en hashtag och en facebooksida. Detta trots att det inte ligger ngon sanning bakom.

Varfr?

Frn brjan trodde jag att det var gjort av ngon/ngra som ville dra det anti-rasistiska tnket till sin spets fr att pvisa ngon form av absurditet. Men nu r det nstan s att jag lutar t motsatsen. Ser vi p de effekter som kommit av detta, s kan vi anta att folk kommer vara betydligt mer skeptiska till att lgga ut liknande nyheter, fr att man helt enkelt inte vill verka lttlurad.

Detta skulle kunna leda till att folk blir mer frsiktiga med att lnka till nyheter med invandringskritisk touch fr att inte riskera att framst som lttlurade...

Vad tror ni, vilka gynnas att av att sdana hr phittade nyheter sprids i sociala media?
Senast redigerad av Leg.Cyniker 2014-12-19 kl. 18:49.
Citera
2014-12-19, 19:52
Medlem
burialhexs avatar
de som tjnar p artiklarna r vl lite mindre begvade personer som fr de frsta gr p det, och fr det andra; delar det med likasinnande fr att fortstta sitt driv mot "pk:ismen", "svenskfientligheten" och sd:are.

Nu sger ja inte att alla som rstar sd r mindre begvade,
vi kan nog alla hlla med om att de finns mindre begvade grupper i allla politiska lger.
Citera
2014-12-19, 20:44
Medlem
Jag tror rasisterna vinner p detta, eftersom s mnga delar hejvilt och skriver typ "ja s lngt har det gtt s inte ens KALLE ANKA osv", och ven nr jag ppekat att det r en satirsajt ftt mothugg i form av "men det hade kunnat vara sant", och "du frsker bara pk-vrida RIKTIGA nyheter".

Jag fr fan huvudvrk av detta.

Summa summarum:
rassarna skiter i om det r sant eller inte, sprider det som om det vore sant och argumenterar utifrn att det r det.
Citera
2014-12-19, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leg.Cyniker
"Regeringen: "Tiggare ska f ka tunnelbana gratis"
http://www.storkensnyheter.com/#!sin...B-C6EEDF17FE42

Det dr r vl nd inte falskt? (FB) 15000 SL-biljetter utdelade till tiggare

EDIT: Bortsett frn att det rr sig om landstinget istllet fr regeringen...
Senast redigerad av Goticism 2014-12-19 kl. 21:09.
Citera
2014-12-19, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goticism
Det dr r vl nd inte falskt? (FB) 15000 SL-biljetter utdelade till tiggare

EDIT: Bortsett frn att det rr sig om landstinget istllet fr regeringen...

Finns STF, "Svenska tiggerifrbundet" och heter i sfall dess ordfrande "Inge Lnn" - Ingen ln?

Sedan s har "storken" allra lngst ned p frsta sidan en disclaimer dr de med vldigt sm bokstver ppekar att allt p sajten r satir.
Citera
2014-12-19, 23:33
Medlem
Pansarhyenas avatar
DN kanske ocks r en satirsajt???

http://www.dn.se/sthlm/hemlosa-far-g...jetter-med-sl/
Citera
2014-12-19, 23:46
Medlem
burialhexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarhyena
DN kanske ocks r en satirsajt???

http://www.dn.se/sthlm/hemlosa-far-g...jetter-med-sl/

Lgger grna mina skattepengar p att de hemlsa ska kunna ta sig till hrbergen om ntterna.
Ingen frtjnar att sova ute s hr rs.
Citera
2014-12-20, 00:05
Medlem
Citat:
Finns STF, "Svenska tiggerifrbundet" och heter i sfall dess ordfrande "Inge Lnn" - Ingen ln?

Sedan s har "storken" allra lngst ned p frsta sidan en disclaimer dr de med vldigt sm bokstver ppekar att allt p sajten r satir.

Storken r en falsk nyhetssida, ja. Det jag frskte f fram var att ven om sidan skapar "trollnyheter" s var just det dr ngonting som frefaller redan ha hnt i verkligheten.
Citera
2014-12-20, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goticism
Storken r en falsk nyhetssida, ja. Det jag frskte f fram var att ven om sidan skapar "trollnyheter" s var just det dr ngonting som frefaller redan ha hnt i verkligheten.

Ja absolut, och det r lite det som jag menade med TS. Att publicera en phittad variant av ngonting som r sant kan ju knappast gynna de som anser att en sdan hr nyhet r viktig att sprida.
Citera
2014-12-20, 00:31
Medlem
Citat:
Ja absolut, och det r lite det som jag menade med TS. Att publicera en phittad variant av ngonting som r sant kan ju knappast gynna de som anser att en sdan hr nyhet r viktig att sprida.

Jag frstr hur du tnker, men av det jag personligen har sett p sidan har jag ftt uppfattningen att det "endast" r ett frsk till humor. Men samtidigt r det sant att det finns en besvrande mngd nyheter som r s pass vlskrivna och upprrande samtidigt som de uppfattas som realistiska att man ltt fr uppfattningen att det r sant.

Jag spekulerar dock i att mnga som ser det delat aldrig stter sig in i huruvida storken r legitim eller inte, och drfr utgr ifrn att det de lst var sant. S personligen skulle jag gissa att det r fler som blir pverkade av budskapen n antalen som blir "avskrckta" fn att dela liknande saker i framtiden. Inte fr att jag p ngot stt knner mig sker p att jag har rtt...
Citera
2014-12-23, 22:01
Medlem
Har fljt Storken sen de brjade och du glmmer en faktor: reklamintkter.

En nyhet som goes viral med Svenska mtt kan nog bringa in ett par tusenlappar

Sen tror jag de vill belysa bda politiska sidors hyckleri, De skriver att de r neutrala p Facebook
Citera
2014-12-23, 22:58
Medlem
Nix-registrets avatar
Verkar vara opolitiska troll som bara har fattat att den hr typen av vardagliga toalettdopp av svenska folket brukar f spinn. Svenskar hatar mobbare. Men om det ska funka mste det vara lite subtilt och d kan det ltt bli s att verkligheten redan har vertrffat dikten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in