Citat:
Ursprungligen postat av
Ondahamstern
Fast det jag syftar till är varför just Björn Söders uttalande rörande samer och Judar ses på som det gör då han använde nation på ett sätt som gav tolkningen att han talade om nation som i land speciellt efter att han rättade sig själv rörande den Arabiska nationen.
Men anledningen till varför folk misstar och misstolkar är för att ord har olika betydelser (speciellt inom det Svenska språket) och folk tolkar text och uttalanden på olika sätt.
Det är inte bara i det svenska språket som "nation" kan syfta på olika saker. Men det är uppenbart att det är extra förvirrande för svenskar. Jag håller givetvis med dig att det mycket viktigt att vara tydligt, speciellt i det "svenska debattklimatet".
Man kan ju också använda sig av sunt förnuft. Varför skulle det som avses vara begreppet för "stat" istället för begreppet för "folkgrupp". Alla är nog ganska så överens om att vi har en stat, en national-stat, i Sverige - och det är Sverige. V vill ju avskaffa nationalstaten så en stor invandring tjänar ju deras ideologi mitt i prick. Ett multikulturellt samhälle är egentligen ingen national-stat. På så sätt kan man säga att är emot Sverige, och för avskaffandet av Sverige, och använder rasism som slagträ och strategi i "kampen".