Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-12-19, 11:19
  #1
Medlem
jaget84s avatar
Hej, jag vet inte om detta är rätt.

Jag har en LG-tv, jag har sagt upp alla kanaler och liknande, jag tänkte bara använda mig av gratisutbudet, men när jag kopplade in antennen och gjorde sökning så får jag inte fram några kanaler alls.

Någon som har tankar på vad det kan vara för fel? Man har väl alltid typ 1:an, 2:an, 4:an och några andra småkanaler?
Citera
2014-12-19, 12:13
  #2
Medlem
Bor du i lägenhet ? Har Du en bordsantenn du kan testa med ? Funkade TV:n innan du sa upp tillvalet ? Det kan bero på sökfunktionerna också...den kanske söker på Cable isf antenna
Citera
2014-12-19, 12:27
  #3
Medlem
jaget84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derryl
Bor du i lägenhet ? Har Du en bordsantenn du kan testa med ? Funkade TV:n innan du sa upp tillvalet ? Det kan bero på sökfunktionerna också...den kanske söker på Cable isf antenna

Jag bor i lägenhet, det var en sådan där sladd mellan tvn och väggen.. Förut hade jag beställt kanaler från typ Telia eller något så då gick ju allt genom det, och då testade jag alltså aldrig antennen. Ja, det fanns två sökalternativ, och jag sökte på båda, dvs antenn och kabel.
Citera
2014-12-19, 18:58
  #4
Medlem
Kabeltattarens avatar
Har du testat med en ny antennkabel av bra kvalitet (ej Biltema alltså)? Fungerar det hos grannarna? Fungerar din tv hos någon av grannarna? Då får du felanmäla till din hyresvärd.

För övrigt ser man inte på tv med antennkabeln, det gör man med ögonen.
Citera
2014-12-20, 10:36
  #5
Medlem
jaget84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kabeltattaren
Har du testat med en ny antennkabel av bra kvalitet (ej Biltema alltså)? Fungerar det hos grannarna? Fungerar din tv hos någon av grannarna? Då får du felanmäla till din hyresvärd.

För övrigt ser man inte på tv med antennkabeln, det gör man med ögonen.

Jag pratar inte ens med mina grannar, så jag har inte en blekaste aning Jag vet inte vad det är för kvalité på min kabel, den är typ 15 år gammal hahaha
Citera
2014-12-20, 10:50
  #6
Medlem
mainfurers avatar
Ställ in sökningen på analog så bör det funka
Citera
2014-12-21, 08:27
  #7
Medlem
jaget84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mainfurer
Ställ in sökningen på analog så bör det funka

Jag har testat det med, hittar inget, jag hittar inget oavsett vad jag söker på.. Men det kanske är kabeln som någon har sagt tidigare, så ska skicka iväg kabeln idag och testa i en annan bostad.
Citera
2014-12-21, 23:39
  #8
Medlem
Det finns hyresvärdar som enbart har tv via internet idag och jag antar att de var så du hade med telia. Då använder dom inte den analoga sändningen längre i fastigheten och du behöver en egen antenn för att få in dom fria kanalerna.
Citera
2014-12-21, 23:44
  #9
Medlem
Köpte en LG teve i höstas till lägenheten, körde antenn då. kommer ihåg att det var ett jävla mök att få till kanalsökningen.
Fanns ju massa alternativ: typ
antenn kabel
digital kabel
antenn + digital antenn
Kommer inte ihåg exakt hur jag gjorde men ett av de fyra alternativen gav mig basutbudet som fanns i lägenheterna (1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,svt24,svtb,TLC)
Citera
2014-12-22, 09:42
  #10
Medlem
jaget84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stampe
Det finns hyresvärdar som enbart har tv via internet idag och jag antar att de var så du hade med telia. Då använder dom inte den analoga sändningen längre i fastigheten och du behöver en egen antenn för att få in dom fria kanalerna.

Kanske kan vara så då, tror att det gick via nätet faktiskt, då jag hade en separat box.. Kanske för att det är fiber i hela huset?

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.ester
Köpte en LG teve i höstas till lägenheten, körde antenn då. kommer ihåg att det var ett jävla mök att få till kanalsökningen.
Fanns ju massa alternativ: typ
antenn kabel
digital kabel
antenn + digital antenn
Kommer inte ihåg exakt hur jag gjorde men ett av de fyra alternativen gav mig basutbudet som fanns i lägenheterna (1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,svt24,svtb,TLC)

Jag har inte haft något problem med att få den att söka, tror dock att jag bara har två alternativ, kanske måste leta vidare
Citera
2014-12-22, 09:45
  #11
Medlem
jaget84s avatar
Loggade in på familjebostäder, och hittade detta.. Mitt hus är byggt före -07, men jag tycker då att det ändå verkar konstigt att jag måste använda com hem.

"TV-utbudet skiljer sig lite beroende på om du bor i ett hus byggt före eller efter 2007. Du som bor i ett nybyggt hus, byggt 2007 eller senare har enbart fiber i din bostad och ser på tv via bredbandet. Om du istället bor i ett äldre hus byggt före 2007 har du dessutom möjlighet att se på tv via kabel-tv från Com Hem förutom att du kan se på tv via fibernätet.


Idag tittar vi på tv på ett annat sätt än för några år sedan. Både hela program och klipp finns tillgängliga i kanalbolagens play-tjänster, där man kan se dem när det passar en själv bäst. Utbudet av sändningar som säljs styckvis, pay-per-view, ökar också, exempelvis sportevenemang. Dessa funktioner nås huvudsakligen via internet. Vi tittar idag på tv på många fler ställen än bara på själva TV-apparaten. Det kan även vara via datorn, telefonen eller surfplattan. Idag finns olika typer av digitalboxar med tjänster där man till exempel kan hyra film, eller se program på andra tider än när de sändes.
Du behöver en digitalbox

Eftersom kanalerna sänds digitalt får du bästa ljud och bild i din tv. Installationen är enkel och tv-leverantören förser dig med digitalbox och annan utrustning som behövs. Precis som vid de digitala sändningarna i marknätet måste varje tv ha en egen box som kopplas till bredbandsuttaget med en datakabel. Boxarna är kodade så att det bara är tv-leverantörens egna boxar som fungerar till just den leverantörens kanalutbud. Det går alltså inte att köpa en digitalbox i en elektronikaffär och använda den för bredbands-tv. Oftast har leverantörerna av tv-tjänster bra erbjudanden på köp av boxar i samband med att du tecknar abonnemang."
Citera
2014-12-22, 09:50
  #12
Medlem
Om du inte vet om det finns något analogt gratisutbud så är det kanske där du ska börja?
Du lär för det första inte ha "gratis" kabel TV, möjligen ingår grundutbudet i hyran som den gjorde för mig. 44 kr eller nåt sånt kostade det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback