• 1
  • 2
2014-12-19, 10:14
Medlem
Detta har jag aldrig förstått mig på. Tex om man är ett par som bor i en lägenhet så brukar den ena betala mindre för hyra mm om hen tjänar mindre, varför? Den som tjänar mer ska väl ändå ha en fördel av att tjäna mer och kunna få mer pengar över till sig själv. Den som har satsat pengar och tid på en utbildning för att få ett bra jobb ska väl inte behöva bli straffad kan jag tycka. Ok, för att vara snäll så kan man ju betala lite mer ibland men det ska inte vara en självklarhet tycker jag.
Senast redigerad av blablablubbla 2014-12-19 kl. 10:24.
Citera
2014-12-19, 10:23
Medlem
elmhedens avatar
Vad ett par som bor tillsammans ska eller inte ska göra kan bara de bestämma.
Citera
2014-12-19, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Vad ett par som bor tillsammans ska eller inte ska göra kan bara de bestämma.

Menar inte att man måste men det verkar vara väldigt vanligt.
Citera
2014-12-19, 10:30
Medlem
elmhedens avatar
Sluta redigera dina inlägg utan hänvisning till gjorda ändringar, och sluta använda ordet hen
Citera
2014-12-19, 11:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Sluta redigera dina inlägg utan hänvisning till gjorda ändringar, och sluta använda ordet hen
vad hen skriver i sina inlägg ska inte du lägga dig i.
Citera
2014-12-19, 11:47
Medlem
Conceptions avatar
För om man bor tillsammans som ett par så älskar man förhoppningsvis varandra. Då ska inte den som råkar ha sämre betalt även ha ett sämre liv. Då är den som tjänar mer inte riktig i huvudet.

Dock predikar jag inte detta till yngre par som inte vet vad kärlek är men om man verkligen älskar varandra så är det så man ska göra.
Citera
2014-12-19, 11:52
Medlem
santos_devilles avatar
För att vem fan bryr sig om pengar. Dom kommer dom går, har min fru mindre pengar så blir jag glad över att jag kan hjälpa henne ha lite mer.

Men det är klart du kan gå in i förhållandet med kompromissen att DITT är DITT och HENNES är HENNES. Inte ett lyckat förhållande tror jag själv men vem vet.

Varför det är så tror jag beror på att förr så var mamman hemma med barnen och "jobbade" inte.
Medans mannen jobbade och drog in pengar. Då delades pengarna eftersom mammam gjorde ju även ett jobb hemma. Om än obetalt.

Idag tror jag dom flesta delar ekonomi, dvs mannen och kvinnan för ihop sina pengar så går det till vad det går
Citera
2014-12-19, 11:57
Medlem
Granit84s avatar
Så här tycker jag:

Ett par som bor ihop och varit tillsammans några år:

Oavsett inkomst betalar man 50/50 på allt (förutsatt det är en hyresrätt nu)

Paret är ett par men i förhållandet är det delade ekonomier.

Ett par som är gifta/barn ihop (riktigt seriöst nu)

inkomst 1 + inkomst 2 läggs på en hög. total inkomst - utgifter = resultat. Resultat / 2 = pengar i näven till var och en i förhållandet att göra som man vill (delad ekonomi)

I början tycker jag inte man ska köra delad men har man nu bestämt sig att leva är det rätt logiskt. Blir lite lätt annars som att killen betalar mer, förväntar sig saker och tjejen kommer i någon beroende/skyldighetsposition till mannen vilket är helt fel

Citera
2014-12-19, 12:11
Medlem
killen30s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blablablubbla
Detta har jag aldrig förstått mig på. Tex om man är ett par som bor i en lägenhet så brukar den ena betala mindre för hyra mm om hen tjänar mindre, varför? Den som tjänar mer ska väl ändå ha en fördel av att tjäna mer och kunna få mer pengar över till sig själv. Den som har satsat pengar och tid på en utbildning för att få ett bra jobb ska väl inte behöva bli straffad kan jag tycka. Ok, för att vara snäll så kan man ju betala lite mer ibland men det ska inte vara en självklarhet tycker jag.

Ofta när man bor ihop så ser man till att ekonomin blir rättvis och man delar väl på utgifter efter sin förmåga, ofta inget problem för dem flesta. Handlar väl mer om sunt förnuft och att man vill leva ihop med någon annan och båda ska ha det bra. Ger och tar i ett förhållande på olika plan. Eller ska du göra massa saker själv med dina pengar och din sambo som tjänar mindre ska sitta hemma och glo? Kommer säkert din sambo stanna kvar länge eller vad tror du?
Senast redigerad av killen30 2014-12-19 kl. 12:13.
Citera
2014-12-19, 12:25
Medlem
Citat:
Den som har satsat pengar och tid på en utbildning för att få ett bra jobb ska väl inte behöva bli straffad kan jag tycka.

Om den som tjänar mindre är den som har studerat och har lån då? Inte ovanligt det heller.
Citera
2014-12-19, 13:17
Medlem
Citat:

Då blir den gemensamma standarden lägre. Säg att en person har ut 15.000 per månad efter skatt och den andra 30.000.

Om man delar rakt av så kanske den som ttjänar 15.000 kan tänka sig att lägga 5000 per månad i boende, för den vill ha 10.000 kvar att betala andra utgifter som mat, bil, nöjen etc. Då kan paret som mest ha ett boende för 10.000, vilket kanske innebär ett lite sämsämre hus eller en hyresrätt.

Är det vad den som tjänar 30.000 verkligen vill? Det blir konsekvensen av helt delad ekonomi.

Så vill inte jag ha det i ett förhållande iallafalll och jag tjänar 10.000 mer än min sambo efter skatt per månad.
Citera
2014-12-19, 13:42
Medlem
newnorthstars avatar
Citat:
Jag menar inte att låta elak men jag tror aldrig att du älskat någon partner tyvärr. Hade du verkligen gjort det hade du aldrig uttryckt dig som du gör. Med det sagt, vad menar du med "ska väl ändå ha en fördel"? Menar du att det finns någon typ av "gudomlig rättvisa" i vilka som tjänar mer eller mindre pengar i detta kapitalistiska system? Om du tror det så förstår jag varför du aldrig älskat någon. Vet att jag låter elak men känner att du tjänar mer på ärlighet än någonting annat just nu.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in