2025-05-22, 18:59
Moderator
Diagorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Jag tycker att en viss premie istället vore på sin plats nu när fler folk har fått upp ögonen för Investor. Likt Latour, Bure, Berkshire Hathaway osv.
Varför då undrar kanske någon? Jo för att de är världsbäst och har en fantastisk portfölj samt historia. 🙂

Har folk börjat få upp ögonen för Investor? Aktien har varit börsnoterad sedan 1917. Det måste vara ett av de mest välkända aktiebolagen i Sveriges historia. Vad några småsparare tycker om bolaget har sannolikt noll påverkan på substansvärdet.
Senast redigerad av Diagoras 2025-05-22 kl. 19:41.
Citera
2025-05-23, 03:59
Medlem
ingetbranicks avatar
-3,1 %, är det tillräckligt mycket "action"?

Sällan som Investor går så dåligt relativt index.
Citera
2025-05-23, 08:15
Medlem
MsPa1nTs avatar
Citat:
Du lyckades nästan få mig att tro att du var seriös och att du inte trollar. 😂
Om du nu i ett hypotetiskt scenario skulle vara seriös och inte helt blåst i huvudet som du framstår med dina inlägg, så börjar klockan att ticka nu. Du ska alltså korta Investor ändå ned till 150 kr/aktien.
Ditt inlägg kommer inte att åldras väl kan jag säga redan nu. Vad gäller mina äldre inlägg var de flesta från Stenåldern men kan stå upp manligt för Investor och Ratos. Men naturligtvis främst för Investor. Nu trollar du ju bara för så dum i huvudet kan man ju helt enkelt inte vara som du framstår.

Äger långa positioner på Investor, dock ser jag en potentiell default av USA skuldberg och en global finansiell kollaps som är mer åt 1929 än 2008 att kunna ligga i korten. Detta hade utan tvekan kunnat pressa index , och likaså Investor, ner 50%.

Att vara så arrogant och blind för vad som kan hända i omvärlden och dess effekter ger dig inte några pluspoäng, varken på kontot eller bland andra.
Citera
2025-05-23, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MsPa1nT
Äger långa positioner på Investor, dock ser jag en potentiell default av USA skuldberg och en global finansiell kollaps som är mer åt 1929 än 2008 att kunna ligga i korten. Detta hade utan tvekan kunnat pressa index , och likaså Investor, ner 50%.

Att vara så arrogant och blind för vad som kan hända i omvärlden och dess effekter ger dig inte några pluspoäng, varken på kontot eller bland andra.
Vad som helst kan hända när som helst i världen och med ALLA aktier så det får DU inga pluspoäng för. Men känner du så kan vi lika gärna avsluta diskussionen.
Citera
2025-05-23, 11:16
Medlem
MsPa1nTs avatar
Citat:
Vad som helst kan hända när som helst i världen och med ALLA aktier så det får DU inga pluspoäng för. Men känner du så kan vi lika gärna avsluta diskussionen.

Precis min poäng, skönt att du håller med.
Citera
2025-05-23, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diagoras
Har folk börjat få upp ögonen för Investor? Aktien har varit börsnoterad sedan 1917. Det måste vara ett av de mest välkända aktiebolagen i Sveriges historia. Vad några småsparare tycker om bolaget har sannolikt noll påverkan på substansvärdet.
Fler har fått upp ögonen för Investor det är korrekt.

Citat:
Ursprungligen postat av Mukhaizna
Jag läste också Truefighters inlägg, men det var ungefär så idiotiskt som de brukar vara så jag tyckte inte det var värt att kommentera.
Vad skriver du för några bra inlägg angående Investor? Det jag skrev var korrekt och INTE idiotiskt.
Senast redigerad av Truefighter 2025-05-23 kl. 11:56.
Citera
2025-05-23, 22:39
Moderator
Diagorass avatar
Citat:
Fler har fått upp ögonen för Investor det är korrekt.

Vad grundar du det på?
Citera
2025-05-23, 23:33
Medlem
Citat:
Vad grundar du det på?
På den kraftiga ökningen av nya aktieägare.
Citera
2025-05-24, 17:33
Moderator
Diagorass avatar
Citat:
På den kraftiga ökningen av nya aktieägare.

Jaha? Det stämmer att Investor har fått ett ökande antal aktieägare. Det gäller för de flesta börsbolag eftersom det blivit enklare att investera i aktier för privatpersoner. Kopplingen mellan antalet aktieägare och substansrabatten/-premien i investmentbolag är knappast särskilt tydlig, vilket man kan se när man jämför värderingen av andra investmentbolag. Framgången för Investor har framförallt baserats på ABB och Atlas Copco, och på senare år SAAB, även om det fortfarande är en liten del av substansvärdet.

Investor är ett enormt bolag. Sannolikt skulle alla småsparare kunna dumpa sina aktier i Investor utan att det orsakade mer än en blipp i kurvan. Varför ska Investor ska värderas till en premie bara för många småsparare äger aktien?
Citera
2025-05-24, 19:12
Medlem
Citat:
Jaha? Det stämmer att Investor har fått ett ökande antal aktieägare. Det gäller för de flesta börsbolag eftersom det blivit enklare att investera i aktier för privatpersoner. Kopplingen mellan antalet aktieägare och substansrabatten/-premien i investmentbolag är knappast särskilt tydlig, vilket man kan se när man jämför värderingen av andra investmentbolag. Framgången för Investor har framförallt baserats på ABB och Atlas Copco, och på senare år SAAB, även om det fortfarande är en liten del av substansvärdet.

Investor är ett enormt bolag. Sannolikt skulle alla småsparare kunna dumpa sina aktier i Investor utan att det orsakade mer än en blipp i kurvan. Varför ska Investor ska värderas till en premie bara för många småsparare äger aktien?
Inte bara för det naturligtvis. Eller inte alls därför snarare. Det finns ju en uppenbar anledning till det.
Citera
2025-05-30, 15:30
Medlem
Citat:
Inte bara för det naturligtvis. Eller inte alls därför snarare. Det finns ju en uppenbar anledning till det.

Vilken?
Citera
2025-05-30, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Vilken?
Ledningen och kvaliteten på innehaven inom portföljen. Men ledningen framför allt som är världsklass.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in