Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-02-03, 15:49
  #1
Medlem
c^2s avatar
Det finns ca 9.4 Mdr i investors kassa, och nu förbereder SEB en NE på 15 miljarder och investor har garanterat 30% dvs 4,5 Mdr, vilket är ca 50% av investors kassa, hur påverkas investor av denna nyemission?
Citera
2009-02-03, 22:43
  #2
Medlem
LiKaShings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c^2
Det finns ca 9.4 Mdr i investors kassa, och nu förbereder SEB en NE på 15 miljarder och investor har garanterat 30% dvs 4,5 Mdr, vilket är ca 50% av investors kassa, hur påverkas investor av denna nyemission?
En ökad del av företagets avkastning förklaras av SEBs kursrörelser. Bankens kursrörelser i sin tur har en mängd förklaringsfaktorer, mot vilka Investor indirekt får något störe exponering efter NE.
Citera
2010-05-26, 10:35
  #3
Medlem
axelcarlings avatar
Investor - INVE A - INVE B

Tjena,

Jag kan ingenting om ekonomi egentligen, men det känns som om det är "halvrätt" läge nu att köpa upp sig på Investor B då den ser ut att vara billig och har gått ner, vilket jag känner en ryck i foten att den bör gå upp inom några år igen.

Är det en dum ide för 10.000 kr?

Om det är en dum ide, vad är då en god ide för de 10 sedlarna?

Ok, inte den mest intelligenta frågan, men alla ska börja nånstans
Citera
2010-05-26, 10:42
  #4
Medlem
milkmannenknas avatar
Kortnamn: INVE B
Handlas i: SEK
Börspost: 1
P/E-tal: 2,20
Beta: 0,89
Volatilitet %: 33,27
Direktavkastning %: 3,32
Kurs/Eget kap.: 0,66
Oms./aktie SEK: 0,00
Intro.datum: 840918
Handlas exkl. utd.: -
Säkerhetskrav %: 130
Börslista: Large Cap Norden
Börsvärde MSEK: 92521,31
P/S-tal: 0,00
Vinst/aktie SEK: 54,94
Utdelning/aktie SEK: 4,00
Eget kapital/aktie SEK: 195,93
Försäljning/aktie SEK: -
Effektivavkastn. %: -5,58
Deklarationskurs SEK: 115,60
Belåningsvärde %: 80
Utdelningsdag: -

ser bra ut iaf.. kör hårt

läs annars vidare lite på https://www.avanza.se/aza/aktieropti...derbookId=5247
Citera
2010-05-26, 10:48
  #5
Medlem
Nicklas.Ws avatar
Har alltid försökt att hålla ett öga på Investor B, jag skulle köpa nu eller om man väntar lite så går dom ner lite till.fast risken finns ju att dom går upp också
Citera
2010-05-26, 10:55
  #6
Medlem
axelcarlings avatar
Ja, det är ju den risken om att det går upp igen som är både en för och nackdel i den här situationen

Näfan, köper på mig dessa!
Citera
2010-05-26, 11:47
  #7
Medlem
Starvids avatar
Investor A är billligare.
Citera
2010-05-26, 11:55
  #8
Medlem
Jag säger köp. Klart att aktien kan gå ner lite till men om man alltid skulle sitta och vänta på den absolut lägsta botten skulle man inte få några affärer alls genomförda. Jag har helt övertygad om att börsen nu står 20-100% lägre än vad den kommer göra om några år. Investor som gärna följer index borde inte göra mycket mindre ökning.
Citera
2010-05-26, 14:23
  #9
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av axelcarling
Tjena,

Jag kan ingenting om ekonomi egentligen, men det känns som om det är "halvrätt" läge nu att köpa upp sig på Investor B då den ser ut att vara billig och har gått ner, vilket jag känner en ryck i foten att den bör gå upp inom några år igen.

Är det en dum ide för 10.000 kr?

Om det är en dum ide, vad är då en god ide för de 10 sedlarna?

Ok, inte den mest intelligenta frågan, men alla ska börja nånstans

Ett tips är att iallafall skaffa Avanzas minikonto så du får ett courtage på 9 kr. Det kan bli knepigt att tjäna några pengar om man investerar 10.000 och betalar sammanlagt 200 kr i courtage som man gör på storbankerna.
Citera
2010-05-26, 14:37
  #10
Medlem
Stentomtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av axelcarling
Tjena,

Jag kan ingenting om ekonomi egentligen, men det känns som om det är "halvrätt" läge nu att köpa upp sig på Investor B då den ser ut att vara billig och har gått ner, vilket jag känner en ryck i foten att den bör gå upp inom några år igen.

Är det en dum ide för 10.000 kr?

Om det är en dum ide, vad är då en god ide för de 10 sedlarna?

Ok, inte den mest intelligenta frågan, men alla ska börja nånstans


Investor är i dag en sjukt bra investering, köpte själv på mig ett större antal häromdagen. Aktien lär inte rusa iväg på kort sikt, men över en tid på 1-2 år så lär du garanterat få se en imponerande värdestigning. Go for it!
Citera
2010-05-26, 16:13
  #11
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stentomten
Investor är i dag en sjukt bra investering, köpte själv på mig ett större antal häromdagen. Aktien lär inte rusa iväg på kort sikt, men över en tid på 1-2 år så lär du garanterat få se en imponerande värdestigning. Go for it!
Jag har både Investor och Industrivärden, men gillar egentligen Industrivärden mer. Varför gillar du Investor?
Citera
2010-05-26, 17:27
  #12
Medlem
Stentomtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Jag har både Investor och Industrivärden, men gillar egentligen Industrivärden mer. Varför gillar du Investor?

För att Wallenbergarna vet hur man hanterar pengar

Jag har också hyfsat stora poster i både Industrivärden och Ratos, som jag gillar minst lika mycket som Investor. Anledningen till att jag är lyrisk över Investor just nu är att aktien känns ruggigt undervärderad, substansrabatten är relativt hög, innehaven är intressanta och dessutom gillar jag Investors histora och affärsfilosofi rent allmänt. Vill man göra snabba klipp med högre risker så finns det många aktier som är mer "sexiga" än Investor, men jag är gammaldags och går på magkänslan. Investor är ett fint bolag
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback