2014-12-19, 00:57
Medlem
Jag r intresserad av att jobba inom IT-branschen, grna som en sk "IT-entreprenr". Jag vill kunna lite om mycket och varvat med ekonomi, d jag har ambitioner om att driva fretag/egna projekt. Inser att programmeringskunskaper dock r viktigt. r inte intresserad av att bli "robotprogrammerare" , det r helt enkelt ett omrde som inte intresserar mig. Jag vill mer fokusera p IT-relaterade ting fr vanligt folk, inte programmera fr industrin allts.

Jag har hittat fljande utbildningar jag finner intressanta:
1. Civilingenjr informationsteknik, Chalmers.
+ Rejl, ppnar mnga drrar, Chalmers har gott rykte.
- 6 r (mste g basr pga fysiken och matematik 4), en del kurser som inte intresserar mig om bla elektro.
2. Datavetenskapligt program
+ Gr att kombinera fritt (antar man kan vlja lite ekonomi-kurser ocks?), bra programmeringskurser, matematik-frstelse, bara 3 r lng!
- Knns inte sammanhngande, dlig klass-sammanhllning pga alla fria val k 2 och 3.
3. Systemvetenskap
+ Lite om mycket, roliga inriktningar, brett, ltt vilket skapar tid till egna projekt/extraarbete.
- Knns humanistiskt och flummigt, lite vl lite programmering.
4. IT-Design Affrs-system & ekonomi Karlstad
+ Perfekt kombination av programmering/ekonomi fr mig
- Har hrt dligt om Karlstads universitet (stmmer detta?)

Ngon med erfarenheter av ovannmnda frslag? Vilket r bst fr mig, med ambition att bli IT-entreprenr och kunna programmera. Kan tnka mig arbeta som programmerare sjlv ett tag fr att f erfarenhet. Vill inte jobba inom industrin med robotar/utrustning inom industrin (t.ex. koda rntgenapparat till sjukhus). Mer med IT som vanliga mnniskor ofta kommer i kontakt med och frenklar vardagen (om ni frstr)?

Mycket tacksam fr svar.

Edit: Marknadsfring p internet (SEO) och app-utveckling intresserar mig mycket (Snt som underlttar fr vanligt folk)
Senast redigerad av Mazeti 2014-12-19 kl. 01:00.
Citera
2014-12-19, 02:07
Medlem
Det r svrt att veta vad du kommer gilla mest. Sjlv tnkte jag lite som dig fr ngra r sedan. Jag gillade kombinationen mnniska + dator men kunde inte tnka mig arbeta med ett system som inte har "kontakt" med mnniskor.

Kan sga dig att detta har ndrats ju mer programmering jag lser. Ju mer intressant r det att veta de bakomliggande processerna som frsiggr under huven. Ju mer tiden gr kan jag se sknheten i olika system. Fr mig r det numera tekniken som tilltalar mig mer n ngot annat. Dock gillar jag att processa information frn mnniskor, d detta anspelar p mitt intresse fr psykologi.

Om du ocks fr upp gonen fr programmering p det sttet jag fick skulle jag rekommendera datavetenskap eller civing/hing data/informationsteknik.

Just nu lter det mer p dig som om systemvetenskap/interaktionsdesign/affrs IT passar bttre. Dr lser du mer brett och fr samtidigt kunskaper inom business/ekonomi/organisationer etc etc. Snt som du verkar ha ett strre intresse av just nu.
Citera
2014-12-19, 07:43
Medlem
P mnga civilingenjrsutbildningar har man stor anpassningsbarhet de tv sista ren. Det kan ocks finnas mjlighet att bredda sig mot ekonomi, organisation och entreprenrsskap.

Bristande klassammanhllning r inget strre problem n du gr det till p egen hand. Inget problem att hlla kontakt med sina kompisar ven om man inte lser exakt samma kurskombinationer (vilket de inte sllan gr).

Ett 3-rigt program gr att bygga p med en 2-rig master om du tycker det blir fr lite.

Systemvetenskap r inget jag skulle rekommendera ngon som p allvar vill bli bra p programmering.
Citera
2014-12-19, 13:42
Medlem
popeondopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeti
Jag r intresserad av att jobba inom IT-branschen, grna som en sk "IT-entreprenr". Jag vill kunna lite om mycket och varvat med ekonomi, d jag har ambitioner om att driva fretag/egna projekt. Inser att programmeringskunskaper dock r viktigt. r inte intresserad av att bli "robotprogrammerare" , det r helt enkelt ett omrde som inte intresserar mig. Jag vill mer fokusera p IT-relaterade ting fr vanligt folk, inte programmera fr industrin allts.

Jag har hittat fljande utbildningar jag finner intressanta:
1. Civilingenjr informationsteknik, Chalmers.
+ Rejl, ppnar mnga drrar, Chalmers har gott rykte.
- 6 r (mste g basr pga fysiken och matematik 4), en del kurser som inte intresserar mig om bla elektro.
2. Datavetenskapligt program
+ Gr att kombinera fritt (antar man kan vlja lite ekonomi-kurser ocks?), bra programmeringskurser, matematik-frstelse, bara 3 r lng!
- Knns inte sammanhngande, dlig klass-sammanhllning pga alla fria val k 2 och 3.
3. Systemvetenskap
+ Lite om mycket, roliga inriktningar, brett, ltt vilket skapar tid till egna projekt/extraarbete.
- Knns humanistiskt och flummigt, lite vl lite programmering.
4. IT-Design Affrs-system & ekonomi Karlstad
+ Perfekt kombination av programmering/ekonomi fr mig
- Har hrt dligt om Karlstads universitet (stmmer detta?)

Ngon med erfarenheter av ovannmnda frslag? Vilket r bst fr mig, med ambition att bli IT-entreprenr och kunna programmera. Kan tnka mig arbeta som programmerare sjlv ett tag fr att f erfarenhet. Vill inte jobba inom industrin med robotar/utrustning inom industrin (t.ex. koda rntgenapparat till sjukhus). Mer med IT som vanliga mnniskor ofta kommer i kontakt med och frenklar vardagen (om ni frstr)?

Mycket tacksam fr svar.

Edit: Marknadsfring p internet (SEO) och app-utveckling intresserar mig mycket (Snt som underlttar fr vanligt folk)
Civ Ing och datavetenskap r betydligt tyngre n alternativ 3-4. Det r beror p hur mycket du matematik/datologi du vill plugga. Det r bttre tittlar att ha men vgen dit r jobbigare. Det beror ocks lite p vad du vill jobba med. Vill du utveckla mjukvara till mobilmaster eller webutveckling och kommunala upphandlingar? Alternativ 1 och 2 r mycket bredare.

Datavetare r kan vara mer sammanhngande. Resten lsere lite av varje, Dv r smalare och djupare generellt stt. Det finns en mycket bra sammanhllning i Uppsala iaf. Notera att mnga datavetare lser en master, de flesta lser nog 5 r.

Om du ska driva ett fretag gller det att ha en rejlt stark teknisk grund, vlj helst Civ Ing eller Dv.
Citera
2014-12-20, 00:00
Medlem
Alternativ 3 och 4 kan du vlja bort direkt om du vill utveckla mjukvara som personer sitter och anvnder hemma vid sina privata datorer d Systemvetenskap och Affrssystem & Ekonomi (som namnen antyder) r direkt kopplade till just affrsverksamheter.
Citera
2014-12-23, 05:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drymedar
Alternativ 3 och 4 kan du vlja bort direkt om du vill utveckla mjukvara som personer sitter och anvnder hemma vid sina privata datorer d Systemvetenskap och Affrssystem & Ekonomi (som namnen antyder) r direkt kopplade till just affrsverksamheter.
Okej, fr vem skulle 3 & 4 vara det bsta alternativet?

Jag knner dock att 3 rs studier r lagom fr mig, med tanke p min redan hga lder. Dessutom har jag hrt frn bekanta att man lr sig s otroligt mycket mer genom att arbeta n att studera.
Citera
2014-12-24, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeti
Okej, fr vem skulle 3 & 4 vara det bsta alternativet?
Fr den som r intresserad av eller ppen fr att arbeta gentemot affrsverksamheter och organisationer. Affrssystem och systemvetenskap gr ut p att utveckla system fr just dessa, och r du inte intresserad av det s kommer du lra dig en vldig massa ondiga grejer. Du kommer spendera tre r med att lra dig en massa grejer som du inte har ngon nytta av, med undantag fr den lilla programmeringen du kommer lra dig. Typ.
Citera
2014-12-27, 09:12
Medlem
katt
Citera
2014-12-27, 11:02
Medlem
electricals avatar
Vlj informationsteknik. Det r den bredaste utbildningen. Nr du r sedan klar vill du inte vara begrnsad till ett eller tv yrken. Nr du r klar kommer du t.ex. att kunna jobba som programmerare, testare, debugger, jobba med ntverk, ekonomi och mycket annat.
Citera
2014-12-27, 12:19
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drymedar
Fr den som r intresserad av eller ppen fr att arbeta gentemot affrsverksamheter och organisationer. Affrssystem och systemvetenskap gr ut p att utveckla system fr just dessa, och r du inte intresserad av det s kommer du lra dig en vldig massa ondiga grejer. Du kommer spendera tre r med att lra dig en massa grejer som du inte har ngon nytta av, med undantag fr den lilla programmeringen du kommer lra dig. Typ.
SPOT ON!!

Precis dr mitt problem ligger. Knner att jag hamnat i HELT fel utbildning.

Hoppar av efter den hr terminen fr vrigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in