Citat:
Ursprungligen postat av
Mazeti
Jag r intresserad av att jobba inom IT-branschen, grna som en sk "IT-entreprenr". Jag vill kunna lite om mycket och varvat med ekonomi, d jag har ambitioner om att driva fretag/egna projekt. Inser att programmeringskunskaper dock r viktigt. r inte intresserad av att bli "robotprogrammerare" , det r helt enkelt ett omrde som inte intresserar mig. Jag vill mer fokusera p IT-relaterade ting fr vanligt folk, inte programmera fr industrin allts.
Jag har hittat fljande utbildningar jag finner intressanta:
1. Civilingenjr informationsteknik, Chalmers.
+ Rejl, ppnar mnga drrar, Chalmers har gott rykte.
- 6 r (mste g basr pga fysiken och matematik 4), en del kurser som inte intresserar mig om bla elektro.
2. Datavetenskapligt program
+ Gr att kombinera fritt (antar man kan vlja lite ekonomi-kurser ocks?), bra programmeringskurser, matematik-frstelse, bara 3 r lng!
- Knns inte sammanhngande, dlig klass-sammanhllning pga alla fria val k 2 och 3.
3. Systemvetenskap
+ Lite om mycket, roliga inriktningar, brett, ltt vilket skapar tid till egna projekt/extraarbete.
- Knns humanistiskt och flummigt, lite vl lite programmering.
4. IT-Design Affrs-system & ekonomi Karlstad
+ Perfekt kombination av programmering/ekonomi fr mig
- Har hrt dligt om Karlstads universitet (stmmer detta?)
Ngon med erfarenheter av ovannmnda frslag? Vilket r bst fr mig, med ambition att bli IT-entreprenr och kunna programmera. Kan tnka mig arbeta som programmerare sjlv ett tag fr att f erfarenhet. Vill inte jobba inom industrin med robotar/utrustning inom industrin (t.ex. koda rntgenapparat till sjukhus). Mer med IT som vanliga mnniskor ofta kommer i kontakt med och frenklar vardagen (om ni frstr)?
Mycket tacksam fr svar.
Edit: Marknadsfring p internet (SEO) och app-utveckling intresserar mig mycket (Snt som underlttar fr vanligt folk)
Civ Ing och datavetenskap r betydligt tyngre n alternativ 3-4. Det r beror p hur mycket du matematik/datologi du vill plugga. Det r bttre tittlar att ha men vgen dit r jobbigare. Det beror ocks lite p vad du vill jobba med. Vill du utveckla mjukvara till mobilmaster eller webutveckling och kommunala upphandlingar? Alternativ 1 och 2 r mycket bredare.
Datavetare r kan vara mer sammanhngande. Resten lsere lite av varje, Dv r smalare och djupare generellt stt. Det finns en mycket bra sammanhllning i Uppsala iaf. Notera att mnga datavetare lser en master, de flesta lser nog 5 r.
Om du ska driva ett fretag gller det att ha en rejlt stark teknisk grund, vlj helst Civ Ing eller Dv.