• 1
  • 2
2014-12-18, 18:26
Medlem
Har en hyfsat ny dator, inte 1 år gammal, hade den på över dagen idag och när jag kom hem så låg Ram minnet på ca 96-98%, det blev fullt direkt och var tvungen att starta om datorn, hade inte gjort något, startade den på morgonen för att lyssna på lite musik, hade skype och spotify på men inget annat.. Har blivit såhär på sista tiden typ varannan dag eller så, det blir helt fullt. Har alltid datorn av över natten och så, inga speciella program på eller något.. Har 8GB Ram, när jag startar om datorn så går det upp till ungefär 30% hyfsat snabbt men verkar hålla sig där ett tag.

Någon som vet vad felet kan vara?
Citera
2014-12-18, 18:33
Medlem
Memory leak eller någon antivirusprogramvara skulle jag tippa på. Gå in i aktivitetshanteraren och titta vilket program det är som drar?
Citera
2014-12-18, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jikad
Memory leak eller någon antivirusprogramvara skulle jag tippa på. Gå in i aktivitetshanteraren och titta vilket program det är som drar?

Windows defender har jag aldrig haft problem med att det ska dra nå extra mycket ram, nu när jag har startat om den nyss är det inget speciellt som drar mycket, även när det börjar bli lite högre är det inget speciellt som drar.. När jag låg på 95% kunde jag inte se något program igång som drog mycket.
Citera
2014-12-18, 19:02
Bannlyst
Förmodligen något maleware eller virus som spökar...
Citera
2014-12-18, 19:50
Medlem
Kan det vara nå med att Chrome har fått något? ibland brukar det komma upp att AdBlock har slutat att fungera och datorn fryser någon sekund, men jag bara startar om Chrome så funkar det igen.

Haft igång datorn nu i 2 timmar och Ram ligger på runt 50%, endast Spotify och Chrome som har körts sedan start..
Citera
2014-12-18, 20:06
Medlem
Sådär får jag ibland med windows 8. Om du kollar task manager på minnet så står det förmodligen att "modified memory" tar upp en jävla massa minne och att committed är fullt. Jag brukar logga ut och in igen så löser det sig temporärt.
Citera
2014-12-18, 20:29
Medlem
Nikolajevitjs avatar
RAM är till för att användas.
Nu vet jag inte hur Windows 8 presenterar minnesanvändingen i aktivitetshanteraren (eller där du nu kollar minnesanvändningen) men förhoppningsvis så kan du se cache samt annan användning.
I ett vettigt operativsystem så skall så gott som allt "ledigt" minne användas till cache efter en tids användning och det skall du inte lägga någon vikt till. Det betyder att minnet används till att snabba upp åtkomst till saker som du gör och som (antagligen) ligger på ett långsammare medium.

Att minnet fylls skall alltså ses som något bra och det behövs en bättre beskrivning av hur minnet används innan man kan säga om det är ett problem eller ej. I vanliga fall används minnet till max för främst cache och det är något bra. Om program börjar dö pga minnesbrist eller datorn börjar använda swap (dvs använda långsammare medium) istället för minnet så kan det vara dags för åtgärder men annars skulle jag inte lägga någon vikt vid det om det inte är något program som använder en omotiverat stor andel av minnet.
Citera
2014-12-18, 20:50
Medlem
PeterNosters avatar
Håller med ovanstående. Bättre att vara full än tom gäller även här som i verkligheten.
Alla program du kört tidigare laddas in till RAM. Om något program kräver mer minne än som finns tillgängligt så flyttas gamla program ut så att det nya får plats. På det viset behöver man inte ladda in program man använder ofta från en trög hårddisk.

Det finns ett program där man kan kolla vilka program som ligger i cachen.
Senast redigerad av PeterNoster 2014-12-18 kl. 20:53.
Citera
2014-12-18, 22:29
Medlem
Men det jag stör mig på är att det har börjat såhär nu, den här veckan, såhär har det inte varit tidigare.. Datorn har varit på i 4 timmar, Ram kring 80%, allt jag har gjort är att lyssna på musik, surfat runt lite och ser just nu på en film på internet..
Citera
2014-12-18, 23:42
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebab
Men det jag stör mig på är att det har börjat såhär nu, den här veckan, såhär har det inte varit tidigare.. Datorn har varit på i 4 timmar, Ram kring 80%, allt jag har gjort är att lyssna på musik, surfat runt lite och ser just nu på en film på internet..

Ominstallera Windows. Jag har aldrig kommit över 24 GB i förbrukat RAM, trots jag försökt. 75% ungefär och då kör jag 250-300 RAW-bilder öppna i Photoshop samtidigt, för batchkonvertering.
Citera
2014-12-19, 02:48
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

Jag har utan att göra ett dugg (MB):
Totalt: 15119
Cachelagrat: 3321
Tillgängligt: 12622
Ledigt: 9553

Installerat är 16 GB.

Hjääälp!! Vad är detta. Kan någon förklara?
Det jag fattar är att Cachelagrat är 3GB så om jag bara haft 4 GB installerat så hade det varit nästan fullt.

Edit:
Tillgägligt = Ledigt + Cachelagrat.

9553 + 3321 = 12874 så det stämde inte riktigt men nästan.

Slutsats: Trots att jag har 16 GB installerat så är bara 9GB ledigt. 3 GB av de 7GB som är kvar är cachade filer och Poff där försvann 4 GB ut i cyberrymden.

http://www.reviversoft.com/sv/blog/2...ry-in-windows/
Senast redigerad av PeterNoster 2014-12-19 kl. 03:27.
Citera
2014-12-19, 03:06
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

Ta upp den där Aktivitetshanteraren och kolla de olika minnena som jag gjorde och skriv upp det här.

Om du googlar på "Tillgängligt minne" så får du många träffar för det är tydligen svårt det här.

Så här fungerar det:
http://www.reviversoft.com/sv/blog/2...ry-in-windows/
Senast redigerad av PeterNoster 2014-12-19 kl. 03:09.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in