Citat:
Ursprungligen postat av
Rudeknugen
Det finns kräm i batteriet, så därför tror jag som du att startmotorn lagt av. Farsan föreslog också att hamra lite på den och se om det hjälper, men då är ju problemet att jag inte vet var den sitter
Jag kan ingenting om bilar, så om du har någon aning om var den är på en 306a hade det varit perfekt! Jag ska googla. Måste googla vad en startsenolid är också...
Tack för tipsen!
Följ den riktigt grova pluskabeln från batteriet, den går till startmotorn.
Startmotorn sitter alltid mellan motorn och växellådan någonstans eftersom den ska jobba mot startkransen, alltså den kuggkrans som sitter runt svänghjulet bakom den stora kåpan som finns där (sprängkåpan kallad).
Startsolenoiden sitter på själva startmotorn, det är där pluskabeln sitter monterad.
Men startmotorn ändå sitta på baksidan av motorn och den kan vara dold av en massa annat, ibland kommer man bara åt dem underifrån.
På den 205:a jag hade satt den på baksidan så jag använde en kofot att hamra med när jag skulle starta bilen. Jag tog t o m isär startmotorn för inspektion och smorde upp den men det blev inte nämnvärt bättre.
Hittade förresten en film om en som fixade en trilskande startmotor på en 306:a:
https://www.youtube.com/watch?v=Oo98DrkoF3w