De här vill inte medicinföretagen berätta för dig:
Jag har haft ansträngningsastma sedan jag var liten. Det har blivit bättre nu med åren, men nu har jag istället fått svår nästäppa i kombination med andningssvårigheter.
Nyfiken som jag är började jag undersöka saken och det lönar sig!
Västvärldens andningsvolym är oftast mellan 10-25L luft/min. Detta innebär att man andas för 2-5 personer. Detta kan liknas med att äta mat för 2-5 personer. Alla vet att det inte är hälsosamt, men få vet hur mycket andningen påverkar hälsan. En astmatiker t.ex. andas minst 12-15L luft/min. Detta krävs för att utveckla astma. Om en astmatiker lär sig korrigera sin andningsvolym i vila ner till 5-6 L luft/min förekommer ingen astma längre. Läs mer under astma.
Jag började med metoden, som heter Buteykometoden, för ungefär 3 månader sedan och nästäppan släpper magiskt varje gång utan medicin!!! Buteykometoden kräver inga instrument eller pengar, bara din tid och energi! Mina andningssvårigheter upphör också då jag följer denna metod.
Och snälla, lägg inte in denna i "alternativ medicin". Den får mer uppmärksamhet här!
EXPERIMENT (Kopiera denna och fyll i, gör denna gärna flera gånger under tiden som kommer)
Skriv vad ni har; Astma, nästäppa eller allergi
Under hur lång period har ni haft detta?
Vilka mediciner använder ni idag?
Hur långt blev ditt CP (Control Pause - hur länge kunde du hålla andan stressfritt)
Vilket tillstånd? (kolla längre ner i tabellen med ditt CP)
Hur känns de i näsa?
-------------
Sedan vill jag ni följer följade procedur (hämtade från Buteyko:
Syresättningen i kroppens vävnader och organ är direkt kopplad till andningsvolymen. Felaktig andningsvolym leder till sämre syresättning och därför är andningsvolymen den viktigaste enskilda faktorn för hur hälsosam man är. Genom ett CP kan du mäta din andning och syresättningsförmåga. CP står för control pause och är en stressfri andningspaus efter en normal utandning.
OBS- För att nästäppan verkligen ska ge sig - andas in ca 4 sekunder och andas ut så långsamt du kan (andas gärna neråt magen) - sedan håller du andan tills det börjar bli jobbigt och upprepa detta under ca 5 minuter eller tills du känner att nästäppan ger med sig OBS
KOLLA DITT TILLSTÅND
Tillstånd---CP------Syreupptagning------Co2 mmHg-------L/min
1-----------10-----------~10%----------------- 28-----------~20L/min
2-----------20-----------~15%------------------32-----------~10L/min
3-----------30-----------~20%------------------36-----------~7,5L/min
4-----------40-----------~25 – 27%------------40-----------~5L/min
Jag har haft ansträngningsastma sedan jag var liten. Det har blivit bättre nu med åren, men nu har jag istället fått svår nästäppa i kombination med andningssvårigheter.
Nyfiken som jag är började jag undersöka saken och det lönar sig!
Västvärldens andningsvolym är oftast mellan 10-25L luft/min. Detta innebär att man andas för 2-5 personer. Detta kan liknas med att äta mat för 2-5 personer. Alla vet att det inte är hälsosamt, men få vet hur mycket andningen påverkar hälsan. En astmatiker t.ex. andas minst 12-15L luft/min. Detta krävs för att utveckla astma. Om en astmatiker lär sig korrigera sin andningsvolym i vila ner till 5-6 L luft/min förekommer ingen astma längre. Läs mer under astma.
Jag började med metoden, som heter Buteykometoden, för ungefär 3 månader sedan och nästäppan släpper magiskt varje gång utan medicin!!! Buteykometoden kräver inga instrument eller pengar, bara din tid och energi! Mina andningssvårigheter upphör också då jag följer denna metod.
Och snälla, lägg inte in denna i "alternativ medicin". Den får mer uppmärksamhet här!
EXPERIMENT (Kopiera denna och fyll i, gör denna gärna flera gånger under tiden som kommer)
Skriv vad ni har; Astma, nästäppa eller allergi
Under hur lång period har ni haft detta?
Vilka mediciner använder ni idag?
Hur långt blev ditt CP (Control Pause - hur länge kunde du hålla andan stressfritt)
Vilket tillstånd? (kolla längre ner i tabellen med ditt CP)
Hur känns de i näsa?
-------------
Sedan vill jag ni följer följade procedur (hämtade från Buteyko:
Syresättningen i kroppens vävnader och organ är direkt kopplad till andningsvolymen. Felaktig andningsvolym leder till sämre syresättning och därför är andningsvolymen den viktigaste enskilda faktorn för hur hälsosam man är. Genom ett CP kan du mäta din andning och syresättningsförmåga. CP står för control pause och är en stressfri andningspaus efter en normal utandning.
- Sitt ner i vila i 5 minuter
- Slappna av i kroppen, låt andningen vara helt spontan.
- Efter en icke viljemässig påverkad utandning ( låt den vara som innan), håll för näsan.
- Mät den tid i sekunder som du kan hålla helt stressfritt och till den första signalen kroppen ger att den vill andas. Det kan vara ett ryck eller spänning i mellangärdet eller en svälj rörelse i halsen. Kom ihåg att testet skall vara helt stressfritt.
- När du släpper näsa skall du sedan kunna återgå till samma normala andningsmönster som du hade innan testet. Om du tar djupare andetag in efter testet har du hållit andan för länge. Du skall inte behöva kippa efter luft efter testet.
OBS- För att nästäppan verkligen ska ge sig - andas in ca 4 sekunder och andas ut så långsamt du kan (andas gärna neråt magen) - sedan håller du andan tills det börjar bli jobbigt och upprepa detta under ca 5 minuter eller tills du känner att nästäppan ger med sig OBS
KOLLA DITT TILLSTÅND
Tillstånd---CP------Syreupptagning------Co2 mmHg-------L/min
1-----------10-----------~10%----------------- 28-----------~20L/min
2-----------20-----------~15%------------------32-----------~10L/min
3-----------30-----------~20%------------------36-----------~7,5L/min
4-----------40-----------~25 – 27%------------40-----------~5L/min
Senast redigerad av Presence 2014-12-18 kl. 09:17.
Senast redigerad av Presence 2014-12-18 kl. 09:17.