2014-12-18, 09:07
Medlem
De här vill inte medicinföretagen berätta för dig:

Jag har haft ansträngningsastma sedan jag var liten. Det har blivit bättre nu med åren, men nu har jag istället fått svår nästäppa i kombination med andningssvårigheter.
Nyfiken som jag är började jag undersöka saken och det lönar sig!

Västvärldens andningsvolym är oftast mellan 10-25L luft/min. Detta innebär att man andas för 2-5 personer. Detta kan liknas med att äta mat för 2-5 personer. Alla vet att det inte är hälsosamt, men få vet hur mycket andningen påverkar hälsan. En astmatiker t.ex. andas minst 12-15L luft/min. Detta krävs för att utveckla astma. Om en astmatiker lär sig korrigera sin andningsvolym i vila ner till 5-6 L luft/min förekommer ingen astma längre. Läs mer under astma.

Jag började med metoden, som heter Buteykometoden, för ungefär 3 månader sedan och nästäppan släpper magiskt varje gång utan medicin!!! Buteykometoden kräver inga instrument eller pengar, bara din tid och energi! Mina andningssvårigheter upphör också då jag följer denna metod.

Och snälla, lägg inte in denna i "alternativ medicin". Den får mer uppmärksamhet här!

EXPERIMENT (Kopiera denna och fyll i, gör denna gärna flera gånger under tiden som kommer)

Skriv vad ni har; Astma, nästäppa eller allergi

Under hur lång period har ni haft detta?

Vilka mediciner använder ni idag?

Hur långt blev ditt CP (Control Pause - hur länge kunde du hålla andan stressfritt)

Vilket tillstånd? (kolla längre ner i tabellen med ditt CP)

Hur känns de i näsa?

-------------
Sedan vill jag ni följer följade procedur (hämtade från Buteyko:

Syresättningen i kroppens vävnader och organ är direkt kopplad till andningsvolymen. Felaktig andningsvolym leder till sämre syresättning och därför är andningsvolymen den viktigaste enskilda faktorn för hur hälsosam man är. Genom ett CP kan du mäta din andning och syresättningsförmåga. CP står för control pause och är en stressfri andningspaus efter en normal utandning.

1. Sitt ner i vila i 5 minuter
  2. Slappna av i kroppen, låt andningen vara helt spontan.
  3. Efter en icke viljemässig påverkad utandning ( låt den vara som innan), håll för näsan.
  4. Mät den tid i sekunder som du kan hålla helt stressfritt och till den första signalen kroppen ger att den vill andas. Det kan vara ett ryck eller spänning i mellangärdet eller en svälj rörelse i halsen. Kom ihåg att testet skall vara helt stressfritt.
  5. När du släpper näsa skall du sedan kunna återgå till samma normala andningsmönster som du hade innan testet. Om du tar djupare andetag in efter testet har du hållit andan för länge. Du skall inte behöva kippa efter luft efter testet.

OBS- För att nästäppan verkligen ska ge sig - andas in ca 4 sekunder och andas ut så långsamt du kan (andas gärna neråt magen) - sedan håller du andan tills det börjar bli jobbigt och upprepa detta under ca 5 minuter eller tills du känner att nästäppan ger med sig OBS

KOLLA DITT TILLSTÅND
Tillstånd---CP------Syreupptagning------Co2 mmHg-------L/min
1-----------10-----------~10%----------------- 28-----------~20L/min
2-----------20-----------~15%------------------32-----------~10L/min
3-----------30-----------~20%------------------36-----------~7,5L/min
4-----------40-----------~25 – 27%------------40-----------~5L/min
Senast redigerad av Presence 2014-12-18 kl. 09:17.
Citera
2014-12-18, 09:31
Medlem
stoutens avatar
Prova att nypa dig ganska hårt i kinden ca 5 cm under ögat,nyp i ca 2 sekunder och det lättar garanterat. Funkar för mig iallafall
Citera
2014-12-18, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stouten
Prova att nypa dig ganska hårt i kinden ca 5 cm under ögat,nyp i ca 2 sekunder och det lättar garanterat. Funkar för mig iallafall

Det låter ganska dumt att göra något som inte har någon forskning bakom sig. Undviker det, men fortsätt du
Citera
2014-12-18, 09:51
Medlem
johanjosefssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stouten

Bäst du tar patent på detta omedelbart. Apoteket lär gå i konkurs om du fortsätter.
Citera
2014-12-18, 11:44
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PenisJuice
"Hur långt blev ditt CP?"

Tillstånd: CP

^Haha

Okej TS, jag går on topic. För din skull. Jag har nästäppa och använder nässpray flera gånger dagligen. Min nästäppa beror på allergi och jag har även astma. Jag finner bara nästäppan störande, astmaattacker får jag ytterst sällan vid allergichocker. Jag ser vissa brister i den här metoden om den ska hjälpa mig att sluta med nässpray.

Jag har haft det i 10 år och jag använder receptfritt nässpray (0,5 mg).

Jag kan hålla andan utan problem i 45 sekunder. Är jag 45% CP då? Det borde ju innebära att jag inte överkonsumerar luft enligt denna teori? Det jag blir störd över vid nässtäppa är ju inte att jag inte får luft utan att jag måste andas med munnen och att det trycker i bihålorna. Jag tror inte den här övningen kan hjälpa mig med det faktiskt. Även om jag andas väldigt lugnt så är det ändå störigt att jag inte kan andas med munnen och att det känns som att det finns ett tryck. Det är ju att slemhinnorna är svullna, det handlar ju inte om att jag andas för mycket?
Citera
2014-12-18, 11:52
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Kan du berätta hur för mycket luft påverkar kroppen på samma sätt som för mycket mat gör?
Citera
2014-12-18, 12:07
Medlem
PenisJuices avatar
Jag har astma och skulle mer än gärna vilja hitta någon annan lösning än kortisoninhalatorer eftersom det leker rövare med mitt humör, ger mig ångest och kort stubin.

Dock tror jag inte att ovanstående skulle göra nån nytta. Jag andas naturligt med diafragman och har sedan tidigare tränat min andning. Visst är det bra att andas rätt, men det hjälper inte mot astma.
Citera
2014-12-18, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
^Haha

Okej TS, jag går on topic. För din skull. Jag har nästäppa och använder nässpray flera gånger dagligen. Min nästäppa beror på allergi och jag har även astma. Jag finner bara nästäppan störande, astmaattacker får jag ytterst sällan vid allergichocker. Jag ser vissa brister i den här metoden om den ska hjälpa mig att sluta med nässpray.

Jag har haft det i 10 år och jag använder receptfritt nässpray (0,5 mg).

Jag kan hålla andan utan problem i 45 sekunder. Är jag 45% CP då? Det borde ju innebära att jag inte överkonsumerar luft enligt denna teori? Det jag blir störd över vid nässtäppa är ju inte att jag inte får luft utan att jag måste andas med munnen och att det trycker i bihålorna. Jag tror inte den här övningen kan hjälpa mig med det faktiskt. Även om jag andas väldigt lugnt så är det ändå störigt att jag inte kan andas med munnen och att det känns som att det finns ett tryck. Det är ju att slemhinnorna är svullna, det handlar ju inte om att jag andas för mycket?

Man skall nog inte förkasta en metod innan man har prövat den. Som jag förstår det är andning genom näsan det helt avgörande för metoden, vilket TS tyvärr har missat i sin trådstart. Ett av symptomen man skall kunna komma tillrätta med är just nästäppa.

“One of the most common presenting symptoms amongst participants in a Buteyko course is a partially or fully blocked nose. It is also one of the earliest symptoms to respond to the breathing exercises. Many people find they can nasal breathe after the first course session, some for the first time in years.”

http://www.buteyko.info/factsheets.asp?fsid=3

“Fortunately, it's actually quite easy to address mouth breathing. Simply take a small gentle breath in through your nose, and a small gentle breath out through your nose. Then, hold your nose while gently nodding your head up and
down; holding your breath for as long as possible. Then, release your nose to breathe through your nose again. Wait for about 30 seconds to a minute, and then repeat the exercise.
"If you hold your breath or do that exercise about six times, you will start experiencing nasal decongestion. When breathing volume is brouht toward normal, the nose will remain free [of congestion]," Patrick explains. “

http://articles.mercola.com/sites/ar...hing-method.as

När jag först läste om den här metoden för ett år sedan, kom jag på mig själv med att ofta andas genom munnen, vilket jag nu försöker komma tillrätta med även vid ansträngning. Har länge varit smått “hysterisk” över min andining, även om jag inte har astma eller är så täppt att jag inte kan andas genom näsan.
Citera
2014-12-18, 16:33
Medlem
MisterToms avatar
Att få mer uppmärksamhet är INTE en god anledning att lägga en tråd i fel forumdel.

Medicin och hälsa --> Alternativ medicin
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in