Om jag var du skulle jag försöka tänka på varför du ser dig själv som överlägsen och de andra som underlägsna, och varför det är så viktigt för dig att de ska mäta upp till dig. En annan sak är att du undrar vad de kan ge dig och om det finns någon som duger. Det låter nästan som att du tycker att relationens kvalitet är baserad helt och hållet på ett intellektuellt utbyte, att själva relationen egentligen inte är så viktig i sig.
Tänk på att var och en av dina vänner inte behöver fylla alla dina behov, och att man kompletterar varandra med sina styrkor och brister. Ni behöver inte tävla i vem som är smartast utan ni kan mötas på ett plan där ni är mer jämlika. Har du ett intresse, en sport eller vad som helst, så kan du finna en gemenskap där. De flesta väldigt intelligenta människor jag känner har vänner som är närmare genomsnittet som de har väldigt bra relationer med. Intelligensskillnad behöver absolut inte vara ett hinder.
Du skriver att du vet att du förstår vad andra tänker och att du genomskådar människor. Är du säker på det? Min erfarenhet är att för att kunna läsa en annan människa någorlunda bra behöver man känna han eller henne. Jag har haft ytliga relationer med människor och inte tänkt mycket om dem, men när vi lärt känna varandra bättre har en helt annan person visat sig. Man måste ge människor chansen att visa sig själva, annars får man aldrig veta vad som döljer sig bakom masken.