2005-09-19, 19:08
Medlem
Jag köpte en billig Nec E313, som jag såklart låste upp. Funkar fint med andra operatörer, men enbart i 2G. GPRS funkar.

I 3G vill den inte connecta med Telia, Vodafone eller Comviq. Inte heller vill MMS funka i 2G-läge, men MMS struntar jag ju egentligen i.

När jag köpte telefonen stod det såklart att den var "Låst till Tre i 18 månader, därefter kan telefonen låsas upp mot erläggande av avgift 300kr", typ.

Nu har jag visserligen låst upp telefonen själv, men koden är säkert samma som jag hade fått från Tre om jag hade pröjsat.

Jag är medveten om att telefonen är billigt, gammalt skräp. Men menar Tre verkligen att en telefon är upplåst när den ändå inte funkar i övriga 3G-nät? När den bara funkar i 2G-nät? I sådana fall är det ju ingen standardföljande 3G-telefon jag köpt, utan något annat konstigt. I sådana fall borde de ju skrivit att 2G-funktionaliteten kunde låsas upp efter 18 månader, men att telefonen sen inte fungerade som UMTS-telefon.

Som att köpa en DVD som visar sig vara låst till filmer från Sony. Och när man klagar får till svar : "Ja, vadå, du kan ju spela alla musik-CD-skivor i den? Klart den inte är låst till Sony.".

Jag har letat på nätet men inte hittat någon patch eller uppdatering som rättar till denna bug/medvetna_fel som hindrar uppkoppling mot andra 3G-nät. Nån som vet mer?
Citera
2005-09-19, 20:44
Medlem
Det är just så det är du, kan låsa upp den men dom garanterar inte att den fungerar i andra nät.
De flesta 3-lurar finns just bara som 3-lur, LG 8xxx serien tex
Citera
2005-09-19, 20:56
Medlem
Ja, sannolikt är detta medvetet av Tre. De har hårdkodat in sitt nät i 3G-läget, eller nåt.

Men alltså, detta kan väl knappast vara tillåtet? Visst får de sälja en Tre-telefon om de vill. Men om det är en telefon som följer UMTS-standard så måste den rimligen funka i standard UMTS-nät?

Kan tänka mig vilket ramaskri det skulle bli om GSM-telefoner som man "låste upp" fortfarande bara funkade i 1 operatörs nät.

Jag skiter visserligen i min telefon, och Tre. Köpte den för 349kr och med den ringtid som följde med, 200kr i datatjänster, samt fri data i två månader, så var det ett bra köp. Men jag tycker om att kverulera, och om jag i framtiden ska köpa en dyr telefon så tänker jag ju INTE köpa den från ett amatör-företag som inte säljer produkter anpassade till europeisk standard.
Citera
2005-09-19, 21:05
Medlem
Inget konstigt med det. Hårdvarumässigt är telefonen enligt 3G/UMTS standard... men mjukvaran i telefonen är anpassad för 3's nät... inget unikt för just 3.... då man köper en telefon i samband med tecknande av abonnemang/kontantkort har operatören köpt ett större antal mobiler av tillverkaren som de sedan fått anpassa mjukvarumässigt så det passar till deras nät och tjänster
Citera
2005-09-21, 12:06
Medlem
Frigge24s avatar
jepp.. köper man en mob ifrån 3 lr vodafoone så e dom byggda åt dom och mjukvaran e specielt för dessa företag.. och i vissmån hårdvaran då deras logga finns på skalen... så för att det ska funka helt måste man byta mjukvaran mot en ren mjukvara så att säga... sen vet jag inte om nåt i hårdvaran gör att detta ej e möjligt eller ej... vet ialf att de e skit att låsa upp en mob som e gjord för ett företag...
Citera
2005-09-23, 22:57
Medlem
gonimbes avatar
Vill du att mobilen ska funka till 100% på 3G så måste du rensa ut allt som har med tre att göra i den och lägga in orginalprogramvaran.
Det är som jag läste en bit upp här att Vodafone gör samma sak med sina mobiler. Och på dom gnäller ingen.
Lustigt som fan egentligen.

nåväl. lycka till iaf.

Citat:
Ursprungligen postat av m203
Jag köpte en billig Nec E313, som jag såklart låste upp. Funkar fint med andra operatörer, men enbart i 2G. GPRS funkar.

I 3G vill den inte connecta med Telia, Vodafone eller Comviq. Inte heller vill MMS funka i 2G-läge, men MMS struntar jag ju egentligen i.

När jag köpte telefonen stod det såklart att den var "Låst till Tre i 18 månader, därefter kan telefonen låsas upp mot erläggande av avgift 300kr", typ.

Nu har jag visserligen låst upp telefonen själv, men koden är säkert samma som jag hade fått från Tre om jag hade pröjsat.

Jag är medveten om att telefonen är billigt, gammalt skräp. Men menar Tre verkligen att en telefon är upplåst när den ändå inte funkar i övriga 3G-nät? När den bara funkar i 2G-nät? I sådana fall är det ju ingen standardföljande 3G-telefon jag köpt, utan något annat konstigt. I sådana fall borde de ju skrivit att 2G-funktionaliteten kunde låsas upp efter 18 månader, men att telefonen sen inte fungerade som UMTS-telefon.

Som att köpa en DVD som visar sig vara låst till filmer från Sony. Och när man klagar får till svar : "Ja, vadå, du kan ju spela alla musik-CD-skivor i den? Klart den inte är låst till Sony.".

Jag har letat på nätet men inte hittat någon patch eller uppdatering som rättar till denna bug/medvetna_fel som hindrar uppkoppling mot andra 3G-nät. Nån som vet mer?
Citera
2005-09-23, 23:20
Medlem
GSM_techs avatar
Tyvärr

Det finns ingen annan programvara än 3´s till dessa telefoner. Prova en "factory reset" hjälper ibland.
Citera
2005-09-26, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gonimbe
Vill du att mobilen ska funka till 100% på 3G så måste du rensa ut allt som har med tre att göra i den och lägga in orginalprogramvaran.
Det är som jag läste en bit upp här att Vodafone gör samma sak med sina mobiler. Och på dom gnäller ingen.
nåväl. lycka till iaf.

Tack.

Mjo, men nu kräver jag inte 100% tillgång till alla finesser precis. Jag vill bara att det ska gå att ringa med eländet i andra 3G nät än Tres. Inte orimligt, enligt min ringa mening. De skriver ju att telefonen är operatörslåst men "kan låsas upp".
Den kan INTE låsas upp, såvitt jag begriper. Inte till 100% iaf, bara till att fungera i 2G-nätet.

Att telefoner är brandade förstår jag, det är ett jävla otyg, men jag har inte hört att Vodafone-telefoner som man "låser upp" vägrar att koppla upp sig mot andra nät. Däremot får man inte full funktionalitet, kommer inte åt eller kan använda alla menyalternativ, etc.

Om Vodafone har telefoner som man kan "låsa upp" men som ändå inte går att ringa med i konkurrentnät så ber jag inte om ursäkt till Tre, då sätter jag Vodafone i samma skamstock.

Det verkar som att nyare modeller av Tre-anpassade telefoner, exempelvis nyare Nec E616 och diverse Motorola går att låsa upp och använda i andra 3G-nät, så Tre har kanske förbättrat sig. Använder just nu telefonen i Telias 2G-nät. Behöver inte videotelefoni, och har inte råd att använda datatjänster mycket, så det duger bra tills vidare.
Citera
2005-09-26, 03:16
Medlem
whiskeyportions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gonimbe

nåväl. lycka till iaf.

Kanske för att ingen köper deras mobiler?

3 skänkte ju bort sina mobiler ett tag, klart de fick många kunder då, och då även många som klagar.
Citera
2005-09-26, 08:19
Medlem
gonimbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whiskeyportion
Kanske för att ingen köper deras mobiler?

3 skänkte ju bort sina mobiler ett tag, klart de fick många kunder då, och då även många som klagar.

Det kan inte vara så att dom väljer Tre för att dom är den billigaste operatören om man är "normalsvensson" som ringer mycket ?
Där har vi anledningen till att jag övergav mitt Knock Out för Tre Frihet.
Citera
2005-09-27, 07:48
Bannlyst
Lånar tråden lite granna

Har alltid undrat en sak med tre om jag t.e.x köper en begangnade telefon med som är låst i tre kan jag då bara låsa upp den för 150 kr såg att det kostade på en hemsida. Kan jag då använda med mitt vodafone kontantkort ? Jag behöver inte vara i 3gs nät det duger med det vanliga för mig.
Citera
2005-09-27, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xel0
Lånar tråden lite granna

Har alltid undrat en sak med tre om jag t.e.x köper en begangnade telefon med som är låst i tre kan jag då bara låsa upp den för 150 kr såg att det kostade på en hemsida. Kan jag då använda med mitt vodafone kontantkort ? Jag behöver inte vara i 3gs nät det duger med det vanliga för mig.

Jo du kan låsa upp och använda problemet är väll att mms:a och wappa och 3g om jag förstått det rätt, så det känns ganska onödigt kanske att köpa en tele som "3" sabbat som har en massa funktioner helt plötsligtr bara kan ringa?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in