2014-12-17, 18:12
Medlem
Yeyeoke66s avatar
Hej, tidigare idag fick jag ett mycket märkligt mail, det som slog mig va att dom vanliga "märkliga" mailen man får brukar vara spam eller i alla fall vara skrivna på engelska. Så va det inte i detta fall, här kommer mailet i sin helhet:

Varför inte svara på mina meddelanden? Jag försöker nå dig sedan förra helgen

Det som för det första är märkligt är att det är skickat till en mailadress jag inte ens visste att jag hade, men dök ändå upp på min mail och verkar på något sätt vara kopplat till min facebook. Mailadressen den va skickad till är: förnamn.efternamn.3@facebook.com.

Mailet kom från adressen: pergntemnuckrlich1982@gmx.com, vilket också slår mig som märkligt eftersom jag inte känner någon med den mailadressen. Det som slutligen är konstigast är att ingen har försökt nå mig tidigare, och mailet innehåller ingen länk eller liknande för mig att gå in på.

Det jag helt enkelt undrar är vad är syftet med att skicka ett sånt här mail?
Citera
2014-12-17, 18:22
Medlem
Det kan väl vara så enkelt som att någon skickat mailet till fel adress.

Händer någon gång då och då att jag får mail som någon med snarlik adress skulle haft istället.
Senast redigerad av Enkelfnutt 2014-12-17 kl. 18:24.
Citera
2014-12-17, 18:25
Medlem
Ergodics avatar
Om du sysslat med något udda på internet och någon lyckats identifierat dig så kan det vara början på blackmailing. Annars skulle jag bara skita i det.
Citera
2014-12-17, 18:29
Medlem
Yeyeoke66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ergodic
Om du sysslat med något udda på internet och någon lyckats identifierat dig så kan det vara början på blackmailing. Annars skulle jag bara skita i det.

Haha, vad innebär "udda"? Jag är en 25~årig man som arbetar med IT, jag har nog gjort det mesta! Har aldrig stött på detta bara, och framförallt så tyckte jag mailet va så roligt skrivet.
Citera
2014-12-17, 18:53
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yeyeoke66
Haha, vad innebär "udda"? Jag är en 25~årig man som arbetar med IT, jag har nog gjort det mesta! Har aldrig stött på detta bara, och framförallt så tyckte jag mailet va så roligt skrivet.

Detta är en klassiker för att koppla någon till dennes flashback-konto. Räcker nu för förövaren att googla "Varför inte svara på mina meddelanden? Jag försöker nå dig sedan förra helgen" så är de i hamn.

Eller inte? Men vem vet...

Be careful out there.
Citera
2014-12-18, 18:24
Medlem
Yeyeoke66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Detta är en klassiker för att koppla någon till dennes flashback-konto. Räcker nu för förövaren att googla "Varför inte svara på mina meddelanden? Jag försöker nå dig sedan förra helgen" så är de i hamn.

Eller inte? Men vem vet...

Be careful out there.

Haha har inte ett jätteintressant Flashback-konto, så det gör mig ingenting i så fall
Citera
2015-01-20, 14:41
Medlem
Lobunos avatar
Har idag fått exakt samma meddelande men från lyvers492darien@gmx.com.
Citera
2015-01-20, 15:17
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobuno
Har idag fått exakt samma meddelande men från lyvers492darien@gmx.com.
Ett simpelt bonnfångeri, svarar ni på mailen bekräftar ni bara att de är nån som läser dem, sen kommer ni drunkna i skit.

Kasta skräpet bara.
Citera
2015-01-20, 16:40
Medlem
Yeyeoke66s avatar
Har fått ungefär 4 till den senaste månaden. Jag förstår dock inte vad syftet är? :S
Citera
2015-01-20, 17:50
Medlem
Nog bara ett vanligt spam-mail eller kanske till och med virus-mail, ifall det finns någon länk med. Fick också konstiga mail från massa random mailadresser, som alla hade samma innehåll: En okänd tjej som tydligen hade känt mig sedan länge och ville att jag skulle trycka på en Skype-länk, så att hon kunde prata med mig. Samma mail kom nästan varje dag, med olika avsändare.

Så jag tror att det bara är ett slags bus eller något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in