2014-12-17, 12:50
Medlem
Jag har märkt att hysterin kring Ebola plötsligt har tystnat och övergått till i princip total medieskugga. Vi minns alla hur Aftonbladet drog igång krigstrummorna när larmet om Ebola spreds i världen. Ett dussintal trådar startades här på Flashback om vad man bland annat skulle göra om Ebola spreds till Sverige och etcetera. Jag har börjat märka av ett visst mönster med dessa epidemier, Fågelinfluensa, Svininfluensa och Ebola och vad det nu kan vara. Media rapporterar för fullt under några veckor och alla talar om det. Men efter en stund så dör intresset plötsligt.

Och det sjuka är att Ebola fortfarande är vardag för miljontals människor i Västafrika men varför har Media slutat rapportera kring det här? De enda som verkar bry sig är förfan Läkare utan gränser och andra ickestatliga organisationer. Verkar som att vissa offer är mer värdiga än andra offer. Varför är det så här och är det bara jag som märkt av att Ebolahysterin slocknat?
Citera
2014-12-17, 12:52
Medlem
Det är så media funkar. Tar upp saker i en vecka eller två för att folk ska läsa deras skit, sen när folket slutar bry sig så kommer de med något nytt
Citera
2014-12-17, 12:54
Medlem
Jontyzzs avatar
Sprid inte lögner, källa på ditt miljonantal? Aldrig i livet.

Så nyheter fungerar. De går på senaste trenden. I alla fall "Nyheter24" då populära händelser får mer klicks = cash. Så det funkar. + du kan ändra tråden för det handlar inte om miljoner
Citera
2014-12-17, 12:55
Medlem
Samma skäl till att det alltid finns "nya smaker" på filen i butiken så finns det "nya nyheter" hos medier. De har hittat något bättre (läs: mer säljande) att skriva om.
Citera
2014-12-17, 12:57
Medlem
Renewables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rokachero
Det är så media funkar. Tar upp saker i en vecka eller två för att folk ska läsa deras skit, sen när folket slutar bry sig så kommer de med något nytt

Japp, samma sak hände med kriget i Irak. När terrorbombningarna drog igång på allvar fanns en intensiv rapportering från media. Men sedan avtog reportagen medan dödandet fortskred.
Citera
2014-12-17, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fidum1
Jag har märkt att hysterin kring Ebola plötsligt har tystnat och övergått till i princip total medieskugga. Vi minns alla hur Aftonbladet drog igång krigstrummorna när larmet om Ebola spreds i världen. Ett dussintal trådar startades här på Flashback om vad man bland annat skulle göra om Ebola spreds till Sverige och etcetera. Jag har börjat märka av ett visst mönster med dessa epidemier, Fågelinfluensa, Svininfluensa och Ebola och vad det nu kan vara. Media rapporterar för fullt under några veckor och alla talar om det. Men efter en stund så dör intresset plötsligt.

Och det sjuka är att Ebola fortfarande är vardag för miljontals människor i Västafrika men varför har Media slutat rapportera kring det här? De enda som verkar bry sig är förfan Läkare utan gränser och andra ickestatliga organisationer. Verkar som att vissa offer är mer värdiga än andra offer. Varför är det så här och är det bara jag som märkt av att Ebolahysterin slocknat?

För Ebola är inte spännande eller intressant längre.

Och till alla dem läkare och frivilliga som begav sig ner till Ebola smittade områden under medias ebola hysteri men aldrig innan, 100% Hycklare!
Citera
2014-12-17, 13:27
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fidum1

När du säger media, menar du nyheter? Aftonbladet är inte en rullande lista på allt man kan bry sig om, de rapporterar nyheter, och just nu är ebola ingen nyhet. Det är väl inte så förvånande att intresset dör? Du listar även flashback i din post, men det är oklart om du inkluderar flashback i Media (med stort M).

Det finns informationskällor som är mindre tidsbundna. De kallas böcker och kan hittas på bibliotek och liknande.
Citera
2014-12-17, 13:28
Medlem
Nyhetens behag. Man rapporterar om det som gör att man säljer tidningar.
Inte ser du andra företag fortsätta med en produkt som inte säljer. Ser du Ericsson tillverka 888-telefonen fortfarande? Varför inte? Jo för ingen skulle köpa den idag.
Samma sak med tidningen, man skriver om det som får folk att köpa mer av deras produkter.

Folk skiter väl i om några negrer dör, eller människor överhuvudtaget.
Så det dog 5000 i ett vulkanutbrott på någon okänd plats vid Stila havet? Who cares, skicka julmusten.
Citera
2014-12-17, 13:34
Medlem
Bajsfacistens avatar
Det är ingen nyhet längre. Spridningen till nya länder sker inte mer, Sveriges läkare rapporterar inte längre misstänkta fall. Några mindre uppföljande artiklar räcker ju och det är det som sker. T.ex i börjar så visste man mycket mindre om Ebola det spreds hela tiden uppgifter om 90% dödlighet. Det som definierar en nyhet är ju vanligtvis en drastisk förändring inte status quo.
Citera
2014-12-17, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jontyzz
Sprid inte lögner, källa på ditt miljonantal? Aldrig i livet.

Så nyheter fungerar. De går på senaste trenden. I alla fall "Nyheter24" då populära händelser får mer klicks = cash. Så det funkar. + du kan ändra tråden för det handlar inte om miljoner

Tror du missförstod det jag skrev, skrev inte att "miljontals har ebola" utan att miljontals lever i områden där ebola fortfarande är vardag dvs att de riskerar att smittas av ebola.
Citera
2014-12-17, 16:05
Medlem
glimmandes avatar
Testar Medier och Journalistik då trådstarten mer intresserar sig för medias behandling av frågan än någon specifik utrikespolitik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in