Citat:
Ursprungligen postat av
fidum1
Jag har märkt att hysterin kring Ebola plötsligt har tystnat och övergått till i princip total medieskugga. Vi minns alla hur Aftonbladet drog igång krigstrummorna när larmet om Ebola spreds i världen. Ett dussintal trådar startades här på Flashback om vad man bland annat skulle göra om Ebola spreds till Sverige och etcetera. Jag har börjat märka av ett visst mönster med dessa epidemier, Fågelinfluensa, Svininfluensa och Ebola och vad det nu kan vara. Media rapporterar för fullt under några veckor och alla talar om det. Men efter en stund så dör intresset plötsligt.
Och det sjuka är att Ebola fortfarande är vardag för miljontals människor i Västafrika men varför har Media slutat rapportera kring det här? De enda som verkar bry sig är förfan Läkare utan gränser och andra ickestatliga organisationer. Verkar som att vissa offer är mer värdiga än andra offer. Varför är det så här och är det bara jag som märkt av att Ebolahysterin slocknat?
När du säger media, menar du nyheter? Aftonbladet är inte en rullande lista på allt man kan bry sig om, de rapporterar nyheter, och just nu är ebola ingen nyhet. Det är väl inte så förvånande att intresset dör? Du listar även flashback i din post, men det är oklart om du inkluderar flashback i Media (med stort M).
Det finns informationskällor som är mindre tidsbundna. De kallas böcker och kan hittas på bibliotek och liknande.