• 1
  • 2
2014-12-16, 21:12
Hej,

Vi hade en diskussion på jobbet, angående om vad som finns för värderingar som är absoluta.

Majoriteten av de jag jobbar med hävdade att det finns inget absolut, utan det är ens kultur och bakgrund m.m som bestämmer vad som är rätt eller fel. Då hävdade jag(som nog är den minst PK i gruppen) att det finns visst absoluta värderingar annars skulle ju t om mord vara OK eftersom det är OK från någons synvinkel. T ex eftersom Breiviks bakgrund säger att det är OK att mörda så var det OK att mörda, eller ungdomarna som sköt folk i Columbine tyckte ju det var OK att mörda i deras synvinkel så då var det OK att mörda??

Jag hävdar då att det finns visst absoluta rätt eller fel, t ex att mörda ÄR fel, det spelar ingen roll om just DIN religiösa eller kulturella bakgrund säger det är OK, det ÄR fel. Men varför finns det då så tänjbara regler angående absoluta regler. Ta t ex kvinnlig omskärelse. Enligt somalier är det rätt, enligt våra västerländska värderingar är det fel. Men finns det någon absolut rätt eller fel där? Och varför? Mindre frågor har ju permanentats i att det finns inte rätt eller fel, ta homosexualitet som förr var fel, men nu är OK.

Ja lite tankar och funderingar, vad tycker ni?
Senast redigerad av priz 2014-12-16 kl. 21:15.
Citera
2014-12-16, 21:15
Medlem
kinesarsles avatar
Är det ok att mörda någon för att förhindra ett annat mord?
Citera
2014-12-16, 21:17
Medlem
Louises avatar
Uppsåtligt dödande är helt OK i vissa sammanhang, till exempel krig. Visserligen drar sig de flesta för att kalla det mord och försöker trolla bort problemet med hjälp av semantik, men det hjälper ju inte precis. Abort är en annan sån där knepig grej som gärna omdefinieras för att inte framstå som moraliskt förkastlig. Moraliska värderingar är såvitt jag kan se inget man kan ta på utan det är snarare en social konstruktion som folk gillar att hänvisa till ibland och glömmer bort ibland. Jag har hittills inte sett något exempel på en enda moralisk värdering som har giltighet för alla, jämt, oavsett sammanhang, men undrens tid är å andra sidan inte förbi.
Senast redigerad av Louise 2014-12-16 kl. 21:20.
Citera
2014-12-16, 21:18
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Är det ok att mörda någon för att förhindra ett annat mord?

Vet inte om jag kan klassa det som mord, det är ju mer en fråga om hjälp till självförsvar, och helt beroende på omständigheterna.
Citera
2014-12-16, 21:22
Medlem
Värderingar är knutna till subjektet som värderar och således inte absoluta, transcendenta eller metafysiska.
Citera
2014-12-16, 21:26
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Vet inte om jag kan klassa det som mord, det är ju mer en fråga om hjälp till självförsvar, och helt beroende på omständigheterna.
Så allt dödande är inte mord och det finns situationer där det är rätt att döda?

Då vill jag att du definierar mord.
Citera
2014-12-16, 21:40
Medlem
ulexs avatar
Citat:
Så allt dödande är inte mord och det finns situationer där det är rätt att döda?

När du tar någons liv utan rättfärdigande, eller ursäktande omständigheter.
Citera
2014-12-16, 21:43
Citat:

Jag vill inte börja en diskussion om vad som är mord, min frågeställning är mer om det finns absoluta värderingar. Är rädd diskussionen skulle ramla ur fokus då. Tyvärr. Vill du diskutera just mord kan du PM:a mig.
Citera
2014-12-16, 21:48
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Jag vill inte börja en diskussion om vad som är mord, min frågeställning är mer om det finns absoluta värderingar. Är rädd diskussionen skulle ramla ur fokus då. Tyvärr. Vill du diskutera just mord kan du PM:a mig.
Jag kan förstå dig, men det blir lite problematiskt att diskutera saken då, och jag får nöja mig med att svara "nej, det finns inga absoluta värderingar".

Jag antar att du hade velat svara något i den här stilen:
Citat:
Ursprungligen postat av ulex
När du tar någons liv utan rättfärdigande, eller ursäktande omständigheter.
och då uppkommer genast problemet med hur man avgör om något är rättfärdigat eller inte.
Citera
2014-12-16, 21:50
Medlem
Louises avatar
Citat:
Jag föreslår att du i så fall kommer med något exempel på en tänkbar absolut värdering. Du kom, som jag förstår dig, med en kandidat i din trådstart, nämligen att det skulle vara fel att "mörda", men den diskussionen går inte att fortsätta om du inte vill berätta vad du menar med "mörda". Det kan i vart fall inte handla om uppsåtligt dödande, då det inte alltid anses vara moraliskt fel.

Men det finns kanske fler exempel?
Citera
2014-12-16, 21:55
Medlem
kinesarsles avatar
Du behöver förresten inte definiera "mord". Det räcker att du ger ett exempel på en handling som är absolut fel oavsett omständigheter.
Citera
2014-12-16, 21:55
Medlem
ulexs avatar
Jag vänder på det hela och påstår att det alltid, i alla situationer, är rätta att ta hand om och skydda sin avkomma. Eller jag har i vart fall inte under mina 30 sekunders betänketid komitt på någon situation då det inte är rätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in