• 1
  • 2
2014-12-16, 21:06
Medlem
Rooters avatar
40+ och tjänstepension värd 21.000 och IPS 20.000, vad betyder detta?
11 år på ett företag och 21ki tjänstepension känns lite lite viket jag håller på att kolla upp.
IPS har jag haft knappt ett år och enligt SEB 18% upp sedan start.
200k i fonder +21%.
Jag vet inte vad detta innebär för min pension och om jag ens får ut något.
Sossarna snodde åt sig 260 miljarder i pensionspengar när dom var vid maketen.
Bör jag satsa på något annat eller skall jag ligga kvar?
Blir jag rövknullad av banken eller är det OK.
Citera
2014-12-16, 21:17
Medlem
Codens avatar
Var tvungen att kolla min tjänstepension och den låg på 110K och jag är i din ålder så det låter lite lite att bara ha 21K

Har väl tjänat in tjänstepension sedan jag var 26-27 har jag för mig.
Citera
2014-12-16, 21:40
Medlem
Har du inte flera olika tjänstepensionsvillkor tex Fora, Collectum (ITP och ITP2).

Jag föreslår att du loggar in på www.minpension.se (som drivs av staten) och får en samlad bild över din tjänstepension.
Senast redigerad av Mynicname 2014-12-16 kl. 21:44.
Citera
2014-12-16, 21:42
Medlem
Låter väldigt lite med 21 000 i tjänstepension. Det hade jag kollat upp direkt.

Jag har strax över 17 000 i tjänstepensionen och då är jag 25 idag och har jobbat till och från bara.
Citera
2014-12-17, 20:36
Medlem
Rooters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Har du inte flera olika tjänstepensionsvillkor tex Fora, Collectum (ITP och ITP2).

Jag föreslår att du loggar in på www.minpension.se (som drivs av staten) och får en samlad bild över din tjänstepension.

Hur har jag kunnat missa detta, tack för länken!
Hittade drygt 110.000 till där..
Visade sig ligga uppdelat vilket jag inte kände till och inte sett tidigare.
Men nu är frågan vad man bör tänka på för att slippa leva på torrfoder när dagen kommer för pension.
Vissrligen har jag pysslat om mina fonder och gått +21% men det känns lite osäkert sparande långsiktigt.
Citera
2014-12-17, 22:22
Medlem
Kul att höra att det löst sig. Om du är 40+ så dröjer det 30 år innan du ska ha pensionskapitalet. Medellivslängden är nu 80 år så det är stor chans att du får uppleva din 95 årsdag. Tänk på att pensionsutbetalningen sker under lång tid.

Hur världsekonomin ser ut om 30-50 år vet vi inte men du borde kunna ta rätt stora risker med ditt pensionskapital eftersom det historiskt har visat sig att riskportföljer gett bättre avkastning än försiktiga portföljer med räntepapper.
Citera
2014-12-18, 01:58
Medlem
soundsgoods avatar
Om du tänker dig att starta ett ISK-konto så kan en högre risk vara "bra" för din ålder då det kan öka avkastningen. Med tanke på att du inte behöver pengarna under de närmsta 25-30 åren så kan du ha en hög riskprofil under exempelvis de närmaste 10 åren, för att sedan under kommande 10-15 år ha en medelrisk-profil och när det inte är så långt kvar till pensionen sänker du risktagandet för att säkra ditt kapital. Jag tycker nog att en blandning i en ISK kan vara 80-20 mellan aktier och fonder.

Vill du istället köra på fonder så skulle jag ta fonder med en låg förvaltningsavgift och årsavgift, allt under 0,40% är bra fonder att titta på. Ju lägre avgift -> desto mer lämpligt för långsiktigt sparande! Se även till att fonden inte har någon prestationsbaserad avgift när den går bra, då tar förvaltaren delar av din vinst -> vilket kostar i längden en hel del pengar.
Citera
2014-12-18, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soundsgood
Med tanke på att du inte behöver pengarna under de närmsta 25-30 åren så kan du ha en hög riskprofil under exempelvis de närmaste 10 åren, för att sedan under kommande 10-15 år ha en medelrisk-profil och när det inte är så långt kvar till pensionen sänker du risktagandet för att säkra ditt kapital.

Grejen som många inte tänker på är att "pensionsutbetalningen" sker under många år, från 65-80 eller kanske 100 år. Man kan därför tänka sig ganska hög risk även om man är 70 år eftersom man i genomsnitt har ytterligare 10 år kvar av pensionsutbetalning. Det är på tok för tidigt att minska risken redan när man fyller 55-60 som många gör.
Citera
2014-12-19, 01:05
Medlem
soundsgoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Grejen som många inte tänker på är att "pensionsutbetalningen" sker under många år, från 65-80 eller kanske 100 år. Man kan därför tänka sig ganska hög risk även om man är 70 år eftersom man i genomsnitt har ytterligare 10 år kvar av pensionsutbetalning. Det är på tok för tidigt att minska risken redan när man fyller 55-60 som många gör.

Fast med tanke på att TS är 40+, låt oss säga i runda slängar ~45 år, så med 10 år med en hög riskprofil är h*n sedan 55, varpå riskprofilen uppdateras och håller sig vid en medelhög risk under levnadsåren 56-70.
Genom att sänka riskprofilen så "säkrar" du ditt kapital -> senare din utbetalning till pensionen.
När TS sedan skall leva de i genomsnittliga ~10 åren fram till 80 är det skönt att ha en låg risk och lättåtkomliga pengar för att dels förutspå sina sista levnadsår vad gäller inkomst och, till viss mån kapitalrörlighet, men även för att inte förlora allt eller binda upp kapitalet.

Att då bibehålla en hög risk vid äldre dagar än 60 gör det svårt att beräkna din pensionsutbetalning.
Det blir således även svårt att "hämta ikapp" ditt innehav om det sjunker i värde, istället för att öka.
Citera
2014-12-20, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rooter
Hur har jag kunnat missa detta, tack för länken!
Hittade drygt 110.000 till där..
Visade sig ligga uppdelat vilket jag inte kände till och inte sett tidigare.
Men nu är frågan vad man bör tänka på för att slippa leva på torrfoder när dagen kommer för pension.
Vissrligen har jag pysslat om mina fonder och gått +21% men det känns lite osäkert sparande långsiktigt.
Det du ska göra är att undersöka om du kan flytta in de där 110 000 i din nuvarande tjänstepension, annars ligger försäkringarna och tickar avgifter (som dessutom blir högre när man inte längre betalar in i försäkringarna).

Ett alternativ om du är missnöjd med avgifterna på nuvarande försäkring - kanske kan du inte välja pensionsbolag (om du tex saknar kollektivavtal) - är att flytta in alla 110 000 till Avanza eller Nordnet då dessa inte har några avgifter. Jag tror inte de tar nån avgift för vilande försäkringar heller (kolla med dem). Vilken av dem du väljer kvittar.

Viktigt att tänka på är huruvida någon av de gamla försäkringarna är traditonella försäkringar (såna där du inte kan byta fonder själv) med en vettig garantiränta (3-5% som lägst). Sådana försäkringar går inte få tag på idag, varför just dessa kan vara en idé att lämna kvar (förutsatt att inte avgifterna äter upp garantiräntan förstås).
Citera
2014-12-20, 07:48
Medlem
För övrigt kan det vara så att eftersom du är 40-nånting så kanske du har nån gammal försäkring i ITP2 istället för ITP1. Tvåan betyder att din pension är förmånsbaserad, den baseras alltså på en viss procent av din lön. Har dina försäkringspengar minskat i värde så får arbetsgivaren (eller om det är försäkringsbolaget) täcka upp.

Ettan betyder premiebaserad, att de pengar som du satt in är de enda som kan komma ut. Har du supit bort alla pengar på börsen får du inte en krona, har du förvaltat dem till miljoner får du miljoner.

ITP2 vill du inte byta bort, för där kan du förutse storleken på pensionen och därmed dina inkomster.
ITP1 är ett lotteri, glöm bort det helt inför pensionsplaneringen. Satsa istället på att minska dina utgifter efter pensionen. Se till att amortera av (eller i varje fall ner) bolånet så du bor billigt efter pensionen eller liknande.
Citera
2015-02-23, 13:00
Medlem
Jag tog hjälp av http://www.pensionshjalp.se de gör en sammanställning av ens pensionsförsäkringar och går igenom per telefon om vad du bör göra, såsom fondbyten m.m. Jag är sjukt nöjd iaf.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in