• 1
  • 2
2014-12-16, 20:44
Medlem
Av någon anledning betalar jag pengar till allra (www.allra.se) för pension saker...
Något jag idag inte minns varför jag anmält mig till eller om det sker per något mystisk automatik.

Jag förstår inte ens hälften av pensionsprocessen....

Det jag förstått är att jag sparar lite pengar själv till mitt pensionssparande varje månad. Detta blir 1 pott till min slutliga pension. Sedan en pott från mitt livslånga slit på diverse företag... tjänstepension tror jag det kallas. Slutligen en tredje pott från staten, dvs allmän pension.

Så vad gör allra... kan jag säga upp dem... kan jag bara flyta på som jag vill.
Ja jag är totalt ointresserad, förstår inte... "ush så ologiskt tänkande" "tänk på din framtid"...

är allra min tjänstepension eller min inkomst pension, uppdelad i premie och allmän pension.

någon som har lust att göra det lite tydligare...
Citera
2014-12-16, 21:28
Medlem
Du skriver sjukt otydligt.

Men du har pension som:

Allmän pension
Tjänstepension
Privat pension

Allmän pension
Så fungerar den allmänna pensionen
Varje år avsätts 18,5 procent av din pensionsgrundande inkomst (lön och andra skattepliktiga ersättningar upp till 7,5 inkomstbasbelopp) till den allmänna pensionen. Den största delen, 16 procent, går till inkomstpensionen. Resterande mindre del, 2,5 procent, går till premiepensionen. Garantipension får den som haft låg eller ingen inkomst. Här kan du även välja en annan fond om du vill än statens AP7.

Tjänstepension
De allra flesta som har arbetar har en tjänstepension. Din arbetsgivare sätter då varje månad av ungefär 4 -5 procent av din lön till din framtida pension. För att få en bra total pension är det viktigt att du har en tjänstepension.

Ang. tjänstepensionen så har du förmodligen fått göra ett val vilket bolag som ska ha hand om dina pengar. Vissa går att byta till annat vissa går inte. Jag har ex. KPA Pension och kan inte byta vad jag sett.
Citera
2014-12-16, 21:30
Medlem
Ja jag förstår att mitt första inlägg är jäkligt rörigt. Läste det igen och förstår knappt själv

Tack för ditt svar.

Men vad gör allra, vilken del av den totala pensionen är det de påverkar?
Citera
2014-12-16, 22:38
Medlem
Allra är ett företag som "hjälper" dig med att förvalta en liten del av den allmänna pensionen som kallas premiepension. Det sätts av 2.5% av lönen in på ett speciellt premiepensionskonto en gång om året. Dessa pengar får man sedan investera i en av de fonder som är knutna till systemet.

Allra hette tidigare Svensk Fondservice och sålde sina tjänster på ett sjukt aggressivt sätt via telefonförsäljning. Förmodligen är det därifrån du har fått tjänsten.

Allra, och i princip samtliga andra uppsökande försäljare, underpresterar kraftigt sina jämförelseindex och du får i själva verket lägre pension genom att använda deras tjänster, trots att de påstår motsatsen. Även om deras tjänst varit gratis hade det alltså varit en dålig affär för dig. Lägg hellre pengarna i någon indexfond, typ Avanza Zero.

Här kan du läsa om premiepension: http://sv.wikipedia.org/wiki/Premiepension
Citera
2014-12-16, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utvecklare
Allra är ett företag som "hjälper" dig med att förvalta en liten del av den allmänna pensionen som kallas premiepension. Det sätts av 2.5% av lönen in på ett speciellt premiepensionskonto en gång om året. Dessa pengar får man sedan investera i en av de fonder som är knutna till systemet.

Allra hette tidigare Svensk Fondservice och sålde sina tjänster på ett sjukt aggressivt sätt via telefonförsäljning. Förmodligen är det därifrån du har fått tjänsten.

Allra, och i princip samtliga andra uppsökande försäljare, underpresterar kraftigt sina jämförelseindex och du får i själva verket lägre pension genom att använda deras tjänster, trots att de påstår motsatsen. Även om deras tjänst varit gratis hade det alltså varit en dålig affär för dig. Lägg hellre pengarna i någon indexfond, typ Avanza Zero.

Här kan du läsa om premiepension: http://sv.wikipedia.org/wiki/Premiepension

Tack
Vet du om jag kan säga upp dem och vad händer då... vart hamnar mina pengar eller min pension då...
Citera
2014-12-17, 07:14
Medlem
gniff754s avatar
Är det din premiepension de förvaltar så ligger fonderna på ditt premiepensionskonto. I praktiken betalar du dem för att på uppdrag av dig byta fonder när det så finner lämpligt.

Säger du upp avtalet så händer nog inget mer än att de slutar byta fonder. Dock bör du då snarast gå in på premiepensionen och se vilka fonder du har för tillfället, och byta om du så finner lämpligt, förslagsvis till några Indexfonder till exempel Avanza Zero
Citera
2014-12-17, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gniff754
Är det din premiepension de förvaltar så ligger fonderna på ditt premiepensionskonto. I praktiken betalar du dem för att på uppdrag av dig byta fonder när det så finner lämpligt.

Säger du upp avtalet så händer nog inget mer än att de slutar byta fonder. Dock bör du då snarast gå in på premiepensionen och se vilka fonder du har för tillfället, och byta om du så finner lämpligt, förslagsvis till några Indexfonder till exempel Avanza Zero

Topp, går på det.
Ska ringa dem nån gång.
Citera
2014-12-17, 12:55
Avstängd
kurt-sunes avatar
Säg omedelbart upp ditt "samarbete" med allra. De hette tidigare svensk fondservice och det finns en tråd om detta skojarbolag under företagsskvaller.

Man ska inte behöva betala för "råd" att köpa dyra fond i fondlösningar, som samma skojare också tjänar hutlösa pengar på.

För pensionen gör du bäst i som ovanstående talare nämnt bara ligga i exempelvis indexfonder likt avanza zero som är helt gratis.

I andra fall sponsrar du skojarna bakom allras Lamborginikörande och stekarliv.
Citera
2015-02-16, 19:04
Medlem
Zebogevos avatar
Idag ringde dom upp mig och ville sälja tandvårdsförsäkring. Allt låter så himla bra...
Citera
2016-01-13, 19:07
Medlem
sephines avatar
Har mejlat Allra nu och frågat hur jag ska gå till väga för att enklast bli av med dem som förvaltare.
Låt säga att de säger att det är 8-9 månader kvar till dess att jag får går ur kostandsfritt -börjag då säga att jag går ur men accepterar att betala deras avgift till årsförfallodagen (eller vad det nu kallas)?

Är Avanza Zero en god fond att lägga sina ppm-slantar i?

Nån indexfond som kan rekommenderas?

Sedan, att bli kund och kunna placera besparingar i aktier; Vilka är det då som gäller?
Nordnet?
Avaza?
Swedbank?,
et.c.

mvh
Citera
2016-01-13, 19:19
Medlem
Uphills avatar
Var det inte så, att genom att inte "välja fond", hamnade man automatiskt i statens AP7.

Och den gick (förvånande nog ) bättre än de flesta privata pensionsfonder.
Så gjorde jag, och jag tror inte jag har förlorat något på det.
Samt inga avgifter, inget grubblande på att "välja fond" varje natt i vargtimmen.
Bara att glömma bort och så casha in när man blir gammal
Citera
2016-01-13, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sephine
Har mejlat Allra nu och frågat hur jag ska gå till väga för att enklast bli av med dem som förvaltare.
Låt säga att de säger att det är 8-9 månader kvar till dess att jag får går ur kostandsfritt -börjag då säga att jag går ur men accepterar att betala deras avgift till årsförfallodagen (eller vad det nu kallas)?

Är Avanza Zero en god fond att lägga sina ppm-slantar i?

Nån indexfond som kan rekommenderas?

Sedan, att bli kund och kunna placera besparingar i aktier; Vilka är det då som gäller?
Nordnet?
Avaza?
Swedbank?,
et.c.

mvh
Det är endast du själv som kan besluta hur och av vem premiepensionen skall förvaltas av. Gå in på sajten min pension så ser du hela din aktuella pension och även hur du ev skall göra för att byta fonder eller förvaltare. Varför inte låta pensionsmyndigheten göra jobbet om du är osäker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in