2014-12-16, 11:26
Medlem
Hej, har en uppgift i skolan där jag ska välja en filosof och sedan fördjupa mig i honom och vad han har gjort. Så behöver lite hjälp med att välja en av dessa, han ska inte vara allt för svår att förstå men ej för enkel heller.

Filosoferna:
Burke
Leibniz
Descartes
Kant
Berkeley
Hume
Rawls
Wittgenstein
Popper
Mill
Marx
Tännsjö
Spinoza
Hegel
Kierkegaard
Nietzche
Schopenhauer
Rousseau

1. Välj en Filosof, 2. Förklara filosofens tankar så att en nybörjare skulle begripa, 3. Ge ett förslag på hur man skulle kunna bygga vidare på den valda filosofens tankar.

Hoppas någon är insatt i detta och kan hjälpa mig att välja en filosof. Tack på förhand
Citera
2014-12-16, 11:57
Medlem
Vilken typ av filosofiska grubblerier är du personligen intresserad av?
Citera
2014-12-16, 13:57
Bannlyst
Filosofin är rätt så död. Så punkt 3 är ganska värdelöst att de frågar efter.

Jag skulle välja Marx, om det är Carl marx det är frågan om som kom på marxismen.
Citera
2014-12-16, 18:17
Medlem
Knorrbolls avatar
Jaså du TS, du ska skriva en doktorsavhandling... Skämt åsido, här kommer ett förslag:

John Rawls. Hans viktigaste idé kan sammanfattas såhär: "Alla grundläggande samhälleliga nyttigheter - friheter och möjligheter, inkomster och egendom, förutsättningarna för självkänsla - ska vara jämlikt fördelade, såvida inte en ojämlik fördelning av någon eller alla dessa nyttigheter gagnar de sämst ställda".

Rawls mest kända argument för detta är det som populärt kallas bakom okunnighetens slöja. Rawls menar att om människan, hypotetiskt, skulle välja en princip för hur samhället skulle vara konstruerat så vore det rationellt att välja en princip för rättvisa som ser ut just som idén ovan. Detta därför att man själv inte vet vilken position i samhället man hamnar på. Och Rawls hävdar att hans idé är den gynnsammaste för de sämst ställda.

Ett problem med Rawls är att hans grundläggande ide om rättvisa är intressant och konkret men det berömda argumentet för idén är egendomligt och svårt att förstå. Fast det finns massor att diskutera här. Om du kan läsa engelska heter Rawls bok "A Theory of Justice". Den finns översatt till svenska (En teori om rättvisa) men tyvärr är översättningen inte särskilt bra. Men det kanske spelar mindre roll i det här sammanhanget. Boken är lång men kanske din lärare kan hjälpa dig välja vilka kapitel du ska koncentrera dig på.

En mycket bra bok som är fint översatt till svenska är skriven av Will Kymlicka, "Modern politisk filosofi". Läs kapitlet som heter "Liberal jämlikhet". Den läsningen är nog ett måste om du ska klara uppgiften. Trots att boken är akademisk är den lättläst (originalet heter "Contemporary Political Philosophy").

Alla som sysslar med politisk filosofi (som vill besvara frågan Vad kännetecknar ett rättvist samhälle? eller uttryckt på annat sätt Vad kännetecknar ett moraliskt försvarbart samhälle?) måste förhålla sig till John Rawls. A Theory of Justice är en av 1900-talets absolut mest inflytelserika böcker, det har skrivits miljoner texter, för eller emot. Även nationalekonomer, statsvetare, sociologer och andra samhällsvetare har intresserat sig för Rawls. Filosofen själv dog för tio år sedan men diskussionen fortsätter alltjämt.

Tips för en bra uppsats: Försök förstå vad Rawls idé går ut på. Fundera över vad du själv tycker. Förklara, så noggrant som möjligt, varför du gillar eller ogillar Rawls idé. Men inget ordbajseri, skriv kort och koncist och var tydlig, Jag tycker si..., därför att så.... Slå upp alla ord som du känner dig osäker på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in