Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2014-12-16, 09:38
Medlem
Tja,

Vad tänker ni laga till nyårsmiddag i år?

Vi funderar i dessa banor:

Förrätt:
Bakad skivad benmärg, rökt färskost med granolja, tunna karl-johan skivor och lite pulver på torkad karl-johan. Ev lite löjrom som garnityr och kanske lite riven friterad potatis för lite crunch.

Varmrätt:
Tournedos Rossini fast men en potatiskrokett istället för bröd.

Efterrätt:
En variant av Noma's snögubbe där vi kör en "lite" simplare version med morotspure, brynt smör/vaniljglass, maräng och yoghurtgranita.

Den enda funderingen jag har är att den skivade benmärgen ser sjukt mycket ut som en pilgrimsmussla så det vore kul att göra något "med det i tanken".

Inget av ovan är spikat så jag är väldigt intresserad av vad ni andra ska kocka ihop för att hämta lite inspiration!
Citera
2014-12-16, 09:52
Medlem
rumpgass avatar
Kanske micrar jag något som jag sparat i frysen, annars blir det säkert några mackor.
Ska jobba hela nyår och har långpass så jag kommer inte ens vara hemma på tolvslaget..
Citera
2014-12-16, 10:25
Medlem
Lät riktigt gött det där du!

I år kommer jag vara bortrest så det blir hotellets buffe med bla, oxfile, lax, kyckling, tjälknöl.

Ska bli skönt att slippa stå i köket halva dagen.
Citera
2014-12-16, 10:47
Medlem
Batskinkans avatar
Ska till morsan och äta en enorm renstek, sen köpte hon tjäder från den lokala turk butiken. fan vad fet man ska bli i år
Citera
2014-12-16, 16:20
Medlem
salxars avatar
Tror det blir Burger King för mig faktiskt. Sweet chili chicken here I come!
Citera
2014-12-16, 16:30
Medlem
JerryCottons avatar
Ska grilla, vad vet jag dock inte ännu.
Citera
2014-12-16, 17:44
Medlem
Isets avatar
Har nyligen fått maken att upptäcka sushi, så jag föreslog att vi skulle göra det (det är väldigt roligt, blir billigare o man är inte hänvisad till någon torr meny).

Klassiska maki, california rolls, bitar med lax, tigerräkor o tamago är spikat. Övrig fisk får jag kolla utbudet på när det är dags. "Båtar" med grönsaker o löjrom också.
Citera
2014-12-16, 18:09
Medlem
skippers avatar
Det verkar som vår planerade lilla supé för tre som då hade blivit hängmörad entrôte och någon risotto har utökats något, nu blir vi kanske 20. Jag kommer laga en jäkla massa mat, helst souce vide där det passar.

Det blir garanterat någon pulled-variant med tillbehör, en superstark chilli (utan bönor). Några hembakade bröd. Olika yoghurt/oströror.
Citera
2014-12-19, 09:18
Medlem
Ryttarens avatar
Antingen älgoxfile eller hjortkalvfile från höstens jakter.
Sås på viltbuljong som har puttrat och gottat sig länge.
Rotfrukter - mosat, stekt och långtidsbakat.
Ett gott kryddsmör.
Lite persilja från trädgården.
Et klassiskt, kraftigt rödvin.
Voila !
Citera
2014-12-19, 11:35
Medlem
Ratis avatar
Någon hummer slinker väl alltid ner. Annars får man kolla om pizzerian är öppen.
Citera
2014-12-19, 12:17
Medlem
MeanMEs avatar
Gör det enkelt i år, en skaldjursplateau med rostat bröd, löjrom och hackad rödlök till.
Då slipper man laga till en massa mat utan rör ihop lite dipp till bara,

Och hjortronsorbet till efterrätt den kan man röra ihop några dagar innan.
Citera
2014-12-19, 18:56
Medlem
klybans avatar
För mig blir det nått simpelt, då jag kommer nog inte göra nått då jag antagligen inte kommer vara själv.

Men sugen på jörpa, för det var länge sedan.
Och en oxfilé med rödvinsås var ett tag sen också.
Får se om jag får tummen ur eller inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in