2014-12-15, 15:27
Medlem
Angerods avatar
http://sv.tinypic.com/view.php?pic=2...8#.VI7ubqO3PJt

Shr fina r en del av fogarna i ett av vra badrum i lgenheten vi precis kpt.

Hur stor risk fr fuktskada freligger? Fr ca ett r sedan gjordes mtningar och d var allt cool.

Hur fixar jag dem p bsta stt? Badrummet ska totalrenoveras inom 5 r men vill helst inte behva gra det nu. Kan jag kra en fuling och tcka med vtrumssillicon/latexfog? Kan man lgga p lite ny "riktig"fog? Eller mste jag skrapa bort fogen och erstta den helt?

Tack p frhand!
Citera
2014-12-15, 16:05
Medlem
Brokenbacks avatar
Generellt s r det inte fogen som r vattenavsttande utan ttskiktet bakom. Vilket r r ditt badrum ifrn? Efter ca 15 r r det dags att renovera badrum.

Du ska absolut inte kladda med silicon eller latex. Det r svrt att f snyggt genom att foga om. Mitt tips r att avvakta och vet du att ttskiktet r gammalt r rdet att vara frsiktig och inte duscha direkt mot vggen.
Citera
2014-12-15, 16:16
Medlem
Crashs avatar
Det r ttskiktet under kakel och fog som skyddar mot vatten.
Inget silikon fr anvndas d det ej slpper igenom vatten.
Citera
2014-12-15, 16:56
Medlem
Angerods avatar
Ah sklart det r skiktet under som spelar roll. Tack!

Haha badrummet r nog original frn - 83 s visst r det dags att fixa men vi har annat vi hellre fixar frst.
Citera
2014-12-15, 17:23
Medlem
tgv23000s avatar
mla dom vita, blir superfrscht.

http://www.tv4.se/sommar-med-ernst/a...594840b3000019
http://www.tv4.se/sommar-med-ernst/a...t-del-3-176103
Citera
2014-12-15, 19:45
Medlem
zemeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angerod
Ah sklart det r skiktet under som spelar roll. Tack!

Haha badrummet r nog original frn - 83 s visst r det dags att fixa men vi har annat vi hellre fixar frst.

Tror dock det inte r ngot ttskikt under om badrummet r s gammalt, bara kakel direkt p gips. Jag skulle nog rekommendera att gra den dr renoveringen snarast om det r mjligt.
Citera
2014-12-15, 23:10
Medlem
Angerods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zemek
Tror dock det inte r ngot ttskikt under om badrummet r s gammalt, bara kakel direkt p gips. Jag skulle nog rekommendera att gra den dr renoveringen snarast om det r mjligt.

Aj fan... Fr kolla med freningen om de har nn aning om hur det ser ut bakom. .. Kan ju vara nn jeppe som har fixat det nn gng p -90 talet och bara haft jvligt taskig smak.
Vi har ju ett badrum till med badkar/dusch s vi fr helt enkelt anvnda det tills vi fr klarhet.
Citera
2014-12-17, 08:35
Medlem
Angerods avatar
Nya rn sger att det r gjort kanske -95/96 s d borde det ju finnas ttskikt bakom. Fr ta dit nn och gra en snabb fuktmtning.

Om jag nu nd prompt vill snygga till fogarna i vntan p renovering r det bst att anvnda fogpenna d? Eller har ni ntt annat tips?
Citera
2014-12-17, 08:38
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Nya rn sger att det r gjort kanske -95/96 s d borde det ju finnas ttskikt bakom. Fr ta dit nn och gra en snabb fuktmtning.

Om jag nu nd prompt vill snygga till fogarna i vntan p renovering r det bst att anvnda fogpenna d? Eller har ni ntt annat tips?

ja, jag skrev ett jttebra tips ovan.
Citera
2014-12-17, 16:27
Medlem
zemeks avatar
Citat:

Skulle nog rekommendera att du byter ut fogarna p stllena dr det ser vrst ut isf, inte r ju det s stort ingrepp.
Citera
2014-12-17, 17:38
Medlem
Fr att f det dr riktigt snyggt s r det bara att mekaniskt ta bort den gamla fogen och sedan foga i ny fog.
Citera
2014-12-18, 23:03
Medlem
Angerods avatar
Alright, tack fr tips och input!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in