2005-09-19, 12:42
Medlem
Etanols avatar
God morgon/middag/kvll/(natt) alla Flashbackare.

Det r s hr. Igr - eller var det i frrgr - sg jag en annons i tidningen dr en butik sker extrapersonal. Perfekt! Ett jobb r precis vad jag behver. Ingen ddlig kan vl ha fr mycket pengar?

Dr stod det att man skulle skicka med ett personligt brev. Men ett sdant vet jag frsts inte hur man skriver.

r det ngon som har ngar tips, frslag eller ider angende detta mne? Eller har hittat en trd dr ngon frgar samma sak. Jag skte, men hittade inte.

Tack p frhand!
Etanol
Citera
2005-09-19, 12:55
Bannlyst
Tnk, framfrallt, p att vara personlig. Risken r stor att ditt brev hamnar i en hg bland 100 andra skande. Drfr mste du frska f med ngot som gr att just du knns intressant.

Mixa yrkeserfarenheter med personliga beskrivningar s lsaren fr en klar bild av dig.

Och - se till att texten har en rd trd! Om den r ostrukturerad och krnglig orkar mottagaren inte hnga med utan lgger den t sidan...
Citera
2005-09-19, 13:02
Medlem
- Presentation med namn lder
- Tala om vart du sg annonsen och varfr den fnga ditt intresse
- Skriv lite kort om dig sjlv, vad du r fr typ av person, vad du gillar/ogillar.
- Lobba lite fr varfr du skulle vara bra fr jobbet, t ex tidigare erfarenheter
- Avslutande text och hlsningsfras

Det ska inte vara lngre n en sida, undvig vaga ord som "ganska" "typ" utan var bestmd och sjlvsker. Kolla stavningen

Anvnd grna starka synonymer till de ord som har anvnts i annonsen nr du tar fram de positiva delarna av dig sjlv.

Undvik klyschor s som "gillar att ha mnga jrn i elden".

Glm inte att skicka med CV't bara

Lycka till!
Citera
2005-09-19, 13:49
Medlem
achtins avatar
Finns lite sidor om att ska jobb. Hr r en lnk till en sida som tar upp hur du ska skriva ett personligt brev.Beskriver rtt bra 3 punkter som br vara med i ett personligt brev.
Lite andra lnkar som man kan kolla i:
http://www.cv-guiden.se/
http://www.arbetslos.nu/index.html

Ett tips r att om du skickar in anskan via vanlig post s kan du skriva ut det personliga brevet och CV p ett frgat papper. Men kom ihg testa s att det gr att kopiera brevet till vitt papper s det inte bara blir en gr srja. Gult brukar funka fint vet jag =)
Ring upp fretaget 2-4 dagar efter att du har skickat in anskan och frskra dig om att dom har ftt anskan och passa p att fraga lite kring tjnsten, visa intresse!!!!
Citera
2009-04-21, 10:34
Medlem
Flickvaens avatar
Hitta tillbaka, tack!
Citera
2009-04-30, 13:05
Medlem
r skillnaden stor p ett personligt brev till en folkhgskola?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in