2014-12-15, 09:59
Medlem
Maledictuss avatar
Råkade köpa en burk Colemans senapspulver häromdagen. Jag ska ha i en liten dutt i falukorven jag ska göra men utöver det vet jag inte vad jag ska ha pulvret till så jag tänkte göra lite egen senap. Är det någon som sitter på ett recept på sötstark senap, typ Johnnys som innehåller Colemans?
Citera
2014-12-15, 19:49
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maledictus
Råkade köpa en burk Colemans senapspulver häromdagen. Jag ska ha i en liten dutt i falukorven jag ska göra men utöver det vet jag inte vad jag ska ha pulvret till så jag tänkte göra lite egen senap. Är det någon som sitter på ett recept på sötstark senap, typ Johnnys som innehåller Colemans?

Tja, du kan ju börja med att läsa i befintliga trådar som t.ex. denna: (FB) Recept på egen senap?

Vad skådar mitt norra öga? Inlägg nummer två i den tråden kanske faller dig på läppen?
Citera
2014-12-16, 08:45
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Tja, du kan ju börja med att läsa i befintliga trådar som t.ex. denna: (FB) Recept på egen senap?

Vad skådar mitt norra öga? Inlägg nummer två i den tråden kanske faller dig på läppen?

Fasen, hur kunde jag missa det. Jag sökte och hittade visserligen tråden men missade det receptet.

Hur som helst, många tack!
Citera
2014-12-16, 10:46
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maledictus
Fasen, hur kunde jag missa det. Jag sökte och hittade visserligen tråden men missade det receptet.

Hur som helst, många tack!

Nemas problemas!
Citera
2014-12-17, 08:32
Medlem
Maledictuss avatar
Har nu gjort senap enligt receptet och det blev: Katastrofalt dåligt och helt oätligt.

Smakade väldigt mycket mjöl, obalanserad senapssmak i förhållande till syran och rent ut sagt äckligt. Fick slänga ut senapen.

Så tillbaka till topic, finns det någon som har ett recept på en sötstark senap, typ Johnnys?
Citera
2014-12-18, 15:01
Medlem
nonentityno1s avatar
http://www.recept.nu/ernst-kirchstei...jul-med-ernst/

Gillar inte barfotamannen men det känns korrekt. Kanske muscovadosocker ist för strösocker?
Senast redigerad av nonentityno1 2014-12-18 kl. 15:03.
Citera
2014-12-18, 22:18
Medlem
JerryCottons avatar
I de fallen redning krävs i senap så använder jag mig av maizena istället för vetemjöl som ofta ger en tråkig bismak samt konsistens. Jag brukar även använda mig av florsocker då jag gör senap som inte kokas.

Vidare så vinner senapen på att lagras i några dagar för att de bittra smakämnena skall försvinna. Gäller speciellt när hela senapskorn är med i bilden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in