Absoluta favorit senapen, som jhonnys ungefär i konsistens och färg, men absolut inte lika söt, lite starkare och vansinnigt god. Tycker du om tokstark senap så kan du kasta i kayenpeppar efter smak.
1/2 burk Senaps pulver
1/2 Liter Vatten
1/2 msk 12% Ättika
200g socker
80g vetemjöl
salt och vitpeppar
1. Blanda allt UTOM senapspulvret.
2. Koka under vispning några minuter
3. När det kokat klart så blanda i senaps pulvret och vispa slät, häll på burk/tub/flaska.
Gjorde en stark honungssenap själv, blev stark och god men lite för tunn i konsistensen, får reda mer nästa gång.
1 Burk (100 g) Colemans senapspulver
50 g hela senapsfrön
2,5 dl vatten, ja eller det blev nog 3 dl
1 dl honung
1 msk socker
1,5 msk ättika
salt och vitpeppar efter smak
Allt blandas, kokas upp o reds av med maizena ljus redning till önskad konsistens. Körde det hela i matberedare en sväng för slätare konsistens. In i kylen och senapen är färdig att konsumeras efter några dagar i kylen. Hela senapskorn kan smaka bittert de första dagarna men det bittra försvinner.
Lite "o"nödigt vetande om senap.
Senapsfrön innehåller enzym som när det blandas med vatten ger den starka smaken. Syror som ättika eller vinäger neutraliserar detta enzym. Så ju snabbare senapen blandas med ättika/vinäger desto mildare blir den, får den stå och dra ett tag i vattnet blir den starkare och starkare tills ättika/vinäger blandas i och sätter stopp för processen.
Jag fick en snilleblixt när jag såg äppelsenap receptet !
Idag inhandlades en flaska calvados på bolaget.
Vad tror ni om en skvätt calvados i senapen ?
Någon som har testat? har ett svagt minne av att jag sett dylik senao i den lokale ica affären.
Vad tror ni om en skvätt calvados i senapen ?
Någon som har testat? har ett svagt minne av att jag sett dylik senao i den lokale ica affären.
Tror det funkar nog kanon! Låt bara senapen mogna i några dagar i kylen så blommar alla smaker ut ordentligt och viss bitterhet avtar om du använder hela korn.
Gjorde en stark honungssenap själv, blev stark och god men lite för tunn i konsistensen, får reda mer nästa gång.
1 Burk (100 g) Colemans senapspulver
50 g hela senapsfrön
2,5 dl vatten, ja eller det blev nog 3 dl
1 dl honung
1 msk socker
1,5 msk ättika
salt och vitpeppar efter smak
Maizena
Allt blandas, kokas upp o reds av med maizena ljus redning till önskad konsistens. Körde det hela i matberedare en sväng för slätare konsistens. In i kylen och senapen är färdig att konsumeras efter några dagar i kylen. Hela senapskorn kan smaka bittert de första dagarna men det bittra försvinner.
Gjorde en ny batch till jul varav hälften blev till citronsenap, hade helt enkelt i riktigt finrivet citronskal, blev kanongod.
Ingen mer som har fina senapsrecept att komma med?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!