2015-06-23, 22:02
  #10405
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pavlosson
Har du varit I St.Petersburg eller Moskva? Om du har det och sager att de inte har fascister får jag bara le... Att sedan Moskvas propaganda skickar ut bilder från Kiev gör att du sager att de är fascistiska så, ledsen men det är bara oinformerat.

Putin spelar fortfarande på demokrati? Man kan ju inte säga att det finns en opposition i Ryssland. Om det bara finns ett val, är det demokrati? Så nej, det är ingen demokrati. Du kanske missade det men de sköt oppositionsledaren och försökte beskylla Ukraina för det
Ja jag har besökt St Petersburg ja, och för att tydliggöra. Putin är en auktoritär politiker, men han spelar demokrati - han låtsas demokrati - vill ge sken av att Ryssland är demokratiskt. ?Comprende?
En klassisk fascist är emot demokratin av princip, och förordar styre genom ledarprincip och korporativism. Därför är Putin inte fascist ur ett idéhistoriskt perspektiv, men du får naturligtvis använda "fascist" som ett allmänt skällsord om du vill, men d minskar du värdet av ordet. Jag använder mer precisa termer, och för mig är Putin snarare en auktoritär nationalist av Bismarcks typ. Det fins dock "riktiga" fascister som slåss på Kievs sida, och nu även på separatisternas vad det verkar.

Skillnader mellan Putin och "äkta" fascister är inte oväsentlig utan påverkar både hur han agerar utrikespolitiskt och hur det är att leva i Ryssland.
__________________
Senast redigerad av Clodius 2015-06-23 kl. 22:06.
2015-06-23, 22:02
  #10406
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Jag vet inte vad du har fått för dig angående min ståndpunkt och för den delen Putins...

Min ståndpunkt är att folken i de berörda områdena själva skall bestämma sin politiska tillhörighet, och där finns ju flera alternativ, Kiev, Moskva, självständighet och kanske även annat.

Vad Putin beträffar är han ju intresserad av åtminstone Krim - det är väl helt klarlagt. Vad regionerna i Östukraina beträffar är det nog mer oklart ja...

Vad jag menar är att det skulle inte ha stoppat stridigheterna att låta området rösta. Striden står snarare om Kievs plats i världen, och ur den synvinkeln är det direkt kontraproduktivt för ryssarna att låta området bryta sig ut, det skulle bara göra resterna av Ukraina MER västvänliga.
2015-06-23, 22:04
  #10407
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Vad jag menar är att det skulle inte ha stoppat stridigheterna att låta området rösta. Striden står snarare om Kievs plats i världen, och ur den synvinkeln är det direkt kontraproduktivt för ryssarna att låta området bryta sig ut, det skulle bara göra resterna av Ukraina MER västvänliga.
En beslutande folkomröstning hade naturligtvis inte kunnat utföras utan ett stort fredspaket där även stormakterna förmodligen hade fått spela en roll, men för att detta överhuvud skall vara möjligt måste linjen drivas, och det gör den inte av västs ledare. Och där var vi tillbaka på ruta 1 - västledarnas bristande statmannaegenskaper.
2015-06-23, 22:05
  #10408
Medlem
De som inkallas vill inte slåss. Kiev-juntan har svagt stöd av folket angående inbördeskriget. Jag antar att återvändande krigsfångar har berättat sanningen om det så kallade ATO. I internet-tidsåldern kan folk också lätt hitta information om de civilas lidanden i republikerna. Folk ser nog också klassproblemet. De rikas barn verkar inte drabbas och man kan köpa sig fri.

Citat:
Photo: Officers of military enlistment offices began to catch recruits right in supermarkets and markets – they try to fulfill the government’s plan by catching anyone.

Only one out of 12 recruits receving call-up paper appears voluntarily to defend the country. To fulfill the plan, military officers have staged round-ups in hostels, stopped cars with traffic police right on the roads, and searched markets and supermarkets.

In the previous, fourth, wave of the military draft, only one out of eight served with papers appeared voluntarily. In this fifth wave, that has dropped to one in 12. Moreover, even those 7.5 per cent of recruits who come voluntarily after receiving call-up notices usually have serious health problems so they have no fear of enlistment.

http://newcoldwar.org/fifth-military-conscription-drive-in-ukraine-produces-worst-results-yet/

--

Citat:
More than 10,000 cases of desertion have been registered in the Ukrainian Army since the outbreak of the Donbass war in April 2014, Ukrainian Vesti reported.

Almost 1,3 million Ukrainian draftees live in Russia.

Official figures estimate the number of victims to near 6,500. But the German intelligence reported of 50,000 victims in February 2015.

http://en.voicesevas.ru/news/6028-farewell-to-arms-over-10000-soldiers-desert-ukrainian-army.html
2015-06-23, 22:09
  #10409
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
En beslutande folkomröstning hade naturligtvis inte kunnat utföras utan ett stort fredspaket där även stormakterna förmodligen hade fått spela en roll, men för att detta överhuvud skall vara möjligt måste linjen drivas, och det gör den inte av västs ledare. Och där var vi tillbaka på ruta 1 - västledarnas bristande statmannaegenskaper.
Det enda som saknas är hårdare tag mot Putin, det är sant. Från dag ett borde man ha hjälpt Ukraina ta itu med "de små gröna männen". Nu är baltikum och övriga länder i öst som Ryssland hotar beredda, det kommer inte bli lika lätt som annekteringen av Krim om fascisten Putin får frispel och gör ett försök, nej det kommer vara slutet på Ryssland som sådant. Men före Ryssland faller kommer Putin göra det, som historien berättar - återigen en liknelse vid Mussolini.

Historien återspeglar sig återigen som Geoffrey Pyatt säger:
Citat:
Today as 70 years ago, U.S. and Ukraine are fighting together for freedom and the choice of peoples to determine their own future
https://twitter.com/GeoffPyatt/status/613364410166292480
__________________
Senast redigerad av Xelious 2015-06-23 kl. 22:13.
2015-06-23, 22:12
  #10410
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Nej, före Rysslands annektering av Krim och angrepp på östra Ukraina lett och dirigerat av ryska fascister så hade vi folkets protest mot den moskvastyrde Janukovitj och hans korrumperade styre. Du kan knappast påstå att folkets önskan att bli av med en så korrupt moskva-marionett som Janukovitj var "fascistisk". Nog för att du ständigt är ute och cyklar med ditt stöd för maffian i Kreml men inte kan du påstå att folkets demokratiska vilja till förändring från ett allt mer totalitärt styre under janukovitj till att gå med i det fria och demokratiska EU är en "fascistisk rörelse"? Demokrati måste ni lära er är vägen framåt, inte att slicka fascisten Putins stövlar.
Nå - nu var Janukovitj folkvald, och han störtades i en konstitutionsvidrig statskupp. Vidare massakrerade ukrainska fascister ryssar i Odessa tidigt i konflikten.

Annars tycker jag din definition för "stöd till maffian i Kreml" är rätt intressant. Någon kanske kan räkna hur många gånger jag kallat Putin för "auktoritär" och "hänsynslös" ikväll?
__________________
Senast redigerad av Clodius 2015-06-23 kl. 22:26.
2015-06-23, 22:13
  #10411
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Det enda som saknas är hårdare tag mot Putin, det är sant. Från dag ett borde man ha hjälpt Ukraina ta itu med "de små gröna männen". Nu är baltikum och övriga länder i öst som Ryssland hotar beredda, det kommer inte bli lika lätt som annekteringen av Krim om fascisten Putin får frispel och gör ett försök, nej det kommer vara slutet på Ryssland som sådant. Men före Ryssland faller kommer Putin göra det, som historien berättar - återigen en liknelse vid Mussolini.
Ukrainakonfliktens kärna är inte en konflikt mellan Kiev och Moskva utan en motsättning mellan maktklicken i Kiev och befolkningen i Krim och Östukraina.
__________________
Senast redigerad av Clodius 2015-06-23 kl. 22:18.
2015-06-23, 22:17
  #10412
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Det enda som saknas är hårdare tag mot Putin, det är sant. Från dag ett borde man ha hjälpt Ukraina ta itu med "de små gröna männen". Nu är baltikum och övriga länder i öst som Ryssland hotar beredda, det kommer inte bli lika lätt som annekteringen av Krim om fascisten Putin får frispel och gör ett försök, nej det kommer vara slutet på Ryssland som sådant. Men före Ryssland faller kommer Putin göra det, som historien berättar - återigen en liknelse vid Mussolini.

Historien återspeglar sig återigen som Geoffrey Pyatt säger:

https://twitter.com/GeoffPyatt/status/613364410166292480
"hårdare tag mot Putin" För all del, men vad är det du förespråkar egentligen? Skall väst skicka trupper mot Moskva, som Napoleon, Karl XII och Hitler gjorde? Landet är kärnvapenbestyckat och ehuru på dekis fortfarande militärt starkt. Det är inte Irak vi talar om - och föresten blev ju inte invationspolitiken någon större succé i längden där heller...
__________________
Senast redigerad av Clodius 2015-06-23 kl. 22:41.
2015-06-23, 22:18
  #10413
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Nå - nu var Janukovitj folkvald, och han störtades i en konstitutionsvidrig statskupp. Vidare massakrerade ukrainska fascister ryssar i Odessa tidigt i konflikten.

Annars tycker jag din definition för "stöd till maffian i reml" är rätt intressant. Någon kanske kan räkna hur mångagånger jag kallat Putin för "auktoritär" och "hänsynslös" ikväll?
Det är bra att du börjar ta lärdom, men jag tycker du har en bra bit kvar till full förståelse av det ryska fascistiska angreppet på Ukraina.
Du får lära dig detta till exempel: Janukovitj flydde Ukraina (hämtades av husse Putin) och lämnade makten till demokratiska krafter efter att han mördat hundra demonstranter på Maidan. Han förstod att han skulle bli åtalad och dömd för morden han beordrat. han hade inget stöd från sitt eget parti, tvärtom. Likväl som folket kan välja vilken president de vill ha, på samma sätt visade de klart och tydligt att det var dags för den kriminelle Janukovitj att avgå då han försökt ge Ukraina till hans husse Putin genom att inte vilja leda Ukraina mot EU utan mot bläckfisken Ryssland.

Vad gäller ODessa så angrepp ryska fascister vanligt folk i ett kuppförsök i Odessa. Ryska staten hade organiserat bussresor med inhyrda mördare som sköt mot kvinnor och barn i Odessa, något vi ser dagligen nu i östra Ukraina. Den dagen i Ukraian så segrade det ukrainska folket mot de ryska mördarmaskinerna, obeväpnade bekämpade de de ryska terroristerna. Nu ser vi Odessa fritt och lyckligt fortfarande, inte som den ryska terrorn i Luhansk och Donetsk!
__________________
Senast redigerad av Xelious 2015-06-23 kl. 22:21.
2015-06-23, 22:20
  #10414
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Det är bra att du börjar ta lärdom, men jag tycker du har en bra bit kvar till full förståelse av det ryska fascistiska angreppet på Ukraina.
Du får lära dig detta till exempel: Janukovitj flydde Ukraina (hämtades av husse Putin) och lämnade makten till demokratiska krafter efter att han mördat hundra demonstranter på Maidan. Han förstod att han skulle bli åtalad och dömd för morden han beordrat. han hade inget stöd från sitt eget parti, tvärtom. Likväl som folket kan välja vilken president de vill ha, på samma sätt visade de klart och tydligt att det var dags för den kriminelle Janukovitj att avgå då han försökt ge Ukraian till husse Putin genom att inte vilja leda Ukraina mot EU utan mot bläckfisken Ryssland.
Jag har haft samma linje hela tiden. Blanda inte ihop mig med dina halmgubbar. Och statskupp är statskupp. Det är möjligt att Janukovitj var en dålig ledare, men i demokratier avsätts sådana i val, inte genom konstitutionsvidriga kupper.
2015-06-23, 22:23
  #10415
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
---

Vad gäller ODessa så angrepp ryska fascister vanligt folk i ett kuppförsök i Odessa. Ryska staten hade organiserat bussresor med inhyrda mördare som sköt mot kvinnor och barn i Odessa, något vi ser dagligen nu i östra Ukraina. Den dagen i Ukraian så segrade det ukrainska folket mot de ryska mördarmaskinerna, obeväpnade bekämpade de de ryska terroristerna. Nu ser vi Odessa fritt och lyckligt fortfarande, inte som den ryska terrorn i Luhansk och Donetsk!
Fascister stängde in kuppfientliga demonstranter i ett hus och tände på så de brann inne. Det är mord, massaker...
2015-06-23, 22:27
  #10416
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Jag har haft samma linje hela tiden. Blanda inte ihop mig med dina halmgubbar. Och statskupp är statskupp. Det är möjligt att Janukovitj var en dålig ledare, men i demokratier avsätts sådana i val, inte genom konstitutionsvidriga kupper.
Odemokratiska marionetter styrda från fiendestat som flyr landet kan inte fortsätta styra landet från fiendelandet Ryssland, det säger sig självt, "Clodius". När Janukovitj beordrade mord på sitt eget folk så var hans öde beseglat, när han sedan hos husse Putin skrek om att Ryssland skulle invadera Ukraina och återinföra honom Janukovitj som diktator så gick fascisten Putin i extas, i rus efter det av personkult färgade OS han arrangerat med stulna pengar. Vi såg annekteringen av Krim och invasionen av östra Ukraina. Quislingen Janukovitj lyckades fly tyvärr, han lär brinna i helvetet för hans brott mot det Ukrainska folket med alla mord han beordrat och miljardstölderna från det Ukrainska folket, synd bara att det kommer dröja innan han får sitt straff. Förmodligen.

Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Fascister stängde in kuppfientliga demonstranter i ett hus och tände på så de brann inne. Det är mord, massaker...
Enligt utredningen, med bilder du själv kan studera, så kastades flaskorna med bensin inifrån men gick inte igenom rutan och terroristerna brände upp sig själva. De flydde upp på taket en del av de ryska terroristerna och sköt mot det obeväpnade folket med gevär. Hade dessa ryska terrorister lycakts hade vi sett något så hemskt som i de ockuperade städerna Luhansk och Donetsk. Mord och plundring från de ryska trupperna.
__________________
Senast redigerad av Xelious 2015-06-23 kl. 22:34.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in