2015-06-04, 22:42
  #9865
Medlem
På Rysslands största statliga TV-kanal (Pervyj Kanal) TV1 så har man de senaste två dagarna inte haft ett enda inslag från Ukraina eller Rysslands offensiv i Marinka. Nyheter som inte sänds på TV1 är nyheter som Kreml inte vill att folket skall veta.

Man kan ju tycka att en ukrainsk provokation där 80 ryssar dödas skulle ha fått krigsliknande uppslag! Nejdå, inte ett enda ljud om detta. Varför? Man är ju annars snabb med att rapportera så fort minsta ryss skadas i en beskjutning.

Samma sak hände med explosionen där en hel bataljon ryssar utplånades utanför Rostov. Det var samma visa när Ukraina tillfångatog de ryska soldaterna. Det fanns inte ett enda inslag om dessa nyheter.

Det finns bara en orsak, man vill inte ge det publicitet.

Däremot sände man live från slaget om Donetsk flygplats och Debaltsevo. Där fanns det helt klart ett propagandasyfte att framhäva en ostoppbara ryska offensiven. Men när 80 ryska soldater blir slaktade mot endast 5 ukrainska förluster så förstår även jag att det inte är någonting man vill skylta med på bästa sändningstid.

Den ryska propagandamaskinen är otäck. Ryssland begår aldrig några fel och har alltid rätt.
__________________
Senast redigerad av Pobedarov 2015-06-04 kl. 22:44.
2015-06-04, 22:49
  #9866
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwedishNukes
Tackar för svaret.

Men hur är det med USAs inblandning med styrkor?
Vad vet FB?
Döda CIA agenter i Ukraina.
Det finns inga döda amerikaner i Ukraina, bara högar med döda ryska soldater.
Som dessa som blev kanonmat när de försökte ta Donetsk flygplats för ett år sedan:
https://twitter.com/maximeristavi/status/471227125513846784
2015-06-04, 23:06
  #9867
Medlem
FN reagerar:

Ukraina fortsätter kränka mänskliga rättigheter, trots Minskavtalet, säger FN:s kommissarie för mänskliga rättigheter Zeid Raad al-Hussein.

Även under vapenvilan fortsätter civila dödas och skadas. Det kommer oroande meddelanden om avrättningar utan rättegång, som utförs av beväpnade grupper. FN utreder anklagelsen, enligt Zeid Raad al-Hussein.

Det påpekas i dokumentet att man varken utreder tragedin i Odessa den 2 maj 2014 eller sammandrabbningarna på Självständighetstorget i Kiev.

http://se.sputniknews.com/varlden/20150601/261917.html
2015-06-04, 23:40
  #9868
Medlem
FranzJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Jag hoppas att man, om man nu måste, tar ifrån landet VM som svar på någon tydlig eventuellt kommande aggression, inte bara pga mutaffärer.
Som du säger, ett oerhört hårt slag för Ryssland, för regimen och också för gemene ryssen.
Men här har vi en 'kamp' mellan FIFA och rättsväsendet i USA/Schweiz. Skulle de senare hitta, utan den allra minsta hjälp från Ryssland sida, glasklara, solklara, bevis på att Moskva fick VM gm mutor, lär det bli svårt att låta VM 2018 gå enligt planerna. Men tiden är på ryssarnas sida. Blatter sitter kvar ett knappt år, om inte också han fälls inom kort, o han försöker säkert hjälpa ryssarna (brothers in crime). FIFA kommer inte vara pigga på att i sista minuten flytta VM från Moskva - till vem, på så kort varsel?
Tyvärr brukar juridiken sällan kunna arbeta särskilt fort, o med hjälp av advokater o överklaganden kan saker o ting förhalas. Men skulle FIFA inte ha något val o tvingas flytta VM från Ryssland, kommer Putins reaktion att bli ganska dramatisk, på ett eller annat sätt. En oerhörd prestigeförlust för ett sjukligt prestigemedvetet land. Men ett "straff" många tycker vore välförtjänt.
Qatar ligger nog sämre till.
2015-06-04, 23:53
  #9869
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
bara högar med döda ryska soldater.
Som dessa som blev kanonmat när de försökte ta Donetsk flygplats för ett år sedan:
https://twitter.com/maximeristavi/status/471227125513846784


Man skall nog inte lita på allt man ser. Varför får man för sig att bakbinda folk som dött av kanoneld?
Zombieskräck?
2015-06-04, 23:59
  #9870
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
FN reagerar:

Ukraina fortsätter kränka mänskliga rättigheter, trots Minskavtalet, säger FN:s kommissarie för mänskliga rättigheter Zeid Raad al-Hussein.

Även under vapenvilan fortsätter civila dödas och skadas. Det kommer oroande meddelanden om avrättningar utan rättegång, som utförs av beväpnade grupper. FN utreder anklagelsen, enligt Zeid Raad al-Hussein.

Det påpekas i dokumentet att man varken utreder tragedin i Odessa den 2 maj 2014 eller sammandrabbningarna på Självständighetstorget i Kiev.

http://se.sputniknews.com/varlden/20150601/261917.html

Märkligt fokus att nämna detta i dessa dagar. Naturligare vore väl att skriva om det ryska försöket till anfall igår, men det står ingenting om det på Sputnik news. Vem är det som skriver där egentligen? Det finns inga kontaktpersoner och det står inga namn under artiklarna. Svenskan är nästan sämre än min egen. Nog bäst att inte gå in på den sidan mer, Säpo håller säkert koll på alla som läser där. Men om det kommer en humoristisk artikel om MH17 får ni gärna länka den.
2015-06-05, 00:05
  #9871
Medlem
FranzJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Vem är det som skriver där egentligen?
Sputniknews (på svenska) är Putins egen propagandakanal mot Sverige. Ordet "news" är m.a.o. missvisande, det handlar om redigerade verkliga, eller mer el mindre fabricerade, "nyheter".
2015-06-05, 08:22
  #9872
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Jo jag existerar, men jag undrar fortfarande hur du kan hävda att det pågår ett folkmord. Det är ett Inbördeskrig inducerat av Ryssland.

Det är helt omöjligt att det skulle föreligga folkmord från Kiev regimens sida. Krisen i Ukraina introducerades av det plötsliga övertagandet av Krim. Innan dess fanns inga stridigheter i östra Ukraina. Därmed inget folkmord heller. Den person som ensam är ansvarig för hela Ukrainas kris är den person som beordrade det hemliga övertagandet av Krim .... och den lille mannen kan vi alla namnet på ...
2015-06-05, 09:39
  #9873
Medlem
FranzJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwedishNukes

Vad har de proryska rebellerna för mål?

Skriv i st "Vad har Putin för mål med sina Donbas rebeller"?
Svar: att hindra Poroschenko o Ukraina att lyckas med följande:
http://www.kyivpost.com/content/kyiv-post-plus/poroshenko-people-are-not-happy-with-all-of-us-390322.html
2015-06-05, 10:19
  #9874
Medlem
För de nyttiga idioter som fortfarande tvivlar på ryska soldater och vapensystem i Ukraina.

https://twitter.com/Max_Bondar/status/606730629716316160

Tydligen så har den ryska pöbeln nu tillgång till helikoptrar.

Dessa helikoptrar köptes givetvis på verktygsavdelningen på ICA Maxi i Lugansk och Donetsk.

Lögner som att de har erövrats från Ukraina eller byggts ihop från helikoptrar i malpåse är givetvis bara propaganda för att dölja att de flugits in via den ryska gränsen. Vem som helst kan ju köra en helikopter och underhålla maskinen...

2015-06-05, 10:34
  #9875
Medlem
Det kommer idag rykten om att Zaharchenko och Pushilin blev hemkallade av deras herre i Moskva och att de har blivit evakuerade från Ukraina. Förmodligen är herr Putin inte nöjd med deras arbete och behöver läxa upp dem på hemmaplan. Vi kan väl bara hoppas på att de aldrig kommer tillbaka.

Zaharchenko åkte nyligen på en tillrättavisning av ryska sändebud och anklagades för att vara dum i huvudet och inkompetent. Strelkov ryktas istället vara på väg tillbaka till Ukraina eftersom Putins lärjunge Mozgovoi blev lönnmördad av Ukraina i sann rysk anda.

Cirkusen fortsätter.

Putin sitter i en jävligt svår sits.
  • "Nya Ryssland" är nedlagt för att det inte fanns det folkliga stöd man hade räknat med.
  • Ukraina hotar med att avträda DNR och LNR till Ryssland.
  • Ryssland tvingas stå för alla kostnader för sina låtsas republiker.
  • Det har uppstått inte stridigheter mellan Zacharchenko och andra ledare.

Så går det när man sätter idioter i ledande positioner och tror att man har rätten att göra vad fan man vill med ett annat suveränt land.

Det enda alternativ Putin har kvar är en invasion och besegra Ukraina militärt och tvinga dem till förhandlingsbordet där de tvingas göra stora eftergifter på Rysslands villkor.

Klockan tickar herr Putin.

https://twitter.com/aavst/status/606732019901558784
__________________
Senast redigerad av Pobedarov 2015-06-05 kl. 10:42.
2015-06-05, 12:24
  #9876
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzJosef
Som du säger, ett oerhört hårt slag för Ryssland, för regimen och också för gemene ryssen.
Men här har vi en 'kamp' mellan FIFA och rättsväsendet i USA/Schweiz. Skulle de senare hitta, utan den allra minsta hjälp från Ryssland sida, glasklara, solklara, bevis på att Moskva fick VM gm mutor, lär det bli svårt att låta VM 2018 gå enligt planerna. Men tiden är på ryssarnas sida. Blatter sitter kvar ett knappt år, om inte också han fälls inom kort, o han försöker säkert hjälpa ryssarna (brothers in crime). FIFA kommer inte vara pigga på att i sista minuten flytta VM från Moskva - till vem, på så kort varsel?
Tyvärr brukar juridiken sällan kunna arbeta särskilt fort, o med hjälp av advokater o överklaganden kan saker o ting förhalas. Men skulle FIFA inte ha något val o tvingas flytta VM från Ryssland, kommer Putins reaktion att bli ganska dramatisk, på ett eller annat sätt. En oerhörd prestigeförlust för ett sjukligt prestigemedvetet land. Men ett "straff" många tycker vore välförtjänt.
Qatar ligger nog sämre till.

Det finns i och för sig en annan tråd i just detta ämne, men det berörs ju även i denna tråd.

Tyskland kan utan större problem bli värdland 2018, de har ju varit det 2006 och det är fortfarande nytt och fräscht. Även Storbritannien är sugna men det är osäkert om de klarar förberedelserna i tid, de talar mest om 2022 nu i och med att Qatar ligger illa till och det gäller att agera i tid.

Frågan är vilket som blir det största misslyckandet för Putler - att VM sker någon annanstans eller att VM sker men att många länder bojkottar. Mutanklagelser, rysk krigföring och allmän avsky mot Ryssland är inget lovande utgångsläge.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in