2015-06-04, 16:15
Medlem
Är det någon som har en källa som tar upp hur många nationalbolsjeviker och eurasianister som strider i Donbass ? I det massiva twitterflödet igår såg jag en tweet som med namn och bild identifierade en nationalbolsjevik som skulle ha dödats i Maryinka. Nu hittar jag förstås inte den uppgiften igen. Känner någon igen detta ?
2015-06-04, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paul0
Det finns påtagliga fakta, som publiceras inte i ukrainska och svenska gammelmedier. Du kan läsa åtminstone tyska källor om du inte tro på de ryska och östykrainska. Källa på att du existerar och inte internet-robot, tack.

Jo jag existerar, men jag undrar fortfarande hur du kan hävda att det pågår ett folkmord. Det är ett Inbördeskrig inducerat av Ryssland. Hade ryssarna varit lite raka och inte brutit mot krigets lagar, de strider utan märken på uniformen bland annat, hade det varit en klassisk invasion.
Men åter till frågan hur kan du utan att dö av skam, jämföra det som händer i Ukraina med Rwanda, Nazityskland, Stalins svältkampanjer, armenier etc.

Du borde skämmas!

Mvh

Lallisen
2015-06-04, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
https://www.youtube.com/user/FallenUSSoldiers/videos?view=0&sort=dd&flow=grid

Kolla igenom lite där. Finns några längre "Chronicle of a genocide" m.fl. som dokumenterat folkmordet det senaste året.

Sen kan du titta på de senaste lagarna som klubbats i radan om att mänskliga rättigheter inte längre gäller befolkningen i öst, om att strypa all kommunikation, att stopp vattenförsörjningen etc. Kolla t.ex. putlerthesmalls senaste inlägg. Han gillar ju folkmordet - men erkänner det åtminstone.

Länken funkar inte, det är inte folkmord att lämna ansvaret över civilbefolkningen till ockupanterna.
Det pågår inget folkmord i östra ukraina, det är ryssar som invaderar en suverän stat.

Mvh

Lallisen
2015-06-04, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Att nu lille Putin och hans separatistdrängar bryter alla avtal som finns och drar igång en blodig offensiv mot det fria Ukraina var ju väntat av omvärlden. Att civila blir offrade och bespottade av Ryssland är ju också helt väntat enär landet blivit lite av ett sluggerrike och clownland under Putins vingliga styre. Att Kiev har omvärldens respekt och stöd vet vi, men hur långt sträcker sig stödet om Putin får rascha och flippar ur totalt. Oron i regionen kanske inte avtar förrän Putin är borta ur leken.

Nu var ju detta enbart ett svar på UAs anfall mot Donets så båda parterna bryter ju mot avtalet i så fall Och UA har förövrigt gjort detta sedan innan bläcket på Minsk 2 avtalet hade torkat
2015-06-04, 16:59
Medlem
Latvias avatar
Vi får hoppas att Putin dör snart så Ukraine och alla fredliga länder slipper hans lila Novorussia .
2015-06-04, 17:22
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Tror ni på en snar fullskalig rysk invasion?

http://www.dn.se/nyheter/varlden/ukrainas-president-varnar-for-fullskalig-rysk-invasion/
2015-06-04, 18:10
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KommissarieAmalek
De flesta större sammandrabbningarna mellan den ukrainska egimens styrkor och rebellerna? Har du inte alls följt med, eller förstår du ingenting alls om grundläggande militär verksamhet? Ukraina har ju flera gånger uppvisat en helt fantastisk inkompetens. Rebellerna har däremot utfört flera manövrar som borde gå till militärhistorien som exempel på briljant ledning och taktik. En bra jämförelse är hur finnarna agerade framgångsrikt mot de sovjetiska trupperna under vinterkriget. Rebellerna kan alltså jämföras med finnarna medan de ukrainska styrkorna agerade lika dåligt som sovjeterna gjorde i vinterkriget.

Är du säker på det? De borde ju ha stora lager från sovjettiden och dessutom har de ju en ganska stor egen krigsindustri. De har ju framförallt haft brist på en duglig militär organisation och struktur, en duglig ledning och dugliga soldater och officerare med viljan att slåss. Det har alltså i första handlat om en brist på bra och motiverat folk och en bra organisation och ledning, snarare än en brist på materiel.
1. Nämn en sammandrabbning där UA gått rakt in med Zhukovs taktik som du hävdar?

2. Nämn en sammandrabbning där rebellerna (läs; ryska spetsnaz och reguljära trupper) smart utmanövrerat UA och berätta hur de gjorde detta?

UA körde totalt över terroristerna ända tills Putin släppte lös tusentals ryska trupper utrustade med det bästa ryska armén har.

Sedan har ju alla "tappra" erövringar ryssarna gjort t ex Donetsk flygplats, Debaltseve m fl gjorts med just Zhukovs taktik!

UA har dom du säger gammalt material medan Ryssland har israeliska drönare och har dessutom smugit in uppgraderade raketartilleri, pansarvagnar, luftvärn, artilleri mm.
Det är sant att många UA officerare verkar inkompetenta men hade UA fler moderna vapen och vapensystem så hade de ryska förlusterna varit så mycket högre att ett par rullande krematorier inte räcker till för att dölja det alla vet.

Det verkar som om du saknar grundläggande militära kunskaper eller så skojar du med mig.
2015-06-04, 18:14
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saturnuspojken

http://www.dn.se/nyheter/varlden/ukrainas-president-varnar-for-fullskalig-rysk-invasion/
Absolut. Allt tyder på detta. Och Det kan innebära att NATO blandar sig i. När det sker vet jag inte men varken EU eller NATO kommer att låta en rysk invasion ses mellan fingrarna.
Och skiten sprider sig hitåt.

Vad tror du själv?
2015-06-04, 19:02
Medlem
Snart är de sista ryssdräggen utrensade ur Marinka.

https://twitter.com/UaForces/status/606472482741211137
2015-06-04, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saturnuspojken

Nej, vad har Ryssland att tjäna på det? Snarare kommer ryssen fortsätta att pumpa in vapen i östra Ukraina.
2015-06-04, 19:32
Medlem
Herzs avatar
Som jag förstår det så provocerade UA fram en pro rysk attack efter att donetsk blivit bombat däribland civila och gruvarbetare råkade illa ut.

UA provocerar detta för att USA ger order om att konflikten ska eskalera eftersom Ryssland bara förlorar på krig.

Ryssland kommer aldrig utföra en invasion då det skulle bli kostsamt och få tunga politiska konsekvenser. Alltså rent taktiskt sett är det mer troligt att Ryssland är den part som vill bevara minsk2 då det ger dem kontroll över donas och låser fast ukraina i en rokad.

Om inte Ryssland invaderar ukraina innan sensommarn så antar jag bara att han hetsar och det styrker teorin att UA bryter mot Minsk2 då det tjänar dem och de får stöd för det.

Poroshenko har redan påstått samma sak flera gånger och ingen har invaderat. Jag anser att han trollar och att Putin talar sanning när han säger att han aldrig tänker invadera ukraina. Eftersom det är ett dåligt alternativ.

Jag tror på en invasion men bara i ett scenario där Kina och Ryssland får försämrade relationer med USA men det är något som ligger typ flera år framåt. Då kan Ryssland invadera ukraina ifall de ändå tänjer kapa allt samarbete med EU. Det blir ett scenario där Ryssland ger fingret och bygger en mur till väst. Därefter är det bara att öppna famnen till Asien. Precis som Paul Craig Roberts säger så är det inte värt att ha samarbete med någon vars intresse är att sabotera en.

Till slut kommer Ryssland säga Hejdå till EU och ta ukraina med sig. Halva delen åtminstone.
2015-06-04, 19:57
Medlem
SwedishNukess avatar
Jag hoppas att detta inte strider mot reglerna för tråden, då ber jag om ursäkt.

Jag har läst stycken ur dessa 3 trådar med tusentals sidor, men jag undrar om jag skulle kunna få en kort sammanfattning istället för att sitta och läsa så mycket.
Vi snackar främst saker som media inte berättar om.

Jag skulle i så fall vilja ha svar på dessa där de två högst upp är viktigast.

Hur var det med nazistregeringen i Kiev?

Varför gick Ryssland in? (Krim, östra Ukraina)

Dragkamp om Ukraina mellan EU och Ryssland?

Vem var egentligen först med trupper i Ukraina?

Vad har de proryska rebellerna för mål?

Strider Ukrainsk militär mot pro rysssar/ryssar, eller är det frivilliga?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in