• 1
  • 2
2014-12-14, 21:17
Bannlyst
Hej skriver från mobilen så kan bli stavfel osv...

Ska börja deffa nu men ingen aning om hur jag ska lägga upp det för att få det så optimalt som möjligt utan att tappa för mycket muskelmassa.

18 år vägde 58kg 1,78cm för 5 månader sen, jag började träna 4-5ggr per vecka och nu fem månader senare väger jag 80-82kg pendlar där emellan.

Nu funderar jag på att börja deffa för att få bättre synliga muskler framförallt magen där jag nu har en del fett.

Hur ska jag gå till väga? Låga eller höga reps? Cardio?
Jag har börjat lite redan med kosten men den är inte det optimalaste, käkar mindre o lite hungrig efter jag ätit klart.. Äter mycket kvarg och dryckkvarg med lite socker i.
Alla tips uppskattas också om ni tycker att jag borde fortsätta bulka osv

Tack

Mvh
Citera
2014-12-14, 21:26
Medlem
Finns redan tusen sådana här trådar. Många har långa och utförliga svar så sök lite.
Citera
2014-12-14, 21:38
Medlem
Hodurs avatar
Börja räkna varenda kalori du äter, lägg dig på ett underskott. Använd matvåg och så vidare.

Hamna på den siffran oavsett vad du gör. Sen fortsätt så tills du är på din målvikt/kroppsfett %.

Så gör jag. Käkar ett underskott på ca 500 kcal, väger 83 kg nu på 15-16% ska ner till 8% innan jag höjer intaget

Citera
2014-12-14, 23:05
Medlem
Huffensfuffenss avatar
Snabb fråga. Har hört att viktnedgången efter ett tag kan stanna upp, är det sant?
Citera
2014-12-15, 00:06
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huffensfuffens
Snabb fråga. Har hört att viktnedgången efter ett tag kan stanna upp, är det sant?

Nej det är inte sant. Dock kan ju ditt kaloribehov minska av någon anledning, justerar du inte ditt underskott då, kanske det stannar upp.
Citera
2014-12-15, 06:22
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hodur
Nej det är inte sant. Dock kan ju ditt kaloribehov minska av någon anledning, justerar du inte ditt underskott då, kanske det stannar upp.
Är det inte sant? Varför är det relativt vanligt då?:/ Dieta ett par månader så kommer din ämnesomsättning rubbas, men det krävs lite disciplin att komma i det stadiet, så du Hodur behöver inte oroa dig!
Citera
2014-12-15, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EATCHILDREN
Är det inte sant? Varför är det relativt vanligt då?:/ Dieta ett par månader så kommer din ämnesomsättning rubbas, men det krävs lite disciplin att komma i det stadiet, så du Hodur behöver inte oroa dig!

Att viktminskningen stannar av är ju bara inbillning. Fortsätter man ligga på underskott så tappar man fettet man planerar. Att använda en våg under tiden är bara amatörer som gör då man bara blir nojjig.
Citera
2014-12-15, 09:06
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Att viktminskningen stannar av är ju bara inbillning. Fortsätter man ligga på underskott så tappar man fettet man planerar. Att använda en våg under tiden är bara amatörer som gör då man bara blir nojjig.
Vid ett stort underskott under en längre period utan "refeeds" så kommer ämnesomsättningen rubbas. Mina T3/T4värden var rubbade efter 5månaders bantande och ett kroppsfett som får anses lågt och långt ifrån mitt utgångsläge.

Vem har pratat om en våg?:/
Citera
2014-12-15, 10:19
Medlem
Huffensfuffenss avatar
Citat:
Vid ett stort underskott under en längre period utan "refeeds" så kommer ämnesomsättningen rubbas. Mina T3/T4värden var rubbade efter 5månaders bantande och ett kroppsfett som får anses lågt och långt ifrån mitt utgångsläge.

Händer detta även om man tar T3 under deffen?
Citera
2014-12-15, 10:28
Medlem
R.Victorianos avatar
Citat:

Äter du som en normal människa så behöver man inte tillsätta några extra hormoner. Det är inte så att om man deffar så kommer man tillslut att dö, man behöver inte leva på endast broccoli och kaffe...¨

Varför ska folk svälta ihjäl sig? Bråttom inför beach 15? Blir ju en snygg kropp på svält dieter som folk kör. Sen ska man inte slänga i sig T3 eller T4 hur som helst.
Citera
2014-12-15, 11:58
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:
Kan jag inte tänka mig.
Citera
2014-12-15, 13:28
Medlem
Hodurs avatar
Citat:

Jag har ganska bra disciplin i dagsläget. Legat på -500 kcal i några dagar just nu utan några problem, dessutom har jag tränat 13 av de 15 dagar på denna månad. Dvs två vilodagar

Citat:

Vad är T3/T4?

Jag håller med fortfarande med ovan skribent. Käka varierat med mycket fett och protein så går det finemang.

Du kan ju ha ätit dåligt, eller legat på alldeles för lågt underskott. Kroppen behöver ju en hel del fett för att kunna hålla rätt hormonbalans.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in