2014-12-14, 19:58
Medlem
Har nyligen börjat spela gitarr och tycker det är väldigt härligt, dock spelar jag på en kompis för tillfället och skulle behöva köpa en själv. Jag är verkligen inte duktig, och skulle vilja köpa någon akustisk nylonsträngad gitarr som är nybörjarvänlig. Helst skulle jag vilja köpa en som inte är alltför dyr, gärna under 2000-3000, någon som har någonting att rekommendera?
Citera
2014-12-14, 20:03
Medlem
MADs avatar
Gå in i en välsorterad etablerad musikaffär och fråga. Det är så pass individuellt vad man tycker. Du får dock en utmärkt nylonsträngad nybörjargitarr för under tre tusen. Om du inte nödvändigtvis måste ha nylon är ofta en stålsträngad lättare att spela på då halsen är smalare.
Citera
2014-12-14, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Gå in i en välsorterad etablerad musikaffär och fråga. Det är så pass individuellt vad man tycker. Du får dock en utmärkt nylonsträngad nybörjargitarr för under tre tusen. Om du inte nödvändigtvis måste ha nylon är ofta en stålsträngad lättare att spela på då halsen är smalare.

Jaha, det hade jag ingen aning om, några andra skillnader mellan stålsträngad och nylonsträngad förutom det? Tänkte köpa en nylonsträngad för att få mjukare strängar då jag lätt får ont i fingrarna eftersom jag är ovan vid att spela, men en stålsträngad vore ju bra annars med tanke på att jag har väldigt små händer.
Citera
2014-12-14, 21:11
Medlem
Q.E.D.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker90
Jaha, det hade jag ingen aning om, några andra skillnader mellan stålsträngad och nylonsträngad förutom det? Tänkte köpa en nylonsträngad för att få mjukare strängar då jag lätt får ont i fingrarna eftersom jag är ovan vid att spela, men en stålsträngad vore ju bra annars med tanke på att jag har väldigt små händer.

Det beror på vilken musikstil du är intresserad av. För nybörjare är nylonsträngar att rekommendera.
Smalare hals=lättare att spela stämmer inte heller, speciellt om man har lite kraftiga fingrar.

Ont i fingrarna kommer du att få i början oavsett strängtyp. I början gäller att lära sig gehör, noter, skalor, riffs och ackord. En mjuk gitarr med lagom stränghöjd(low action) som inte kräver gymträning för barré-ackord.
Jag skulle rekommendera att börja med gehörspel och sen övergå till noter.
Jag skulle också rekommendera att börja med fingerspel och sen med plektrum,men det är en smaksak.
Efter första året kan du också satsa på en stålsträngad för att variera. Stålsträngade kräver plektrum.
Citera
2014-12-14, 21:13
Bannlyst
gå gärna in i en butik och prova eller ännu bättre ta med dig någon som är bättre på att spela och bättre på gitarrer så den kan hjälpa dig få mest för pengarna.

men köp för guds skull inte en gitarr av en musikaffär. du betalar då överpris och kan för 2-3000 köpa en gitarr på blocket som kan ha kostat 6-8000 ny men som någon säljer begagnad.

det är mitt bästa tips. köper du andrahandsinstrument får du mycket mer instrument för pengarna.

för 2-3000 får du halvfabrikat som med all säkerhet får böjd hals efter något år. begagnade gitarrer du köper på blocket har med all säkerhet oftast bättre kvalité då dom kostat det dubbla eller mer nya.
Citera
2014-12-14, 21:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Q.E.D.
Efter första året kan du också satsa på en stålsträngad för att variera. Stålsträngade kräver plektrum.

va??

Jeff Beck, Mark Knopler & Keith Richards m.fl. har aldrig spelat med plektrum på stålsträngat vad snackar du om?

självklart kan man spela på stålsträngat utan problem med fingrar....
Citera
2014-12-14, 21:44
Medlem
Q.E.D.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folvidon
va??

Jeff Beck, Mark Knopler & Keith Richards m.fl. har aldrig spelat med plektrum på stålsträngat vad snackar du om?

självklart kan man spela på stålsträngat utan problem med fingrar....

Don´t be so stiff dude!
Visst kan man spela också med tungan eller fötterna om man vill. Jag talade om det optimala inte om någon naturlag.
Visst kan man spela fingerspel på stålsträngad men då ska man ha:
1. Förstärkare.
2. Naglar proppfyllda med keratin som pallar för det.

När det gäller Mark Knopler, sa han själv att trots att han gillar fingerspel är plektrumets sound oslagbart för stålsträngad gitarr. Kolla på 0:24

http://youtu.be/i_7feGF9TA8

Edit:
Eller kombinera plektrum och finger som Tommy Emmanuel
http://youtu.be/xbssCZtyA6s

Nylonsträngad fingerspel med Igor Presnyakov
http://youtu.be/xiyKoP6_U6Y

Eller varför begränsa sig med fingerspel eller plektrum? Andy Mckee
http://youtu.be/Ddn4MGaS3N4
Senast redigerad av Q.E.D. 2014-12-14 kl. 22:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in