2014-12-14, 19:49
Medlem
Hej,

Jag är en studerande som bor i en lägenhet själv. Jag funderar på att söka bostadsbidrag då mer än halva mitt CSN går till hyran och undrar därför några saker:

1. Påverkas beslutet om huruvida man får bostadsbidrag av hur mycket pengar man redan har sparade på ens konto?

2. Kan man få bostadsbidrag för de månader man betalat hyra men inte haft bostadsbidrag om det handlar om tre månader?

Tack!
Citera
2014-12-14, 19:58
Medlem
Tror inte man kan få det retroaktivt.
Sök på google så ska du finna all information du behöver.
Citera
2014-12-14, 20:11
Medlem
kimdah2002s avatar
1. Ja
2. Nej
Citera
2014-12-14, 20:51
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
1. Ja
2. Nej

Är du säker på sparande? Har du någon källa?
Citera
2014-12-14, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Är du säker på sparande? Har du någon källa?

http://www.forsakringskassan.se/wps/...df?MOD=AJPERES

Citat:
En viss del av den förmögenhet som hushållet har den 31 december, det år som bidraget
betalas ut, påverkar den bidragsgrundande inkomsten. Tillgångar som räknas in i hushållets förmögenhet är till exempel privat bostadsfastighet, värdepapper som aktier samt behållning på konto och kontanter som tillsammans är mer än 25 000 kronor. Värdet av bostaden som hushållet får bostadsbidrag för räknas däremot inte med i förmögenheten. Har hushållet skulder kan de räknas av från tillgångarna Exempel på skulder är kontokortsskulder och studielån. Skulden på bostaden som hushållet får bostadsbidrag för räknas däremot inte av från tillgångarna. Förmögenheten avrundas nedåt till helt tiotusental kronor, till exempel från 118 000 till 110 000 kronor. 15 procent av den del av förmögenheten som överstiger 100 000 kronor räknas sedan med i den bidragsgrundande inkomsten.

Det vill säga -- du som har sparpengar, lägg dem på boendet om du nu vill bo så stort.
Citera
2014-12-14, 22:03
Medlem
Diablo1118s avatar
ok

Från Försäkringskassan
En viss del av den förmögenhet som hushållet
har den 31 december, det år som bidraget
betalas ut, påverkar den bidragsgrundande
inkomsten.

Detta borde då fungera?

Om man äger en bostadsrätt räknas den inte som tillgång och inte heller några lån får tas med som skulder som tex CSN om det är för den bostaden man söker bidrag för.

Låt säga att jag har lån på min bostad på 700K och har även sparande på 700k.

Jag ansöker och får beviljat bostadsbidrag i April.
Innan den 31 december betalar jag mina bostadslån med mina 700K och sen kan jag om jag behöver belåna min bostad igen efter den 31:e

Förstår att det finns flera faktorer som gör detta meningslöst rent ekonomiskt men det borde bara fullt möjligt....?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in