2014-12-17, 12:44
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
haha, freudian slip.

svensk kultur vi delar, vad är det? Vad är svensk kultur? Fornminnen brukar SD tala om, så mycket vet jag.

ärligt talat har jag inte mer gemensamt med en arbetare från lule än vad jag har med en medelklassarab, vi delar samma kulturella habitus, vi är de facto närmre varandra kulturellt.
Trams, kom igen och säg samma sak när du bor i en trappuppgång med arabiska namn på varje dörr.
Bara trams utan någon som helst bäring förstås.
En svensk har givetvis mer gemensamma värderingar med en annan infödd svensk jämfört araber eller afrikaner oavsett yrke, familjesituation osv.
Bara bra att du skämmer ut dig.
Citera
2014-12-17, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
Det är fortfarande inte det som är problemet, det Söder säger att man inte KAN vara svensk om man även t.ex. är jude. Han konstaterar att det inte går att kombinera, oavsett vad personerna i fråga själva anser. Det är nog ingen som ifrågasätter om t.ex. en jude är svensk medborgare med i första hand anser sig vara just jude. Problemen blir om man anammar svensk kultur och samtidigt behåller sina rötter och traditioner. Då har Söder just sagt att: tyvärr, vill du hålla ditt judiska ursprung så kan varken samhället eller du själv anse att du är svensk.

I Jugoslavien så var man jugoslav samtidigt som man var serb, sloven eller kroat, det slutade jättelyckligt.
Citera
2014-12-17, 12:47
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Den springande punkten är väl dock... varför ska SÖDER bestämma vad svenskhet är??
Det är inte Söder som gör uppdelningen, han påtalar bara att den redan idag existerar och försöker på ett övergripande plan att analysera den. Eller för att citera Ayn Rand - “We can ignore reality, but we cannot ignore the consequences of ignoring reality.”
Citera
2014-12-17, 12:47
Medlem
Nostradamus72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skofnung
Vilket dårhus Sverige är. Björn Söder konstaterar något självklart och mediahusen ballar ur direkt. Denna totala härdsmälta kommer ta minst två generationer att få bukt med. När t.om SDare tycker det var klumpigt uttalat av BS då vet vi att hjärntvätten är fullständig.

Svensk är man om man är genetiskt skandinav eller nordeuropé som tagit till sig den svenska kulturen.

Uppfyller du inte kraven ovan är du inte svensk, så enkelt är det.

Så om jag, som har typ 500 års sydsvenskt blod i mina ådror, gifter mig med en judinna fråntas rötter från Israel (fast hon bott i Göteborg i 3 generationer) och så bosätter vi oss här och får barn. Vad är då mina barn?

Är de inte då svenskar genetiskt och har judendomen som grundreligion via modern?
Citera
2014-12-17, 12:49
Medlem
Citat:
haha, freudian slip.

svensk kultur vi delar, vad är det? Vad är svensk kultur? Fornminnen brukar SD tala om, så mycket vet jag.

ärligt talat har jag inte mer gemensamt med en arbetare från lule än vad jag har med en medelklassarab, vi delar samma kulturella habitus, vi är de facto närmre varandra kulturellt.

Att definera vad en viss kultur omfattar rent konkret är såklart mycket svårt om inte omöjligt, det håller jag med om. Det betyder dock inte att den inte finns.

Att du är mer kulturellt lik medelklassaraben än arbetaren från Luleå betyder inte att du och araben tillhör samma folk. Dessutom är jag rätt så övertygad om att du har mer gemensamt med genomsnitts medeklassvensken än en medelklassarab!
Citera
2014-12-17, 12:52
Medlem
hundensårs avatar
Citat:
Vad tror du "ancestry" åsyftar? Eller kommer judar med storken?

Hm. Men samtidigt skriver man ju om kulturellt arv, språk, gemensamma myter mm. Ingenstans nämns genetiskt arv som den viktigaste faktorn.
Citera
2014-12-17, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradamus72
Så om jag, som har typ 500 års sydsvenskt blod i mina ådror, gifter mig med en judinna fråntas rötter från Israel (fast hon bott i Göteborg i 3 generationer) och så bosätter vi oss här och får barn. Vad är då mina barn?

Är de inte då svenskar genetiskt och har judendomen som grundreligion via modern?

Dina barn blir då 50% svensk samt 50% jude. Judar är genetiskt framförallt från mellanöstern och inte nordeuropa. Enligt korkad judisk sed blir de dock 100% judar.
Citera
2014-12-17, 12:57
Bannlyst
Var det någon mer som tänkte på den gamla sketchen med Johan Ulvesson när ni hörde på intervjun med Lars Lindberg?

Vi har ingen lokal ju

Dom har ju inget land

https://www.youtube.com/watch?v=WMZdA-b2Vdw
Citera
2014-12-17, 12:58
Medlem
hushlittledarlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JevlaTomteVerkstad
Historien har ju visat vad som händer i längden om det är för många nationer i nationen.
Nämn ett land i världen som är mångkulturellt och funkar utmärkt.

Om man tar bort rasisternas gap och skrik för att de går omkring "negrer på våra gator", för de gnäller ju oavsett, alltid i alla lägen. Så om jag får välja bort de utan bara ser till landets ekonomi, BNP och andra sätt att mäta välfärd. Så ser jag:

Sverige, Norge, Danmark, Tyskland, USA, Holland, Belgien, Kanada, Schweiz, Storbritannien, Österrike,

Etniska konflikter grundar sig i politik och inte i etnicitet.
Det är de som avskyr andra etniska människor som tjafsar. Vi i mitten och de som de hatar bryr oss inte.

I länder som haft stora etniska problem, såsom, Rwanda, Indien, Pakistan, Afganistan, Irak, Iran, Libanon,, Somalia, forna Jugoslavien, Tyskland Sydafrika osv...
Här har det varit raskrig. Och varför? Jo, för att starka Nationalistisk rasistiska ledare som säger: "Den sida är råttor osv"... Där råder det också samhällstrukturer som tillåter sån skit.
Iran har sin religion, Rwanda fattigdom, Somalia islamister, Jugoslavien fascister, Tyskland Nazister.

En sammanställning av de flesta välfärdslistor och mått på att beräkna.
Läs den och tänk efter själv.

http://www.vexen.co.uk/countries/best.html

Se vilka länder som ligger i topp och vilka som ligger i botten.

Så frågan är vart vill DU föra Sverige? Neråt eller högre upp på listan?
Citera
2014-12-17, 12:58
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
haha, freudian slip.

Som icke-svensk men svensk medborgare har jag lagt märke till att svensk kultur är mycket mer än många svenskar vill kännas vid. Det är svensk kultur som satt Sverige i massinvandringssoppan till att börja med. En del av den svenska kulturen består av den svenska självgodheten som leder till tankar som:

-"Alla människor vill självklart vara Svenskar, låt alla komma hit och bli det! Kolla vad generös jag är som vill att alla i hela världen ska få vara lika bra som jag själv!"
-"Jag är så långt före alla andra att jag inte ens har någon egen kultur längre, ack! Alla borde vara lika avancerade som jag låt dem därför komma hit och bli det!"

Att många som sedan kommer hit inte har det minsta intresse att bli del av den svenska kulturen är för dessa människor helt otänkbart.
Citera
2014-12-17, 12:59
Medlem
hushlittledarlings avatar
Citat:
Dina barn blir då 50% svensk samt 50% jude. Judar är genetiskt framförallt från mellanöstern och inte nordeuropa. Enligt korkad judisk sed blir de dock 100% judar.

Eller 100% människa
Citera
2014-12-17, 13:00
Medlem
Zeunerts avatar
Ja man kan ju börja tro på mullvadar och en grand plan...i syfte att säkra antingen ett socialdemokratiskt eller moderat styre.

Nu när Åkesson föll bort så så är det kört, ett nationellt parti ska täcka befolkningen och samerna ingår i nationen däremot så finns det nykomna och tillkommande vars vara eller icke vara här i Sverige ska ses över på grund av den mängd negativa påföljder som dagens invandring ger.

De här som kom upp efter Åkesson de är inte bärande med sin gradering av svenskheten, man får hoppas att de har släktforskat själva för sin egen skull.

Sverige är sönderindoktrinerat, vi har boskapen och så extremer som likt nyttiga idioter motar tillbaka boskapen i pk fållan, det finns fortsatt ingen grund för ett genuint nationellt parti.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in