2014-12-17, 12:27
Bannlyst
Ta Zlatan tex är han svensk? Nej han är född i Sverige ja och svensk medborgare men han själv ser sig inte som svensk han ser sig som Bosnier och är stolt över det .
Citera
2014-12-17, 12:31
Medlem
hushlittledarlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evropa
Okej, det där var riktigt intressant.

Journalisten visar sig vara helt blåst.

Alltså, han tycker det är otäckt med Söders uttalande om svenskar, men förstår ändå inte att både samer och kurder är och VILL tillhöra sina respektive folkslag?
För honom är rasism allt som sametinget står för, men han kan inte se likheterna?
Att det är livsviktigt för deras fortlevnad att inte vem som helst kan påstå att de är samer.

Jösses, nu fick man lite svar på varför media gör konstanta nazist-/fascist-kopplingar ... de fattar inte bättre.
Det är inte illvilja utan ren dumhet som ligger bakom all SD-bashing?

Ja, det är väl upp till var och en att definiera sig. Staten ska väl inte lägga sig i om nån anser sig vilja vara Same och inte Svensk.
Jag anser mig vara pappa, svensk, Europe, jordbo och duktig på det jag gör OCH snäll.

Men för många går inte det ihop. Man kan väl inte vara "Svensk och MC-förare?"
En amerikan kan vara svart, gul, blå, kines och vi skiter i vilken hudfärg... de är amerikaner.
Men för SDare är det viktigt att påskina vem som är "Äkta svensk" eller inte.

Jag anser att staten och politiker inte ska lägga sig i vad folk anser sig själva vara.
Staten ska inte bestämma om nån är bög eller ej, inte om den vill vara jugoslav, svensk, jude, bög...

Det SD och rasistpatrasket gör är att staten ska diktera villkoren för hur jag själv vill vara.
De ska bestämma min flickvän, mina kläder, min musik, min matkultur, vem jag ska jobba med osv.

Fascism rätt av!
Citera
2014-12-17, 12:31
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyssmigimorgon
Ta Zlatan tex är han svensk? Nej han är född i Sverige ja och svensk medborgare men han själv ser sig inte som svensk han ser sig som Bosnier och är stolt över det .
Har jag förstått det rätt så ser han sig själv mer som svensk idag än vad han gjorde i sin ungdom. Oavsett vad han väljer att definiera sig som så ska man vara stolt över den man är.
Citera
2014-12-17, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skofnung
Vilket dårhus Sverige är. Björn Söder konstaterar något självklart och mediahusen ballar ur direkt. Denna totala härdsmälta kommer ta minst två generationer att få bukt med. När t.om SDare tycker det var klumpigt uttalat av BS då vet vi att hjärntvätten är fullständig.

Svensk är man om man är genetiskt skandinav eller nordeuropé som tagit till sig den svenska kulturen.

Uppfyller du inte kraven ovan är du inte svensk, så enkelt är det.

Om jag som svensk anser att DU inte är svensk för du har ett burdust sätt att prata om mina vänner. Får jag slänga ut dig ur landet då?
Citera
2014-12-17, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The Crash
Har jag förstått det rätt så ser han sig själv mer som svensk idag än vad han gjorde i sin ungdom. Oavsett vad han väljer att definiera sig som så ska man vara stolt över den man är.

Han har alltid sett sig som två. Det står i hans bok.
Och det är ju det som gör en människa intelligent, att man kan ha många olika bollar i luften.

Människor som är narrow minded, kan bara se En, en, en... en hudfärg, en kultur, ett land, en ledare, ett folk. Seig Heil.
Citera
2014-12-17, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skorven
Och det är just där åsikten går isär.

Ett folk, en etnicitet är framförallt en genetisk identifikation. Se wikipedias förklaring:

"An ethnic group or ethnicity is a socially-defined category of people who identify with each other based on common ancestral, social, cultural or national experience.[1][2] Membership of an ethnic group tends to be defined by a shared cultural heritage, ancestry, myth of origins, history, homeland, language (dialect), or even ideology, and manifests itself through symbolic systems such as religion, mythology and ritual, cuisine, dressing style, physical appearance, etc."

En arab och en svensk delar inte "cultural heritage, ancestry, myth of origins, history, homeland, language, physical appearance" osv och således är de inte svenskar.

Grekiskan ethnos betyder även familj.
Citera
2014-12-17, 12:36
Medlem
hundensårs avatar
Citat:
Ett folk, en etnicitet är framförallt en genetisk identifikation. Se wikipedias förklaring: .

Fast i din wikipediartikel nämns inte ordet genetik. Var får du det ifrån?
Citera
2014-12-17, 12:37
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Jag antar att du menar delar, svårt att veta med er antirasister dock. Vad vi delar förutom gemensam kultur är genetik. Vi är helt enkelt lite mer släkt med varandra än andra folkslag på vår jord. Vi tillhör samma extenderade familj varesig du vill det eller ej.
haha, freudian slip.

svensk kultur vi delar, vad är det? Vad är svensk kultur? Fornminnen brukar SD tala om, så mycket vet jag.

ärligt talat har jag inte mer gemensamt med en arbetare från lule än vad jag har med en medelklassarab, vi delar samma kulturella habitus, vi är de facto närmre varandra kulturellt.
Citera
2014-12-17, 12:39
Bannlyst
Maria Ferm , Mp är en äcklig jävla hycklare och jag blir så arg när hela deras agenda går ut på att kalla SD för rasister
Citera
2014-12-17, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hushlittledarling
Han har alltid sett sig som två. Det står i hans bok.
Och det är ju det som gör en människa intelligent, att man kan ha många olika bollar i luften.

Människor som är narrow minded, kan bara se En, en, en... en hudfärg, en kultur, ett land, en ledare, ett folk. Seig Heil.
Historien har ju visat vad som händer i längden om det är för många nationer i nationen.
Nämn ett land i världen som är mångkulturellt och funkar utmärkt.
Citera
2014-12-17, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hundensår
Fast i din wikipediartikel nämns inte ordet genetik. Var får du det ifrån?

Vad tror du "ancestry" åsyftar? Eller kommer judar med storken?
Citera
2014-12-17, 12:42
Bannlyst
Så som Rosanna Dinamarca betedde sig i riksdagen det är ju skrämmande får man ens göra så? Säga att du är inte min talman. Bryter hon inte mot en grundlag där då? Jävla pajas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in