2014-12-16, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av banankex1
Ursäkta att jag bara kapar tråden, men mitt facebookflöde är fyllt med vänsterkramare som delar den här nyheten och utan att vara påläst, så låter det verkligen som Björn Söder seglat hela SD skeppet på grund och båten sjunker fortare än en sten. Är det sant det han sagt, så är min röst på partiet tveksam i nyvalet. Men som vanligt så litar jag inte ett piss på vänstertrollen och misstänker att återigen är detta taget rakt ur sitt sammanhang och media har gjort en enorm örn av en fjäder. Vilket ben står man stadigast på?

DN har dessutom satt egen rubrik. Citatet i rubriken går inte att hitta någonstans i vad Söder säger. Precis som Aftonbladet gjorde när de fick Åkessons artikel till att "Muslimer är det största hotet".

De har helt enkelt gjort sin egen tolkning.
Citera
Medlem
Midus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Börje Salmings ilska mot SD:s Björn Söder
Känner inte sig hotad
Känner du att SD är ett hot mot samerna och samisk kultur?
– Nej, han är inget hot. Säger man en sån sak när alla andra vet att samerna är ursprungsfolk i Sverige, då måste man ha någonting fel där uppe.

http://www.expressen.se/sport/borje-salmings-ilska-mot-sds-bjorn-soder/

Med allt rätt, och dom gör bort sig gång på gång. Söder har som sagt tittat innan publicering av artikeln och godkänt. Lagt kort ligger. Idioti!!

...vilket är ett helt felaktigt påstående, då Söder inte alls har "tittat på publiceringen av artikeln" innan den gick i tryck.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
De som är svenskar är inte judar längre, rimligen borde det också innebära att de som håller fast vid det judiska inte kan bli svenskar.

Trams. Minst 98,75% av svenska befolkningen borde vara fullt kapabel att förstå alldeles utmärkt vad Björn Söder menar, att de sedan väljer att tolka det på ett helt annat sätt ligger på dem och är inget som direkt hedrar deras intellektuella förmåga eller vilja. Sedan var det förstås korkat av Söder att överhuvudtaget yttra sig i den frågan, vem som helst kunde också se att resultatet skulle bli precis detta. Att medvetet tolka allt som någon från SD säger som antingen dold eller öppen rasism är ju standardförfarande.

Många söker sig till Sverige p.g.a. vad vi är och vad vi inte är, som land och folk. Vi är en sekualiserad demokrati (typ) med yttrandefrihet (typ), vi är ärliga och hyser hög mellanmänsklig tillit och vi har en generös offentlig välfärd baserad på en stark känsla av solidaritet. Man står i kö och väntar på sin tur. Vi är inte särskilt religiösa eller vidskepliga, med allt vad det innebär i form av inskränkthet och intolerans, vi är inte korrumperade eller något våldsamt eller särskilt brottsligt samhälle.

Den som söker sig till Sverige just för att denne aktivt valt Sverige med inställningen att bli en del av svenska samhället är därmed förstås mer benägen att vara någon som sympatiserar med det som uppfattas som svenskt och är sannolikt inte utpräglat religiös, vidskeplig, inskränkt och så vidare. D.v.s. den som omfamnat det svenska omfamnar per definition inte längre sådant som är utpräglat för vissa andra länder eller kulturer, precis som det omvända gäller. Inte särskilt komplicerat eller svårbegripligt.

Ännu mindre svårbegripligt är det att det skulle bli problem när allt fler som kommer hit inte delar värderingar och beteenden som associeras med det typiskt svenska och kring vilket svenska samhällets lagar, regler och funktioner är uppbyggt. Vi ser det högst påtagligt idag, varje dag, och inte bara i Sverige utan i alla länder där kulturer, religioner och etniciteter krockar. Vem kan förneka detta? Varför göra sig ännu dummare än nödvändigt och låtsas som man inte för sitt liv kan begripa hur något sådant kan vara sant?

Får ofta intrycket av att om man visade svenskar en video på en massa olika personer som de skulle definiera som svenska att utländska så skulle majoriteten applådera åt bilderna på afrikaner, aboriginer, kvinnor i burka och huvudduk och liknande och ta avstånd från blonda kvinnor i Sverigedräkt och dalkarlar. Man tar i så man skiter på sig för att vara inkluderade och omfamnade av allt som är så osvenskt som möjligt, trots att något sådant tydligen inte ens finns...
Citera
2014-12-16, 18:22
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmysvin
antisemiten björn söder kommer att avgå i januari till förmån för rickard jomshof. Denna artikel i dn är en av årets höjdpunkt

Haha.. Innan du kallar Björn för Antisemit så borde du ha klart för dig att han tillhör den falang inom SD som är mest pro-israel.
Citera
2014-12-16, 18:22
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banankex1
Ursäkta att jag bara kapar tråden, men mitt facebookflöde är fyllt med vänsterkramare som delar den här nyheten och utan att vara påläst, så låter det verkligen som Björn Söder seglat hela SD skeppet på grund och båten sjunker fortare än en sten. Är det sant det han sagt, så är min röst på partiet tveksam i nyvalet. Men som vanligt så litar jag inte ett piss på vänstertrollen och misstänker att återigen är detta taget rakt ur sitt sammanhang och media har gjort en enorm örn av en fjäder. Vilket ben står man stadigast på?
Varför skulle du bli tveksam på SD? Söder för bara fram åsikter som SD varit tydliga med i många år. Läs hans förtydligande. Har tappat länken men förhoppningsvis kan någon annan i tråden hjälpa till.
Citera
2014-12-16, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av URBANARTS89
Öhm, nej? Jag sympatiserar med SD när det kommer till mycket, bl.a. invandring och tiggeri, så jag lär inte gå sömnlös om de får sina 18%. Att de behöver mycket mer än så för att göra skillnad bör däremot oroa dig.

Varför tror du att man är en anarkistkommunistmultikultigalning så fort man kritiserar SD/en SD:are?

Jag oroas inte för någonting. På valdagen använder jag min röst som jag har rätt till. Mer kan inte jag göra. Jag är även kritisk till just Björn Söder, bl a efter hans HBT-uttalanden. Men i just detta fallet förstår jag inte riktigt skitstormen. Att sitta och spy ut verklighetsförvrängda kommentarer på internet, så lågt sjunker jag inte.
Citera
2014-12-16, 18:26
Medlem
Tack ni som svarat. Läste på lite grann och det är ju rent tragiskt att även DN nu kastar vantarna och börjar med sensationsrubriker. Det här landet och dess media. Det är så sjukt.
Citera
2014-12-16, 18:26
Medlem
Grävulens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Haha.. Innan du kallar Björn för Antisemit så borde du ha klart för dig att han tillhör den falang inom SD som är mest pro-israel.

Björn Söder har till och med varit på studieresa i Israel. Han har nog full kontroll på debattläget. Ted Ekeroth har även fått ett sionistpris. De sitter med ässet i rockärmen.
Citera
2014-12-16, 18:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Av SD:s politiska topp (Åkesson, Bylund, Karlsson, Söder, Sjöstedt, Jomshof, Bieler, Ekeroth och Sällström) är två av nio judar. Det är mer än bara "någon, någonstans". Av de övriga sju har flera av dem gått ut och försvarat Israel vid flera tillfällen.

Men det är inte vad han sa, eller hur? Han sa

Citat:
Ursprungligen postat av Dealbreaker
Räcker att se på denna bild för att förstå att DN:s försök att ta upp "judar" misslyckas totalt. De försöker spela på människor okunskap.

https://pbs.twimg.com/media/BxhyuEKIMAEMl0B.png

Det räcker alltså med att se på bilden. Han tycker inte att man behöver nämna att två av SD:s 9 toppolitiker är judar, han tycker att det räcker att se på bilden, se en flagga på Israel och tänka "jamen där ser man! De hatar ju inte Israel". Mitt exempel med Milch och Maurice är likadan. Enligt hans retorik så räcker det med att se att Hitler gav judar höga utmärkelser för att tänka att Hitler kanske inte var så antisemitisk av sig ändå.
Citera
2014-12-16, 18:29
Medlem
had0cs avatar
Som same så är du same med alla rättigheter som en svensk men inte alla skyldigheter.
som svensk så är du svensk med alla rättigheter och skyldigheter som svensk men inga rättigheter eller skyldigheter som same.

En svensk kan aldrig bli same ens om man gifter sig med en.
En same är inte svensk men har alla rättigheter som en svensk.

Detta är nått som samer krigar om att få behålla och att säga att samer är svenskar vore som att spotta på allt dom fått utstå i många hundra år.
Citera
2014-12-16, 18:30
Medlem
Det är väl snarare så att vissa samer inte ser sig som Svenskar.
Det betyder ändå inte att dom har rätt.
Nu är samerna ett eget kapitel med tanke på att dom är ursprungsbefolkning och varit förfölja under lång tid så det är klart att dom värnar om sitt.
Citera
2014-12-16, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av had0c
Som same så är du same med alla rättigheter som en svensk men inte alla skyldigheter.
som svensk så är du svensk med alla rättigheter och skyldigheter som svensk men inga rättigheter eller skyldigheter som same.

En svensk kan aldrig bli same ens om man gifter sig med en.
En same är inte svensk men har alla rättigheter som en svensk.

Detta är nått som samer krigar om att få behålla och att säga att samer är svenskar vore som att spotta på allt dom fått utstå i många hundra år.

Var säger Söder det? Som ja förstår det menar han visst att en same får bli svensk, men då måste han överge sin samiska identitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in