2014-12-16, 18:12
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schweizergarde
Och för att neutralisera ditt argument kan vi konstatera att alla groggar är dryck, men inte all dryck är groggar.

Ordlekar som dina kan fortfarande inte frånta logiken i enkla operatörer som AND ≠ OR ≠ AND/OR.

Att hela raggar-sverige skulle haja var måhända en överdrift.

Javisst alla groggar (svenskar) är dryck (människor), men inte all dryck (alla människor) är grogg (svenskar).

Groggens blandning kan vi nog tycka väldigt olika om. Om sedan groggen består av hemkört, köpebrännvin, rom, whiskey eller konjak med diverse groggvirken som jos, sockerdricka, must m.m, så fattar man ändå att det rör sig om just grogg.
Citera
2014-12-16, 18:13
Medlem
SmokeOns avatar
Kulturmarxism är det kanske enskilt största hotet mot den samiska nationen. För ett par år sedan sändes några intressanta program där samer försvarade sin rätt att endast riktiga samer ska få vara samer. En röding försökte själv bli same då hon "kände sig som en same" utan att vara det enligt de lagstiftade kriterierna. Håll till godo:

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/182153?programid=3048

Ps. Mattias Åhrén debatterar mot vänsterhäxan.
Citera
2014-12-16, 18:13
Medlem
endures avatar
Enligt lag (2009:724) om nationella minoriteter och minoritetsspråk räknas som nationella minoriteter judar, romer, samer, sverigefinnar och tornedalingar i enlighet med Sveriges åtaganden enligt Europarådets ramkonvention om skydd för nationella minoriteter (SÖ 2000:2) och den europeiska stadgan om landsdels- eller minoritetsspråk (SÖ 2000:3).

I samma lag framgår även:
Citat:
I språklagen (2009:600) anges att det allmänna har ett särskilt ansvar för att skydda och främja de nationella minoritetsspråken.

Det allmänna ska även i övrigt främja de nationella minoriteternas möjligheter att behålla och utveckla sin kultur i Sverige. Barns utveckling av en kulturell identitet och användning av det egna minoritetsspråket ska främjas särskilt.
(fetstil tillagd)

Sverige verkar alltså för att minoriteter ska bibehålla sin kulturella identitet, alltså inte alls assimileras.

Huruvida Björn Söder har rätt i sak eller ej lägger jag mig inte i just nu, men hela grejen med SD har jag tolkat som att de vill assimilera dessa minoritetsgrupper, att det inte räcker med att integrera, dvs ändra på nuvarande lagstiftning. Jag tolkar det som om de vill att även Mohammed ska dansa kring julgranen och prata svenska hemma.

Själv kunde jag bry mig mindre om Mustafa firar jul hemma eller inte.
Citera
2014-12-16, 18:15
Medlem
Ursäkta att jag bara kapar tråden, men mitt facebookflöde är fyllt med vänsterkramare som delar den här nyheten och utan att vara påläst, så låter det verkligen som Björn Söder seglat hela SD skeppet på grund och båten sjunker fortare än en sten. Är det sant det han sagt, så är min röst på partiet tveksam i nyvalet. Men som vanligt så litar jag inte ett piss på vänstertrollen och misstänker att återigen är detta taget rakt ur sitt sammanhang och media har gjort en enorm örn av en fjäder. Vilket ben står man stadigast på?
Citera
2014-12-16, 18:15
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
De läste hela artikeln i dn och var klart upprörda.

Citat:
Kan man inte vara både jude och svensk, samtidigt?

– Jag tror att de flesta med judiskt ursprung som blivit svenskar lämnar sin judiska identitet.
Men gör de inte det behöver inte det vara ett problem.
Man måste skilja på medborgarskap och nationstillhörighet.
De kan fortfarande vara svenska medborgare och leva i Sverige.
Samer och judar har levt i Sverige under lång tid.

Sammantaget så tolkar de detta som att enda sättet att räknas som svensk enligt Söder är att lämna sin judiska identitet. Är du jude och blir svensk så lämnar du din judiska identitet, rimligen bör detta även innebära att du inte blir svensk om du inte lämnar din judiska identitet.

Men Söder har ju rätt i sak:

Citat:
Sverige registrerar inga personer utifrån etnicitet. Antalet judar i Sverige kan därför bara uppskattas. Vi tror att antalet idag uppgår till cirka 20 000 (enligt den judiska lagens definition) varav ca 7 000 är medlemmar i de judiska församlingarna i Sverige.
http://www.judiskacentralradet.se/html/antal_judar.php

2/3 är de flesta.

Och enligt förra regeringen:
Citat:
Sveriges nationella minoriteter

De i Sverige erkända fem nationella minoriteterna är judar, romer, samer, som även är ett urfolk, sverigefinnar och tornedalingar. De historiska minoritetsspråken är jiddisch, romani chib (alla varieteter), samiska (alla varieteter), finska och meänkieli.

De fem nationella minoriteterna i Sverige omfattas alla av den svenska minoritetspolitiken. Gemensamt för dessa minoritetsgrupper är att de har befolkat Sverige under lång tid samt att de utgör grupper med en uttalad samhörighet. De har även en egen religiös, språklig eller kulturell tillhörighet och en vilja att behålla sin identitet.
http://www.regeringen.se/sb/d/11787/a/122728

En delmängd i Sverige. Men vad skall vi kalla de Svenska medborgare som inte tillhör minoritetsgrupperna?
Svenskar? Pursvenskar? Ickeminoritet? Nationell majoritet?
Eller skall dessa negligeras? Finns de?

De flesta kallar denna grupp för Svenskar i vardagsspråk. Etniska Svenskar i mer formell betydelse.

Vad är det som är så besvärligt med det?
Citera
2014-12-16, 18:16
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av URBANARTS89
Jag menar, enligt din logik så kan inte ett parti ha en politiker som ogillar judar om någon, någonstans, i partiet på en (seger?)fest håller upp en Israelflagga.
Av SD:s politiska topp (Åkesson, Bylund, Karlsson, Söder, Sjöstedt, Jomshof, Bieler, Ekeroth och Sällström) är två av nio judar. Det är mer än bara "någon, någonstans". Av de övriga sju har flera av dem gått ut och försvarat Israel vid flera tillfällen.
Citera
2014-12-16, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snajsan
PK-vänstern gona flip. Seriöst, varför förutsätter dumvänstern att alla vill titulera sig "svensk"?

"Är inte alla svenskar?"
Varför förutsätter dumhögern(?) att inte judar och/eller samer skulle vilja titulera sig svenskar?
Citera
2014-12-16, 18:17
Medlem
Schweizergardes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Att hela raggar-sverige skulle haja var måhända en överdrift.

Javisst alla groggar (svenskar) är dryck (människor), men inte all dryck (alla människor) är grogg (svenskar).

Groggens blandning kan vi nog tycka väldigt olika om. Om sedan groggen består av hemkört, köpebrännvin, rom, whiskey eller konjak med diverse groggvirken som jos, sockerdricka, must m.m, så fattar man ändå att det rör sig om just grogg.

Och inte alla groggar är bruna cola-groggar, utan det finns ett antal varianter som är ömsesidigt uteslutande. Att gruppera ihop alla groggar till en enda stor brun sörja verkar vara det du vill göra.

Att du bestämmer var abstraktionsnivån på svenskar ska ligga är din egen konstruktion, inget som vi andra håller med om. Tydligen anser du att samer är svenskar, men svenskar är inte samer. Det verkar dock samerna själva inte hålla med om.

Jag tycker du tillför ytterst lite till tråden med ditt begreppsflummeri, Farbror-Sven. I vilket fall som helst tror jag liknelsen långsökt illustrerar varför etniska svenskar inte är samma sak som etniska samer, så där sköt du dig i foten.
Senast redigerad av Schweizergarde 2014-12-16 kl. 18:19.
Citera
2014-12-16, 18:18
Medlem
had0cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banankex1
Ursäkta att jag bara kapar tråden, men mitt facebookflöde är fyllt med vänsterkramare som delar den här nyheten och utan att vara påläst, så låter det verkligen som Björn Söder seglat hela SD skeppet på grund och båten sjunker fortare än en sten. Är det sant det han sagt, så är min röst på partiet tveksam i nyvalet. Men som vanligt så litar jag inte ett piss på vänstertrollen och misstänker att återigen är detta taget rakt ur sitt sammanhang och media har gjort en enorm örn av en fjäder. Vilket ben står man stadigast på?

läs tidigare inlägg så ser du att söder har rätt i sak.
Citera
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banankex1

Läs vad Björn söder verkligen säger och lägg rubriker och ingresser vid sidan om.
Citera
Bannlyst
antisemiten björn söder kommer att avgå i januari till förmån för rickard jomshof. Denna artikel i dn är en av årets höjdpunkt
Citera
2014-12-16, 18:19
Medlem
had0cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmysvin
antisemiten björn söder kommer att avgå i januari till förmån för rickard jomshof. Denna artikel i dn är en av årets höjdpunkt

tror söder och SD är minst antisemitiska av alla.. vänster och MP därimot..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in