2016-10-21, 15:50
Medlem
tverskoys avatar
Rysslands informationskampanj kan vara en nödvändig åtgärd på all skit som USA styrd massmedia kastar på Kreml. Vi minns väl hur CNN och FOX news var snabba på att uppge att Ryssland anföll Georgien i augusti 2008, men det visade sig att det var helt tvärtom, det var Georgien som besköt ryska FN soldater i Ossetien och därmed det var Georgien som började kriget. Ryssland försvara bara.
Citera
2016-10-21, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Rysslands informationskampanj kan vara en nödvändig åtgärd på all skit som USA styrd massmedia kastar på Kreml. Vi minns väl hur CNN och FOX news var snabba på att uppge att Ryssland anföll Georgien i augusti 2008, men det visade sig att det var helt tvärtom, det var Georgien som besköt ryska FN soldater i Ossetien och därmed det var Georgien som började kriget. Ryssland försvara bara.

Så var det. Sedan anklagades Ryssland några vintrar när Ukraina snodde gas. Den propagandan var dock rena västanfläkten jämfört med vad som händer idag.

Propaganda finns överallt, men den ryska liknar inte västs. Den är nedtonad på ett sätt som Ryssland får kritik för i väst. RT, TASS och Sputnik är ganska tama och folk i väst kan inte förstå det, de är vana vid ett helt annat medieklimat. Se bara mediarapporteringen om det amerikanska presidentvalet.

Att ryska medier kan uttala sig på västerländska språk retar dock väst till vansinne. RT:s konton i UK är nu spärrade. En rysk chefredaktör deporteras från Lettland. Sverige och några andra länder samarbetar för att spåra rysk propaganda på sociala medier. Jag säger ärligt att jag inte ser Moskva aktivt på de sajter jag besöker, jag ser bara ryssvänliga bloggare klaga på att de knappt kan finansiera sina sajter och Kiev-kritiska kommentatorer från flera länder (jag är en av dem). Kampanjen handlar bara om att tysta kritiker, alltså sådana som du och jag. Vi ska tystas med åsiktsregistrering och fruktan. Ännu har vi en sorts yttrandefrihet i Sverige och jag tänker använda den. Inom lagens ramar, med sakargument och sunt förnuft.

Jag tror det handlar mycket om att stoppa rapporteringen om västs enorma misslyckande i Ukraina, men det är redan en förlorad kamp. Förlorare är farliga, som skadeskjutna vilddjur, men det här vilddjuret raglar och är på väg att falla. Frukta ej. Sedan får vi se ett västerland som liknar det jag växte upp i. Mitt fina Europa, som nu mår dåligt av olika anledningar, kan komma tillbaka och även börja förstå sig på Ryssland. Framtiden står på vänt, men den kommer. I UK väntar den runt hörnet.
Citera
2016-10-21, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Ännu har vi en sorts yttrandefrihet i Sverige
Ja, men det blir alltmer meningslöst att använda den, när varje meningsyttring som inte faller inom partilinjen omedelbart avfärdas med att avsändaren är ett "Kreml-troll". Sveriges åsiktskorridorer (inom ett antal ämnen) blir allt smalare vilket på sikt dödar all politisk diskussion. Till slut blir yttrandefriheten en ren papperskonstruktion utan praktisk betydelse. Lägg till det att våra politiker satt i system att lura folket genom att säga en sak och göra precis tvärtemot (exempel: Erlanders USA-resa och NATO-avtal 1952 och samtidigt allt pladder om "neutralitet", eller Löfvéns Saudiarabienresa och vapenavtal 2016 och samtidigt allt pladder om "feminism") ger sammantaget en situation där man visserligen kan sitta såhär och pladdra lite på forum, men aldrig i realiteten påverka politiken en millimeter.

Vi går en mörk framtid till mötes. NATO är helt inriktat på att förgöra Rysslands oberoende och stycka landet i etniska bantustans enligt västeuropeisk nationalstatsmodell (ett folk, ett land). Fullskaligt krig är såklart uteslutet pga kärnvapnen, så deras mål är istället att destabilisera Ryska federationen och skapa inbördeskrig. För att nå koncensus kring det målet måste givetvis all rysk rapportering utmålas som "propaganda", "lögner" och "informationskrig", för att säkerställa att ingen avviker genom sympatisera med ryska ståndpunkter.
Citera
2016-10-21, 18:56
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Nej, det är det inte. Återkom gärna när du kommit på något argument för att det skulle vara det, istället för att bara tjata som en treåring som vill få sin vilja igenom.
Eftersom du själv bekräftat att det är en av många lögner kan vi gå igenom nästa ryska lögn, det har nog tillkommit ett antal nya redan. Nu är det ingen normal i väst som ser på rysk media och rysk media börjar stängas ned i Europa men ändå, du verkar beredvillig att åskådliggöra den ruttna ryska folksjälen. Nu är det min tur att välja rysk lögn.
Citera
2016-10-21, 19:23
Medlem
Citat:
Ja, men det blir alltmer meningslöst att använda den, när varje meningsyttring som inte faller inom partilinjen omedelbart avfärdas med att avsändaren är ett "Kreml-troll". Sveriges åsiktskorridorer (inom ett antal ämnen) blir allt smalare vilket på sikt dödar all politisk diskussion. Till slut blir yttrandefriheten en ren papperskonstruktion utan praktisk betydelse. Lägg till det att våra politiker satt i system att lura folket genom att säga en sak och göra precis tvärtemot (exempel: Erlanders USA-resa och NATO-avtal 1952 och samtidigt allt pladder om "neutralitet", eller Löfvéns Saudiarabienresa och vapenavtal 2016 och samtidigt allt pladder om "feminism") ger sammantaget en situation där man visserligen kan sitta såhär och pladdra lite på forum, men aldrig i realiteten påverka politiken en millimeter.

Vi går en mörk framtid till mötes. NATO är helt inriktat på att förgöra Rysslands oberoende och stycka landet i etniska bantustans enligt västeuropeisk nationalstatsmodell (ett folk, ett land). Fullskaligt krig är såklart uteslutet pga kärnvapnen, så deras mål är istället att destabilisera Ryska federationen och skapa inbördeskrig. För att nå koncensus kring det målet måste givetvis all rysk rapportering utmålas som "propaganda", "lögner" och "informationskrig", för att säkerställa att ingen avviker genom sympatisera med ryska ståndpunkter.

Ja, vi kan inte ändra politiken, men vi kan ändra opinionen och det sker redan. Det är ju därför grisen skriker, så att säga. Folken körs över, men det fungerar inte i längden.

Tack för informationen om Erlander. Jag trodde Sverige var neutralt när jag växte upp. Landet sattes i fara av den maskirovkan.

Faran är inte över, däri har du rätt. Jag tänker dock använda min svenska yttrandefrihet så länge den finns där. Till det sista koncentrationslägret.
Citera
2016-10-21, 20:39
Medlem
Ola Schuberts avatar
Nu håller tydligen "sagofigurerna" på att självömka i denna tråd.

Och då har inte ens väst påbörjat sin motoffensiv vad gäller informationskrigföring. Vänta bara till vi inleder den. Och, ja, det ryska fascistiska piss-imperiet kommer att falla samman.
Citera
2016-10-21, 21:09
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Det är en rysk lögn från början till slut. 100%.

Haha! Det är absolut inte "rysk lögn".

Vi vet hur manipulativa ni är som alltid säger att allting är ryssens fel

Nästan om inte exakt som när en viss grupp alltid ska skylla på Israel

Hamnar i samma säck.
Citera
2016-10-21, 21:21
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:

Lögnens rike kommer gå under på grund av alla lögner. Det håller liksom inte i längden. Som med Sovjetunionen. Du har rätt i att Ryssland kommer implodera. Informationskriget består från Rysslands håll till 100% av lögner. Folk som ljuger blir stämplade som lögnare. Det eroderar det ryska folket. Varför ska folket i Ryssland vara ärliga när ledningen är skithögar som ljuger dom i ansiktet 24/7?

Väldigt många ryssar har flytt Ryssland. Kreml-maffians ättelägg är i USA och Europa och skäms när de ser utvecklingen i Ryssland och det banala ryska informationskriget helt grundat på lögner.
Citera
2016-10-21, 21:28
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Nu håller tydligen "sagofigurerna" på att självömka i denna tråd.

Och då har inte ens väst påbörjat sin motoffensiv vad gäller informationskrigföring. Vänta bara till vi inleder den. Och, ja, det ryska fascistiska piss-imperiet kommer att falla samman.
De ser att de förlorar och är kontraproduktiva. Står med byxorna nere och skäms.

Innan Ryssland vevade igång det här patetiska lögn-angreppet, dvs innan annekteringen av Krim, var både Putin och Ryssland mer populära än någonsin. Nu är de en paria i nivå med Nordkorea.
Citera
2016-10-21, 21:40
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
De ser att de förlorar och är kontraproduktiva. Står med byxorna nere och skäms.

Innan Ryssland vevade igång det här patetiska lögn-angreppet, dvs innan annekteringen av Krim, var både Putin och Ryssland mer populära än någonsin. Nu är de en paria i nivå med Nordkorea.

Japp, och svenskarna tillhör de mest kritiska folken.
Citera
2016-10-22, 06:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Tack för informationen om Erlander. Jag trodde Sverige var neutralt när jag växte upp. Landet sattes i fara av den maskirovkan.
Informationen om Erlanders landsförräderi finns här:

http://popularhistoria.se/artiklar/sa-blev-sverige-en-del-av-nato

Jag gick tyvärr också på bluffen.
Citera
2016-10-22, 09:38
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Japp, och svenskarna tillhör de mest kritiska folken.
Och inte minst utbildade och ett högtstående folk är vi svenskar. Det ryska informationskriget mot oss går ibland ut på att påstå att ryska orcherna är "våra kusiner". Ryska banjospelande kannibalkusiner i så fall med tanke på att informationskriget är ett krig med avsikt att skada vårt svenska samhälle med sjuka lögner, försök till destabilisering och subversion.

Ryssarna däremot blir och blev tvångsmatade lögner istället för allmänbildning. En vanlig ryss säg 40-60år (de flesta dör vid 60) kan ingenting utöver det hen möjligtvis jobbat med. Allt annat är tomma blad eftersom de under Sovjetunionen sades bäst bli lämnade som tomma blad, dumma får. Böcker var farligt, folk som tänkte var farliga. Igor skulle helst vara en försupen idiot som söp ihjäl sig vid max 45 när han ändå var utsliten eller lärt sig lite för mycket. Annars fanns alltid arbetslägren, gulag, för de som trotsade kommunisterna med allmänbildning och kritiskt tänkande.

Därför kan många ryssar som Putin och hans betalda troll ljuga, mörda, stjäla. De saknar helt religion, moral, etik. De små kreaturen följer lillefar Putin okritiskt och ifrågasätter inte alla lögner han strör omkring sig.

Det är dock ett gift i samhället, lögnen. Ryssland ruttnar inifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in