2014-12-20, 17:17
Medlem
petter eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuffhaggman
Ordet "vart" syftar på en riktning, exempelvis "vart är bilen på väg". Jag har aldrig sett att det skulle vara korrekt att skriva "det vart bra", förutom från folk som trimmar gamla volvos och/eller röstar på SD.
Men verbformen vart är preteritum av varda. "Gud sade varde ljus och det vart ljus". (Gustaf V:s Bibel 1917)
Citera
2014-12-20, 17:23
Medlem
DyingAtheists avatar
Citat:
Ordet "vart" syftar på en riktning, exempelvis "vart är bilen på väg". Jag har aldrig sett att det skulle vara korrekt att skriva "det vart bra", förutom från folk som trimmar gamla volvos och/eller röstar på SD.

Känns det inte pinsamt att bli avslöjad med att vara så inskränkt att du inte ens är på rätt plan när du försöker träffa målet?
Citera
2014-12-20, 17:53
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Det beror på att du är okunnig.

(FB) Jag är så JÄVLA trött på missbrukandet av ordet "han"...
Citera
2014-12-21, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DyingAtheist
Känns det inte pinsamt att bli avslöjad med att vara så inskränkt att du inte ens är på rätt plan när du försöker träffa målet?

Jag skäms sällan över att ha fel. I det här fallet känns det dock lite snopet, men jag har uppenbart lärt mig något nytt och det tackar jag för.

//Tuffhaggman
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in