• 2
  • 3
2014-12-16, 02:13
Medlem
Jofs avatar
lolicon är vän av naturmetoden

Ja, och den följer jag också när det gäller mina HÖNS.
Jag tar dom inte till veterinären när dom är sjuka. Dom får så att säga dö på pinnen eller så nackar jag dom. Försäkrar dom inte heller. Så i det fallet har jag samma åsikt som lolicon.

MEN katten är ett husdjur, ett sällskap och ja, domesticerad. Och har en allergi, annars fullt frisk. Kliar som fan på den. Och kommer att leva med detta. Med eller utan min insats. Ska jag låta den leva med kliandet resten av livet?
Agria tycker det.

Agria såg chansen att kvitta sig med djur som började kosta pengar. Införde en passus i år (att måste ta en extra försäkring för medicin) som fler än jag missat, enligt djursjukhuset.
Hur många undrar jag?

Agria = svin. Äsch fel, Inget illa om svin. Tur dom inte sköter männisikor.
Citera
2014-12-16, 09:08
Medlem
Mino44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof

Jag tar dom inte till veterinären när dom är sjuka. Dom får så att säga dö på pinnen eller så nackar jag dom. Försäkrar dom inte heller. Så i det fallet har jag samma åsikt som lolicon.

MEN katten är ett husdjur, ett sällskap och ja, domesticerad. Och har en allergi, annars fullt frisk. Kliar som fan på den. Och kommer att leva med detta. Med eller utan min insats. Ska jag låta den leva med kliandet resten av livet?
Agria tycker det.

Agria såg chansen att kvitta sig med djur som började kosta pengar. Införde en passus i år (att måste ta en extra försäkring för medicin) som fler än jag missat, enligt djursjukhuset.
Hur många undrar jag?

Är du djurägare har du en skyldighet att ifall djuret är sjukt eller skadat ge nödvändig vård, vid behov veterinär, om inte sjukdomen eller skadan är så svår att djuret måste avlivas omedelbart. Detta gäller inte bara katter och hundar, utan även höns och andra djur, enligt djurskyddslagen. Den lagen finns av en anledning.

Kan dock hålla med om att det verkar vara dåligt av Agria.
Citera
2014-12-17, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mino44
Nu är det ju så att "farma-medicin" gör så att djuren i stor utsträckning slipper lida på grund av sina sjukdomar genom att lindra symtomen och ibland även faktiskt bota sjukdomen. Naturen är grym och utan läkemedel hade många djur (och människor för den delen) fått uppleva mycket smärta och lidande som inte hade behövts. Hur du kan kalla det för äckligt beteende av TS och oförsvarbar logik kan du ju gärna utveckla...
Världen är sjuk, att dra ut på sjukdomssymptomen med penicillin (exempelvis) är att dra generation efter genreration igenom lidande för att man själv inte ska behöva lida av ... obehag. Mycket farma är onödigt skit! (men det aspektet tänker jag inte spegla, jag ogillar bara generellt)

Tänk till innan, efterforska hellre än att godkänna. . . ögon blå luras lätt av mörker som står bakom ljuset...
Citat:
Agria tycker det.

Hur många undrar jag?

Hehe, inget fel med svin, men svinn, nä fy fan ... så tänker försäkringsbolag. Om du har en tillräckligt stor summa att hämta in så kommer dem anställa advokater för motsvarande summa för att motarbeta att du får summan, så fungerar försäkringsbolag. Många liknelser med jude-retorik. Erbjud guldet för en slant...
Senast redigerad av lolicon 2014-12-17 kl. 16:56.
Citera
2014-12-23, 15:48
Medlem
Princess_Valiums avatar
Citat:

Agria tycker det.

Agria såg chansen att kvitta sig mer djur som började kosta pengar. Införde en passus i år (att måste ta en extra försäkring för medicin) som fler än jag missat, enligt djursjukhuset.
Hur många undrar jag?

Men skickade de ingen info? Såg i det årliga försäkringsbrevet att de ändrat allt möjligt. Bland annat har de tagit bort att försäkringen blir mindre varje år efter att katten är över 8 år. Nu är den försäkrad för lika mycket hur gammal den än är. Jag tycker de är bra.
Citera
2014-12-23, 23:05
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Princess_Valium
Men skickade de ingen info? Såg i det årliga försäkringsbrevet att de ändrat allt möjligt. Bland annat har de tagit bort att försäkringen blir mindre varje år efter att katten är över 8 år. Nu är den försäkrad för lika mycket hur gammal den än är. Jag tycker de är bra.

Klart jag är en idiot. Läste inte igenom allt. Utgick från att det skulle funka som det gjort i flera år. DVS Samma försäkring, samma sjukdom och samma ersättning.

Klart att jag inte får rätt någonstans juridiskt.

Bara att vara beredd att lägga ut 50 000 kronor utan ett öres ersättning och fortfarande betala försäkringen.
Citera
2014-12-28, 17:15
Medlem
Usch fyfan vilken jobbig sits

Jag ska nog läsa igenom alla papper jättenoga. Nu har inte mitt husdjur någon sjukdom eller medicin i nuläget, men kan ju vara bra att vara helt säker på hur allt funkar i framtiden om något skulle inträffa.

Hoppas verkligen Ts lyckas lösa detta på något sätt så det inte blir för svårt ekonomiskt med kattens medicin. :/

Lite underligt är det väl oxå att jag betalar mer för mitt husdjurs försäkring, än min egen. Vad beror det på? Agria får 102 kr/mån, medan mitt försäkringsbolag får knappa hälften för mig.
Citera
2014-12-28, 18:49
Bannlyst
Citat:

Hur många undrar jag?

Du fattar ju inte att vi andra som har försäkring där får betala dom 50.000:- åt dig i så fall, bara bra att dom slutat betala det åt dig "efter flera år"..
10-15 hundar måste dom ha helårsförsäkrade bara för att betala din katts medicin, fattar du det omöjliga i ekvationen!?
En djurförsäkring ska inte fungera för behandling/livsuppehållande åtgärder i åratal!
Citera
2014-12-30, 13:15
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreamyn
Nej, jag har 50.000 i veterinärvård hos Folksam och betalar i runda slängar 2700/år.
Jag är alltså inte hos veterinären för 50.000/år, men försäkringen täcker 50.000. Jag kanske var otydlig?

Citat:
Ursprungligen postat av trez77
Vad betalar du per år/hund? Har jämfört priser och märkt att det kan skilja en hel del på försäkringsbolagen.
Betalar närmare 4000/år hos IF,och funderar på att byta bolag.
Jag betalar 2756/år (3004 kr utan rabatt) för min schäferhande - då med 75 000 i veterinärvård och 12 000 i liv...
Klart mer prisvärt än Agria där jag för 3 år sedan betalade 1000 kr mer för samma försäkring...

Katten har jag bytt från Agria (2004 kr per år) till Folksam (1386 kr med rabatt - 1555 kr utan rabatt) - 50 000 veterinär och 9000 i liv..

Folksam är klart mer prisvärt.

Tidigare hade jag Folksam på alla mina hundar - var aldrig problem med regleringen, erfarenheten från Agria är att det är svårt att få ut pengarna.
Fick aldrig ut 7000 för ena hunden - trots att vi följde deras instruktioner. Skitbolag helt enkel.

När min andra blev ihjälkörd så fick ut livförsäkringen från Folksam (9000 t) efter ca en vecka.. och allt övrigt direktreglerades utan att jag behövde göra någonting.

Folksam rekommenderar jag helt klart i dagens läge.
Senast redigerad av micro113 2014-12-30 kl. 13:19.
Citera
2014-12-30, 13:27
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag betalar 2756/år (3004 kr utan rabatt) för min schäferhande - då med 75 000 i veterinärvård och 12 000 i liv...
Klart mer prisvärt än Agria där jag för 3 år sedan betalade 1000 kr mer för samma försäkring...

Katten har jag bytt från Agria (2004 kr per år) till Folksam (1386 kr med rabatt - 1555 kr utan rabatt) - 50 000 veterinär och 9000 i liv..

Folksam är klart mer prisvärt.

Tidigare hade jag Folksam på alla mina hundar - var aldrig problem med regleringen, erfarenheten från Agria är att det är svårt att få ut pengarna.
Fick aldrig ut 7000 för ena hunden - trots att vi följde deras instruktioner. Skitbolag helt enkel.

När min andra blev ihjälkörd så fick ut livförsäkringen från Folksam (9000 t) efter ca en vecka.. och allt övrigt direktreglerades utan att jag behövde göra någonting.

Folksam rekommenderar jag helt klart i dagens läge.

Låter bättre med Folksam.
Citera
2014-12-30, 17:16
Medlem
Jag kan personligen bara tala väl om Agria...

De stod för utgifter även när veterinären tvekade om det skulle ingå i helförsäkringen, de har varit snabba på att betala ut, och de har haft ett personligt och trevligt bemötande vid kontakt.

Så jag kan då inte klaga... Min hund har redan kostat dem 10-20 gånger mer än vi betalat in...
Citera
2015-01-02, 02:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kad1
Jag kan personligen bara tala väl om Agria...

De stod för utgifter även när veterinären tvekade om det skulle ingå i helförsäkringen, de har varit snabba på att betala ut, och de har haft ett personligt och trevligt bemötande vid kontakt.

Så jag kan då inte klaga... Min hund har redan kostat dem 10-20 gånger mer än vi betalat in...

Har samma intryck av Agria, min Cane Corso har genomgått ett par ögonoperationer (Cherry eye)
Att folk inte kan kvittera ut 50000:- om året i medicinkostnad åt sin katt i 20 år är sånt som gör dom till ett "bra bolag" det är vi andra som får betala den miljonen via våra premier, TS verkar inte riktigt fatta hur ett försäkringsbolag fungerar utan tror dom trollar fram pengar till.
Seriöst en katt som kostar 50 lax om året, regnvattentunnan nästa säger jag...
Senast redigerad av ettpundsvartkrut 2015-01-02 kl. 02:50.
Citera
2015-01-02, 10:35
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettpundsvartkrut
Har samma intryck av Agria, min Cane Corso har genomgått ett par ögonoperationer (Cherry eye)
Att folk inte kan kvittera ut 50000:- om året i medicinkostnad åt sin katt i 20 år är sånt som gör dom till ett "bra bolag" det är vi andra som får betala den miljonen via våra premier, TS verkar inte riktigt fatta hur ett försäkringsbolag fungerar utan tror dom trollar fram pengar till.
Seriöst en katt som kostar 50 lax om året, regnvattentunnan nästa säger jag...

Du kan vara lugn.

Katten har har kostat mig 5000 kr per ÅR inklusive veterinärkostnaden.
Av det har Agria betalat cirka 2500 kronor.
Det jag har räknade på var en uppskattad kvarvarande levnadstid på tio år! (därav 50 000 kronor)
För Agrias del skulle då ersättningen på 10 år !! bli runt 25 000 kronor med 2 500 kr per år. Jag betalar betalat 1400 kr per år i avgift. Inga stora utgifter för Agria m a o. Bara småsnålt att dra in ersättningen och ge mig noll kronor i ersättning.
Har dessutom två katter hos dem, dvs betalar 2800 kronor per år till dem och får sannolikt inte ut ett öre till under deras livstid (om inget oförutsett inträffar).

Så Agria har fått in 2800 av mig per år och betalat ut 2500 kr per år de senast två åren.
Dvs netto utbetalat 300 kronor per år. Innan dess några år betalade jag 2800 kr per år för båda utan att ta ut ett öre i ersättning.

Agria har gått med vinst på mig och mina djur.

Lugnare nu?

Det rör sig alltså om en skitsumma för dom men stor summa för mig räknat över kattens kvarvarande livstid.

Ännu lugnare kan du ju vara nu när/om du fattat att sannolikt! kommer all framtida kostnad ligga på mig och inte ett öres på Agria (eller på dig).

Nöjd?
Senast redigerad av Jof 2015-01-02 kl. 11:30.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in