• 1
  • 2
2014-12-13, 19:34
Bannlyst
Jag menar det går inte en dag utan man hör musik. Så musik är det viktigaste som finns i livet?

Jag känner att jag måste ha musik på jämnt och ständigt, jag blir desperat de stunderna jag är utan musik.

Så min tanke är, musik styr vårt liv. En filosofisk tanke som slår mig hårt.
Citera
2014-12-13, 19:40
Medlem
Livet är inte musik per se.
Livet är det som är musik.
Citera
2014-12-13, 19:54
Medlem
retrospectives avatar
Musik är en extremt påtaglig eller greppbar estetisk aspekt av människan, varken mer eller mindre. Men nej, jag tycker inte att "livet är musik", eller att "musik är livet". Man kan visserligen uttrycka det på sådana sätt, beroende på hur man väljer att se på saken.

Sedan utvecklas man också... Jag har en god bekant vars liv "var musik" (om man vill säga så). Han har musicerat med olika instrument i nästan 30 år, och hans kunskap om musik - både teoretiskt och historiskt - är mer omfattande än någon annan jag sett. Idag lyssnar han knappt på musik överhuvudtaget, vilket säger ganska mycket.

Det behöver inte bli så för alla, givetvis.
Citera
2014-12-13, 20:09
Medlem
Life Is Life
Citera
2014-12-14, 00:20
Medlem
orrecrists avatar
Ja?

Vi är ju redan längst där inne vibrerande strängar (strängteorin) så musik är vi minsann
Citera
2014-12-14, 14:11
Medlem
ReVarres avatar
Vad är livet? Livet är vad livet är, och ja, det innefattar musik. Men livet är inte bara njutning, livet är också lidande. Livet är döden och döden/livet är allting och ingenting. Allting är livet.

Konst tycker jag däremot gör livet värt att leva, men det är för att jag älskar musik och prioriterar det högt. Många prioriterar andra saker högre än musik. Vi är alla olika
Citera
2014-12-14, 16:47
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Jag menar det går inte en dag utan man hör musik. Så musik är det viktigaste som finns i livet?

Jag känner att jag måste ha musik på jämnt och ständigt, jag blir desperat de stunderna jag är utan musik.

Så min tanke är, musik styr vårt liv. En filosofisk tanke som slår mig hårt.
Ja om du tänker efter så betyder universum= en sång, en melodi!
Vi älskar musik och toner. OCH vi bor i en enda stor melodi. Små toner i Universum.
Citera
2014-12-28, 23:30
Medlem
darkonyxs avatar
Musik, som allt estetiskt, beskriver ofta livet och känslor i massor. Att livet är musik kan då absolut ses som rätt i det avseendet.
Citera
2014-12-28, 23:54
Medlem
Ja musik är det enda språk alla förstår. Många djur gillar det också. Och vem vet, kanske också vissa växter? Kanske är själva meningen med livet att vi ska komma i samklang med allt levande och uppnå något slags nirvana av musikalisk harmoni?
Citera
2014-12-29, 13:50
Medlem
BaalZeBubs avatar
Musik är kanske den mest realistiska perception vi har av verkligheten, för världen är ju en symfoni av strängar.
Citera
2014-12-29, 21:50
Medlem
Hade inte musik präglat din tillvaro i ungefär hela ditt liv hade du inte upplevt ett desperat behov av att ständigt ha det på. Vår hjärna är under ständig utveckling och musik likt allt annat påverkar hjärnan, du har programmerat din hjärna till att tråna efter musik. Det lugnar ner ditt sinne, du slappnar av och känner dig hemma. Det är inte din kropp som gör detta, det är din hjärna.

Livet är ingenting annat än att livet.
Och det enda du gör i livet är att uppleva och du verkar ha upplevt musik.
Citera
2014-12-29, 22:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Hade inte musik präglat din tillvaro i ungefär hela ditt liv hade du inte upplevt ett desperat behov av att ständigt ha det på. Vår hjärna är under ständig utveckling och musik likt allt annat påverkar hjärnan, du har programmerat din hjärna till att tråna efter musik. Det lugnar ner ditt sinne, du slappnar av och känner dig hemma. Det är inte din kropp som gör detta, det är din hjärna.

Livet är ingenting annat än att livet.
Och det enda du gör i livet är att uppleva och du verkar ha upplevt musik.
Jag vill nästan alltid ha musik på. Det förgyller mer än något annat. Musik beryder mer än livet!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in