2014-12-13, 06:10
Medlem
Hej.

Blir klar med min utbildning nästa år. Är norsk (men bodde i Sverige när jag var liten, kan därför en del svenska), övervägar att bo i Sverige och pendla till Norge.

Hur mycket kan det kosta i månaden att "överleva" i en liten svensk håla? Vill gärna spara så mycket pengar som möjligt (och leva relativt "fattigt" i Sverige). Kommer att hyra ut min norska lägenhet (3 sovrum) och hyra billigt boende i Sverige. Har inget emot att bo på 20 kvadrat i Sverige.

Det finns ju många svenskar i Norge, så det vore perfekt om svenskar från småstäder (kanske 1000-3000 invånare) som bor/har bott i Norge kunde komma med lite betraktningar när det gäller levnadskostnader i Sverige vs Norge.

Kommer att få ungefär 35-40 000 SEK netto per månad (inkl vinst från uthyrning). Har för mig att det är en OK lön i svenska "hålor".

Mvh
Senast redigerad av GSAA 2014-12-13 kl. 06:55.
Citera
2014-12-13, 14:10
Medlem
25TaLifes avatar
Du får ju en billig bostadsrätt i "hålor" nära den norska gränsen för 20 000 :-. Med andra ord så kan du leva mycket billigt.
Citera
2014-12-13, 23:05
Medlem
Det är ganska stor skillnad i skatt om du bor i en gränskommun på svenska sidan eller om du bor längre bort. Har inte gjort kalkylen själv men hade varit intressant att se hur mycket det kostar med den extra pendlingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in